نگرانی از خفه کردن گفتمان آکادمیک در غرب

 حمایت از مردم بی‌گناه فلسطین به حلقه اتصال میان آزادی‌خواهان در سرتاسر جهان تبدیل شده است،‌ به طوری که دیروز در دانشگاه های ایران تجمعات فراوانی در خصوص حمایت از اقدام دانشجویان و اساتید دانشگاهی شکل گرفت.
در همین راستا رئیس دانشگاه فردوسی مشهد پیرامون سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز دانشگاه‌ها علیه جنگ غزه و جنایت‌های رخ داده در فلسطین اشغالی به روسای دانشگاه‌های آمریکا نامه نوشت.
 رئیس دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: اقدامات خشنی که برای خفه کردن گفتمان آکادمیک در مورد این مسائل مهم حقوق بشری انجام شده، نگران‌کننده است. این نه‌تنها قداست و حرمت آزادی آکادمیک را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، بلکه مانع تلاش جمعی ما برای دستیابی به حقیقت و عدالت می‌شود. وی در ادامه آورده است: با توجه به تأثیر مخرب جنگ بر زندگی انسان‌های بی‌گناه، ازجمله کودکان، این وظیفه اخلاقی ما است که نقض اقدامات حقوق بشری را محکوم کنیم و در مورد این نگرانی‌ها، فوری و حیاتی گفت‌وگوی باز جهانی را تشویق کنیم. میرزایی ادامه داد: به‌عنوان آموزگاران باید از آرمان صلح و عدالت دفاع کنیم و اطمینان حاصل کنیم که جوامع دانشگاهی ما فضای امنی برای تحقیق انتقادی و حمایت از آنها هستند. از همه دست اندرکاران خواسته می‌شود که قاطعانه از این اصول حمایت کنند تا بر تعهد خود نسبت به آزادی اندیشه و کرامت انسانی
 تأکید کنیم.

برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی



همچنین روز گذشته جمعی از استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه تهران در حمایت از جامعه دانشگاهی آزادی‌خواه و معترض آمریکا و اروپا به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و در محکومیت موج سرکوب، بازداشت و هتک حرمت استادان و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا توسط پلیس و دولت این کشور، پس از برگزاری نماز ظهر و عصر با برگزاری راهپیمایی از محل مسجد دانشگاه تهران تا سردر این دانشگاه برای ساعاتی مقابل سردر دانشگاه تهران تجمع کردند.
 رئیس دانشگاه تهران نیز در این تجمع به بیان سخنانی پرداخت و برخورد دوگانه دولت‌های غربی در مقوله آزادی بیان را مورد ارزیابی قرار داد. علاوه بر این، دانشگاه امیرکبیر نیز طی بیانیه‌ای از خیزش دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی حمایت کرد.

حمایت بسیج استادان از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
همچنین نشست وبیناری با حضور محمدرضا مردا‌نی، رئیس سازمان بسیج استادان کشور، و شورای معاونین این سازمان در حمایت از خیزش ضدصهیونیستی دانشگاه‌های جهان با شرکت بیش از 300نفر از مسئولان کانون‌های بسیج استادان کشور برگزار شد. در پایان این نشست ضمن بررسی ابعاد این خیزش آزادیخواهانه بیانیه‌ای در محکومیت اقدامات وحشیانه علیه دانشجویان و استادان در دانشگاه‌های غربی صادر و تأکید شد: ما استادان بسیجی سراسر کشور ضمن ستایش و حمایت از حرکت کم‌سابقه دانشگاهیان سراسر جهان علیه خشونت و توحش بی‌سابقه حاکمان غاصب سرزمین‌های فلسطین، هرگونه برخورد خشونت‌آمیز و اعمال زور علیه استادان گرامی و دانشجویان عزیز در هر نقطه‌ای از جهان را به‌شدت محکوم و خواستار خاتمه سریع جنایات جنگی و ضدبشری رژیم صهیونیستی در غزه هستیم.

واکنش وزیر علوم به یورش پلیس آمریکا به دانشجویان
محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، با انتشار پست‌هایی درخصوص خیزش دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا نیز در صفحه مجازی خود اعلام کرد: وجدان بیدار دانشگاهیان دانشگاه‌های جهان در مقابل درندگی، نسل‌کشی، کشتن غیرنظامیان، بانوان و کودکان در غزه خروشید.