لس آنجلس تایمز: در حفظ امنیت دانش آموزان شکست خورده ایم

  [ شهروند ]  «معلمان مسلح»؛ ترکیبی غریب، اما آشنا برای جامعه‌ای که تعداد سلاح‌های در گردش آن بیش از جمعیتش است! رسانه‌های آمریکایی می‌گویند دیدگاه گسترده‌ مالکیت غیرنظامی اسلحه از زمان تأسیس این کشور به‌قدری در سیاست، فرهنگ و قانون آن ریشه دوانده که تا اقدام بیشتر قانونگذاران فدرال، خدا می‌داند چند نفر دیگر کشته خواهند شد؛ کشتگانی که در میان آنان دانش‌آموزان و معلمان مدارس هم جا دارند. حالا دیگر مدارس آمریکا امن نیستند و قانونگذاران را به فکر تامین امنیت انداخته؛ چگونه؟ معلمان مسلح شوند! آنچه باب میل لابی‌های قدرتمند سلاح در آمریکا هم هست. چند روز پیش، قانونگذاران ایالت تنسی (Tennessee) آمریکا طرحی را تصویب کردند که به معلمان اجازه می‌دهد به‌صورت مخفیانه در مدرسه سلاح حمل کنند؛ آنچه در نیمی از ایالت‌های آمریکا وجود دارد و معلمان را به واکنش واداشته: «من وارد حرفه معلمی نشده‌ام که به کسی شلیک کنم.» در گزارش پیش رو با استناد به رسانه‌هایی چون «واشینگتن‌پست»، «سی‌ان‌ان»، «آسوشیتدپرس»، «نیوزویک»؛ «لس‌آنجلس‌تایمز» و ... نگاهی انداخته‌ایم به تبعات مرگبار آزادی سلاح در آمریکا از جمله برای مدارس و راهکارهای قانون‌گذاران.

خون روی دستان شماست
«واشینگتن‌پست» در واکنش به تصویب طرح مسلح‌شدن معلمان ایالت تنسی(Tennessee) آمریکا که به تازگی رخ داده، نوشت: یک سال پس از کشته‌شدن 6 نفر در مدرسه ابتدایی خصوصی کاتولیک در شهر نشویل ایالت تنسی آمریکا، قانونگذاران ایالت تنسی لایحه‌ای را تصویب کردند که به معلمان و کارکنان مدارس اجازه می‌دهد مخفیانه سلاح حمل کنند. این تصمیم بحث‌های بسیاری در میان مخالفان برانگیخته است. «بو میچل»، نماینده مجلس، گفت: «این واکنش ما به قتل دانش‌آموزان و معلمان در مدرسه است؟ واکنش ما این است که اسلحه بیشتری به سمت مدارس روانه کنیم. چه بلایی سر ما آمده است؟» معترضان هنگام رأی‌دهی قانون‌گذاران، شعارهای «خون روی دستان شماست» و «به آنها (نمایندگان) رأی ندهید» سر دادند.

وارد حرفه معلمی نشده‌ام که به کسی شلیک کنم!
کتی بارنت، معلم بازنشسته و از اعضای گروه «مادران خواهان اقدام برای تبعات سلاح» به واشینگتن‌پست گفت: «معلمان وارد این حرفه نمی‌شوند تا یاد بگیرند که چگونه با سلاح شلیک کنند و با دانش‌آموز گذشته احتمالی روبه‌رو شوند و احتمالا آن دانش‌آموز را بکشند. من وارد حرفه معلمی نشده‌ام که به کسی شلیک کنم.» باربارا اسلون، معلم تازه‌کار 21 ساله، هم معتقد است که «آوردن سلاح به مدارس فقط خطر را افزایش می‌دهد. اگر کارکنان مدرسه مسلح باشند، تمایلی به ادامه مسیر شغلی خود نخواهم داشت. همه ما از اینکه مجبوریم مردم را متقاعد کنیم که ما را بیشتر از سپر انسانی ببینند بسیار خسته شده‌ایم.»

بیش از 370 هزار دانش‌آموز از سال 1999 خشونت با سلاح را در مدرسه تجربه کرده‌اند
واشینگتن‌پست همچنین گزارش داد که بیشتر از 370 هزار دانش‌آموز از زمان تیراندازی در دبیرستان کلمباین ایالت کلرادو در 20 آوریل 1999، که در آن 12 دانش‌آموز و یک معلم کشته شدند، خشونت با سلاح را در مدرسه تجربه کرده‌اند. بر اساس داده‌های این نشریه، از سال 1999 تاکنون 404 مورد تیراندازی در مدارس رخ داده است.

