ایران تحریم‌ناپذیر است

رئیس‌جمهور در افتتاحیه ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (اکسپو 2024) گفت: این نمایشگاه نشان‌‌دهنده این است که ایران تحریم‌‌ناپذیر است و هرگز تحریم‌ها در این کشور و با اراده پولادین مردم به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید. سید ابراهیم رئیسی افزود: همچنین طرح‌های شیطانی منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران هرگز به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید.

ما توانسته‌ایم و می‌توانیم
رئیس‌جمهور اظهار کرد: آنچه به‌دست جوانان عزیز ما رقم خورده در این نمایشگاه آورده شده است و ترجمان این رویداد بزرگ اقتصادی این است که ما توانسته‌ایم و می‌توانیم.
رئیسی بیان کرد: ملت ایران اراده کرده با توکل بر خدا و اتکا به داشته‌های خود، تحریم‌ها را پشت‌سر بگذارد، به‌نحوی که سخنگوی کاخ سفید اعلام کند که «فشارهای حداکثری مفتضحانه شکست خورده است.» این شکست به‌دست مردم و جوانان ما به وقوع پیوسته است. فعالان اقتصادی و کارگران، افسرانِ این جبهه برای پیروزی ایرانی اسلامی هستند.

برای جلوگیری از خام‌فروشی و صادرات مواد اولیه نیازمند زنجیره کامل تولید هستیم
سید ابراهیم رئیسی گفت: این عزیزان کشور را در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و فناوری به پیشرفت رسانده‌اند. من از جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشور پیشرفته و فناور یاد می‌کنم. ما برای جلوگیری از خام‌فروشی و صادرات مواد اولیه نیازمند زنجیره کامل تولید هستیم؛ این زنجیره، علاوه بر اشتغال و ایجاد ارزش افزوده، می‌تواند تولید را در مراحل مختلف تکمیل کند و این امکان در کشور ما وجود دارد. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه تولید در عرصه‌های مختلف نیاز به نقشۀ راه دارد، تصریح کرد: گفت‌وگوهای اقتصادی و انعقاد قراردادها در حاشیه این نمایشگاه که بخشی از توانایی‌های ایران است، از بخش‌های مهم و مورد توجه خواهد بود.

بسیاری از دانش‌ها در کشور ما بومی شده است



رئیسی اضافه کرد: امروز اگرچه غرب می‌کوشد در منطقۀ ما دسترسی به فناوری‌های نوین رخ ندهد و می‌خواهد سلطه‌گری‌اش را ادامه دهد، اما به‌برکت تلاش متخصصان ما بسیاری از دانش‌ها در کشور ما بومی شده است و امکان خروج یک دانش، حتی با ترور دانشمندان ما امکان‌پذیر نخواهد بود. رئیس‌جمهور تصریح کرد: جایی که بیشترین فشار دشمن بر آن بوده تا دسترسی پیدا نکنیم، ما بیشترین موفقیت را داشته‌ایم. به‌عنوان مثال، در عرصه هسته‌ای و یا صنایع دفاعی بیشترین فشار را تحمل کرده‌ایم، ولی بیشترین پیشرفت را داشته‌ایم. البته ما گفته‌ایم دستیابی به سلاح هسته‌ای در دکترین ما وجود ندارد و این مسئله فتوای رهبر ماست؛ نه به‌خاطر حرمت بین‌المللی و آژانس.

قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست
وی عنوان کرد: قدرت نظامی بسیار مهم است اما قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست. قدرت تولید و اقتصاد در کنار قدرت نظامی، یک کشور را قوی می‌کند؛ تولیدکنندگان ما امروز در جایگاه تولید قدرت هستند. رئیسی گفت: توصیه می‌کنم تجارت با ارزهای ملی دنبال شود، الحمدلله این مسئله در جهان مطرح است و در اتحادیه شانگهای، اوراسیا و بریکس موضوع تجارت با ارزهای ملی مطرح می‌شود و باید دنبال شود.

باید توانمندی‌های ما به جهانیان معرفی شود
وی یادآور شد: ایران امکان صدور خدمات فنی و مهندسی را دارد و نیروهای متخصص ما می‌توانند کارهای بزرگ انجام دهند؛ ما در بیش از 20 کشور جهان، این خدمات را انجام می‌دهیم. رئیس‌جمهور افزود: افزایش مراکز بازرگانی و همچنین هماهنگی رایزنان بازرگانی اقدام خوبی است. باید توانمندی‌های ما به جهانیان معرفی شود و مراکز بازرگانی می‌توانند این نقش مهم را ایفا کنند.