تعطیلی اول هفته یا آخر هفته ؟

این روز‌ها موضوع تعطیلی دو روز آخر هفته و اینکه کدام روز در کنار جمعه تعطیل شود، بحث داغ بین مجلس و دولت شده است.
موضوع از این قرار است که دولت سیزدهم لایحه‌ای را به‌منظور «افزایش تعداد تعطیلات روزهای هفته» در 7آذر 1402به مجلس ارسال کرد تا نمایندگان مجلس درباره آن تصمیم بگیرند. پس از تصویب کلیات این لایحه در صحن مجلس، لایحه مذکور به کمیسیون اجتماعی ارجاع داده شد تا اعضای این کمیسیون تصمیم بگیرند که چه روزی در کنار جمعه‌ها به‌عنوان تعطیلات هفتگی وارد تقویم کشور شود.

کمیسیون اجتماعی مجلس: پنجشنبه‌ها تعطیل شود
درحالی‌که اغلب نمایندگان مجلس، «روز شنبه» را برای تعطیلات آخر هفته مناسب‌تر می‌دانستند، کمیسیون اجتماعی «روز پنجشنبه» را مصوب کرد، اما بعد از بازخوردهای بیرونی، مجلس تصمیم برای انتخاب روز تعطیل را به دولت واگذار کرد و همین موضوع، موجب انتقاد معاون پارلمانی دولت از مجلس شد.

دولت: پنجشنبه‌ها تعطیل شود
محمد حسینی با بیان اینکه دولت با تعطیلی پنجشنبه‌ها موافق است، از مجلس بابت واگذار کردن تعیین روز تعطیل به دولت انتقاد کرد و گفت: انتظار این است که نمایندگان مجلس روی نظرات خود باقی بمانند. در همین باره، علی بابایی کارنامی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، گفته است که چون دولت در لایحه خودش هیچ اشاره‌ای به روز خاصی نکرده، پس در حقیقت انتخاب تعطیل شدن یک روز (به غیراز جمعه) را مجلس به دولت واگذار کرده است.

 وزارت خارجه: شنبه‌ها تعطیل شود



با این حال، به‌نظر می‌رسد در خود دولت نیز اتفاق نظری در این‌باره وجود ندارد. چند روز پیش خبری مبنی بر موافقت وزارت امور خارجه با تعطیلی شنبه‌ها در رسانه‌ها منتشر شد و این وزارتخانه تأکید داشت که «در راستای حمایت از فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی» با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه موافق است و در واقع «با هدف بهبود شرایط اقتصادی کشور» تعطیلی شنبه را به دولت پیشنهاد داده است.

 بهادری جهرمی: کارشناسان نظر بدهند
همچنین علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، طی سخنانی گفته بود که پیشنهاد دولت این است که ضمن افزایش تعطیلات هفته به دو روز، انتخاب این روز‌ها در اختیار نظرات کارشناسی بخش‌های مختلف قرار گیرد. وی اظهار کرد: حتی برخی از مسئولان دولتی می‌گویند روز دوم باید متغیر باشد، یعنی هر موقع دولت صلاح دانست، براساس شرایط، یک روز را تعطیل کند.

 ذهنیت اشتباه درباره تعداد روزهای تعطیلی ایران
ناگفته نماند که برخی از کارشناسان اساساً با تعطیلی دو روز در هفته مخالف هستند و معتقدند این امر برای مثال، موجب افزایش میزان سوخت مصرفی در کشور می‌شود.  این در حالی است که طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، متوسط تعطیلات آخر هفته و تعطیلات مناسبتی در اکثر کشور‌های جهان بین 110تا 129روز است. در کشور ما (با احتساب 26روز تعطیل رسمی و 52روز تعطیل روز جمعه) تعداد تعطیلات سالانه 104روز است که نسبت به متوسط جهانی پایین‌تر است. بنابراین، اگر تعداد تعطیلات آخر هفته در ایران 2روز باشد، میزان تعطیلات سالانه، 125روز می‌شود که با متوسط جهانی هم همخوانی دارد. بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که میزان بهره‌وری کشور‌ها با ساعت کار آنها نسبت معکوس دارد. به‌طوری که افزایش تعطیلات می‌تواند در برخی موارد از هزینه‌های اضافی بکاهد و در بسیاری از موارد نیز، با افزایش بهره‌وری نیروی کار در سایر روز‌های هفته، میزان کارایی روز‌های دیگر را بالا ببرد.