تیراندازی در مدرسه بیشتر دامنگیر کودکان سیاهپوست



در میان یافته‌های مهم «واشینگتن‌پست»، تأثیر نامتناسب تیراندازی در مدرسه بر کودکان رنگین‌پوست هویداست. تقریبا همه این حملات مرگبار توسط مردان مسلح سفیدپوست انجام شده است. واقعیتی که بسیاری از مردم را با این تصور نادرست روبه‌رو کرده که تیراندازی در مدارس تقریبا به‌طور انحصاری دانش‌آموزان سفیدپوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این حال، کودکان رنگین‌پوست به‌مراتب بیشتر در معرض خشونت با سلاح در مدارس هستند: دانش‌آموزان اسپانیایی‌تبار بیش از دو برابر و دانش‌آموزان سیاهپوست بیش از سه برابر.

قانون‌گذاران حامی صنعت اسلحه/ از نظر اخلاقی دیوانه‌کننده است!
«آسوشیتدپرس» هم به نقل از جاستین جونز، نماینده دموکرات ایالت تنسی و مخالف این طرح گفت: «همکاران جمهوریخواه من همچنان ایالت ما را گروگان نگه می‌دارند، ایالت ما را جلوی دهانه تفنگ نگه می‌دارند تا کمک‌کنندگان خود را در صنعت اسلحه از دست ندهند. به پول صنعت اسلحه نیاز دارند از نظر اخلاقی دیوانه‌کننده است.» تنسی تنها ایالتی نیست که قانونی را تصویب کرده که به معلمان اجازه می‌دهد اسلحه حمل کنند. طبق گفته  مرکز حقوقی گیفوردز ( Giffords) ، یک گروه پیشگیری از خشونت با اسلحه، حداقل 26 ایالت قوانینی دارند که به معلمان یا سایر کارمندان مدرسه اجازه می‌دهد در محوطه مدرسه اسلحه داشته باشند.

سال مرگبار مدارس
«سی‌ان‌ان» هم در گزارشی متذکر شده که تا 18 آوریل سال جاری میلادی حداقل 18 مورد تیراندازی در مدارس آمریکا رخ داده است. چهار مورد در محوطه دانشگاه و 14 مورد در مدرسه. بر اساس تحلیل «سی‌ان‌ان»، در این حوادث 9 نفر کشته و حداقل 25 نفر زخمی شدند. در سال اول همه‌گیری کووید-19، زمانی که مدارس تعطیل شدند، کاهش شدیدی در حوادث خشونت با سلاح در مدارس مشاهده شد. از آن زمان، در سال‌های اخیر شاهد افزایش شدید تیراندازی‌ها در مدارس بوده‌ایم، به‌طوری که سال‌های 2021، 2022 و 2023 همگی رکوردهایی را از سال 2008 به ثبت رسانده‌اند. حداقل 82 حادثه تیراندازی در سال 2023 رخ داد، اما بر اساس آنالیز «سی‌ان‌ان»، 2022 یکی از مرگبارترین سال‌ها با 46 کشته بود. آن سال شاهد تیراندازی در مدرسه ابتدایی «راب» واقع در شهر «یوالده» در ایالت تگزاس بودیم که در آن 19 دانش‌آموز و دو معلم کشته و 17 نفر زخمی شدند.

معلمان بازنشسته یا اخراج نمی‌شوند، آنها استعفا می‌کنند!
اکثر معلمانی که این رشته را ترک می‌کنند، بازنشسته یا اخراج نمی‌شوند، آنها در حال ترک کار هستند. بر اساس ارقام اولیه که ماه می سال گذشته اداره آمار کار آمریکا منتشر کرد، نزدیک به نیمی از کارکنان آموزش دولتی -شاغل در موسسات ابتدایی، متوسطه و تحصیلات تکمیلی- که این حرفه را در ماه مارس سال گذشته میلادی کنار گذاشتند، استعفا کردند.

بیش از 60 درصد معلمان نگران تیراندازی در مدارس‌اند‌/ از هر سه معلم، یک نفر شغلش را را ترک می‌کند
بکی پرینگل، رئیس انجمن ملی آموزش، بزرگ‌ترین اتحادیه معلمان آمریکا، می‌گوید افزایش تیراندازی در مدارس پیامدهای منفی بسیاری برای معلمان دارد. بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات EdWeek و کالج  Merrimackدر سال 2023، از هر سه معلم، یک نفر گفت احتمالا در دو سال آینده (2024 و 2025) کار معلمی را ترک و شغل دیگری پیدا خواهد کرد. بر اساس نظرسنجی انجمن ملی آموزش  در سال 2018، بیش از 60 درصد معلمان می‌گویند که نگران وقوع تیراندازی جمعی (حمله مسلحانه‌ای که بر اثر آن 4 نفر یا بیشتر جان باخته یا زخمی می‌شوند) در مدارس‌شان هستند.

