رونمایی از سامانه ضدبالستیک «آرمان» و پدافند هوایی «آذرخش»

سامانه ضدبالستیک «آرمان» و سامانه پدافند هوایی ارتفاع پست «آذرخش» توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد. سامانه پدافند هوایی آرمان در دو نسخه با رادارهای متفاوت ارائه شده که یک مدل از این سامانه دارای رادار پسیو و مدل دیگر با رادار اکتیو ارائه شده است.
همچنین سامانه آذرخش یک سامانه برد و ارتفاع پست است که همزمان از رادار و سامانه الکترواپتیکی برای کشف و رهگیری هدف استفاده می‌کند. علاوه بر این، موشک‌های سامانه آذرخش از سیکرهای حرارتی هم بهره می‌برند.
سامانه صیاد تاکتیکی (آرمان) برای نخستین بار در رژه روز ارتش در فروردین سال 1401مشاهده شد. ساختار کلی آن شامل سه پرتابگر موشک از خانواده صیاد‌ 2و 3بود که نشان می‌داد با قرار دادن رادار و پرتابگرهای موشک روی یک خودرو، در جهت فشرده و چابک‌سازی حداکثری سامانه گام برداشته شده است؛ این ساختاری است که در سامانه‌ای مانند سوم خرداد هم دیده می‌شود. در این نمایشگاه، سامانه در حالت آماده‌به‌کار قرار داشت که مشخص کرد موشک‌های آن از نوع عمودپرتاب هستند که نشان‌دهنده یک تمایز بزرگ بین صیاد تاکتیکی و سامانه‌های میان‌برد قبلی، مانند «جوشن» و «15خرداد» و انواع «مرصاد»، بود.
توانایی سامانه شهید آرمان برای درگیری با اهداف در ۱۲۰ کیلومتری



امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در حاشیه رونمایی از سامانه‌های پدافند هوایی شهید آرمان و آذرخش، گفت: «وزارت دفاع در راستای ارتقای توان دفاعی کشور و استمرار رونمایی‌ها، تمام توان خود را معطوف به تامین نیازمندی‌های حوزه‌های دفاعی و پشتیبانی تجهیزاتی و تسلیحاتی از نیروهای مسلح کرده است. سامانه شهید آرمان، با یاد و خاطره شهید والامقام آرمان علی‌وردی، یک سامانه راه‌کنشی به‌معنای تام و دارای برد متوسط و ارتفاع بلند است که می‌تواند اهداف را در ۱۸۰ کیلومتری شناسایی و در ۱۲۰ کلیومتری با آنها درگیر شود و منهدم‌شان کند. این سامانه بسیار چابک است و در کمتر از ۳ دقیقه آماده عملیات می‌شود. این سامانه پوشش قابل اطمینانی برای دفاع از فضای کشور فراهم می‌کند.»
امیر آشتیانی با بیان اینکه سامانه آذرخش یکی دیگر از دستاوردهای وزارت دفاع برای محافظت از مراکز حساس حیاتی و مهم کشور در برابر تهدیدات پهپادی و ریزپرنده‌هاست، افزود: «این سامانه برد کوتاه دارای قابلیت نصب روی انواع خودروها و اجرای عملیات در شب و روز و با بهره‌گیری از سامانه راداری پیشرفته سه‌بعدی و سرچ اپتیکی و سیکرهای پیشرفته بسیار چابک، مانند سامانه شهید مجید، است که می‌تواند اهداف را در کمترین زمان ممکن منهدم کند.»