چگونه یک سرباز فراری جیب مردم را خالی کرد

امیرحسین شریفیان، مالک مجموعه کورش‌کمپانی، یک سرباز فراری متولد ۱۳۷۵ است که توانسته با کمک تبلیغات گسترده سلبریتی‌ها اعتماد مردم را جلب و اقدام به کلاهبرداری چندهزار میلیارد تومانی کند. پرونده کلاهبرداری برای امیرحسین شریفیان، مالک اصلی مجموعه کورش‌کمپانی، تشکیل شده است و هم‌اکنون این فرد فراری است. البته اعلام شده است که فرزین شریفیان، پدر امیرحسین شریفیان، دستگیر شده و اموال آنها توقیف است. امیرحسین شریفیان با 180روز غیبت اولیه اقدام به تکمیل دفترچه سربازی می‌کند و در تقسیم‌بندی‌ها، او سرباز نیروی زمینی ارتش می‌شود، اما از رفتن به سربازی خودداری کرده و از سال 1400تا امروز «سرباز فراری» است.

اگر در روند ثبت شرکت تخلفی شده باشد، برخورد شود
در واقع سؤال اصلی از نهادهای نظارتی بر روند ثبت شرکت‌ها این است که چگونه یک سرباز فراری می‌تواند یک شرکت تأسیس کند و به‌راحتی با کمک تبلیغات گسترده سلبریتی‌ها سرمایه مردم را بالا بکشد؟! در اینجا باید نهادهای مسئول و مربوطه به‌صورت شفاف به افکار عمومی اعلام کنند که امیرحسین شریفیان در مجموعه کورش‌کمپانی چه‌عنوانی داشته است تا اگر در روند ثبت شرکvت تخلفی شده باشد، با فرد متخلف برخورد شود، چراکه حتی اگر شاکیان این پرونده به مال ازدست‌رفته خود دست پیدا کنند، این غفلت یا سهل‌انگاری باعث تشکیل یک پرونده کثیرالشاکی دیگر در دستگاه قضایی شده است. امیرحسین شریفیان، مالک کورش‌کمپانی، با انجام تبلیغات وسیع شهری و مجازی گسترده، اقدام به دریافت مبلغ 20میلیون تومان به‌عنوان پیش‌فروش آیفون از 20هزار نفر کرده بود و قبل از تشکیل هرگونه پرونده قضایی اقدام به خروج غیرقانونی (به‌دلیل اینکه این فرد سرباز فراری بوده و پاسپورت نداشته) از کشور کرده و به کشور ترکیه فرار کرده است.  

«سلبریتی‌ها» قانوناً مسئول جبران خسارت مال‌باختگان «کورش‌کمپانی» هستند
یک وکیل دادگستری گفت: «سلبریتی‌ها و افراد مشهوری که پروژه «کورش‌کمپانی» را تبلیغ کردند در بعد مسئولیت حقوقی و مدنی براساس قوانین، مقررات، اصول کلی و عمومات حقوقی و قواعد فقهی، بی‌تردید مسئول جبران خسارات وارده‌اند و باید پاسخگو باشند.» رسول کوهپایه‌زاده، وکیل دادگستری، در این خصوص گفت: «درباره موضوع کلاهبرداری موسوم به کورش‌کمپانی و اینکه با تبلیغات گسترده از سوی چهره‌های سرشناس و مشهور، جمع کثیری از هموطنان مورد فریب و اغفال قرار گرفته‌اند، از ابعاد مختلف حقوقی، مسئولیت اشخاص معروف تبلیغ‌کننده، مسئولان صنفی و دولتی، پلیس و مراجع نظارتی قابل بررسی است. فروش گوشی‌های آیفون به‌قیمت بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی معاملاتی بازار برای هر شهروند متعارفی، عجیب و مشکوک بود، اما آنچه باعث شد شک و تردید مردم به باور و یقین تبدیل شود و اقدام به پرداخت وجه جهت خرید تلفن همراه کنند، تبلیغات گسترده اشخاص مشهور و معروف بود که سبب ایجاد اعتماد، امنیت و رفع شک و تردید شده بود. لذا بدون تردید اگر این تبلیغ، تعریف، تمجید، تأیید و تشویق بازیگران و فوتبالیست‌ها و چهره‌های مشهور نبود، تعداد بسیار کمتری از هموطنان ما مورد اغفال و فریب و نهایتاً کلاهبرداری و مال‌باختگی واقع می‌شدند.»