نزدیک به 500 کشته در تیراندازی مدارس
مجله آمریکایی «نیوزویک» هم در مطلبی با عنوان «از زمان کلمباین، نزدیک به 500 نفر در تیراندازی در مدارس کشته شده‌اند»، گفت: دیوید ریدمن، بنیانگذار پایگاه داده تیراندازی مدرسه  K-12(از دوره اول دبستان تا آخر دبیرستان)، به «نیوزویک» گفت که در این 25 سال، تعداد افرادی که با اسلحه در محوطه مدرسه کشته شده‌اند به حداقل 493 نفر رسیده است.

آمریکا قادر است خشونت با سلاح را به صفر برساند: 53 درصد می‌گویند «نه»
با این‌حال، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ترس والدین از ایمنی فرزندان‌شان در مدرسه در سال‌های اخیر افزایش یافته است. نظرسنجی موسسه گالوپ مستقر در واشینگتن، سال گذشته میلادی نشان داد که 38 درصد از والدین می‌گویند که نگران فرزندان خود در مدارس هستند. در همین حال، نظرسنجی «نیوزویک» نشان داد که آمریکایی‌ها امیدوار نیستند که آمریکا بتواند خشونت‌ با سلاح را از بین ببرد. در نظرسنجی ماه جاری میلادی در پاسخ به این پرسش که آیا کشور قادر است میزان خشونت با سلاح گرم را به صفر برساند، بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان - 53 درصد– گفتند «نه» ، در حالی که 29 درصد گفتند «بله».

65 درصد دانشجویان نگران ایمنی خود در محیط آموزشی
بر اساس نظرسنجی اخیر موسسه « BestColleges» ، 65 درصد از دانشجویان فعلی و آتی گفتند که تیراندازی باعث نگرانی آنها در مورد ایمنی خود در محیط آموزشی می‌شود و اکثریت 60 درصد گفتند که هنگام انتخاب کالج خود ایمنی آن را در نظر گرفته‌اند.

استاد دانشگاه کلمبیا: در حفظ امنیت دانش‌آموزان شکست خورده‌ایم
سونالی راجان، استاد کالج معلمان، دانشگاه کلمبیا و رئیس انجمن تحقیقاتی برای پیشگیری از آسیب‌های مربوط به سلاح گرم با اشاره به بیست‌وپنجمین سالگرد کشتار دبیرستان کلمباین در روزنامه «لس‌آنجلس‌تایمز» نوشت: ربع قرن گذشته به‌طرز غم‌انگیز و ناامیدکننده‌ای نشان داده است که ما در حفظ امنیت دانش‌آموزان شکست خورده‌ایم. داده‌هایی که من و همکارانم جمع‌آوری می‌کنیم نشان می‌دهد که از سال 2015 تقریبا 350 تیراندازی هدفمند در مدارس دولتی K-12 رخ داده است، به این معنی که این رویدادها در ساعات مدرسه و با قصد مجرم برای آسیب‌رساندن به دانش‌آموزان رخ داده است. اسلحه در حال حاضر عامل اصلی مرگ‌ومیر در بین همه کودکان و نوجوانان در آمریکاست و برای نزدیک به 20 سال است که علت اصلی مرگ در میان کودکان سیاهپوست بوده است .

14.5 میلیارد دلار در سال صرف امنیت مدارس/ پنجره‌های ضد گلوله، موانع فیزیکی و فلزیاب
در واقع، 25 سال پس از تیراندازی دبیرستان کلمباین، در کنار افزایش تیراندازی در مدارس و رشد متقابل صنعت امنیت چندین میلیارد دلاری مدارس، پیش‌بینی و پیشگیری از خشونت با سلاح گرم قطعا و شدیدا بسیاری از مسائل یک مدرسه، از جمله سیاست‌های ایمنی، استراتژی‌های انضباطی، شکل فیزیکی و بودجه را شکل می‌دهد. تحقیقات تخمین می‌زند که اکنون 14.5 میلیارد دلار در سال صرف افسران پلیس مدرسه و نگهبانان امنیتی می‌شود و ایالت‌های مختلف به تغییرات ساختاری مانند نصب موانع فیزیکی در اطراف محوطه مدرسه، نصب پنجره‌های ضد گلوله و استفاده از فلزیاب به عنوان راه‌هایی برای محافظت از دانش‌آموزان در مدارس روی آورده‌اند. اما هیچ مدرکی وجود ندارد که این تلاش‌ها کارساز باشد.

فراگیری مانورهای ایمنی در برابر خشونت با سلاح در مدارس سراسر آمریکا
تیراندازی در مدارس نباید امری اجتناب‌ناپذیر باشد، با این حال مدارس مجبورند بپذیرند که این‌گونه است. تحقیقات نشان داده دسترسی آسان به سلاح گرم احتمال تیراندازی عمدی در مدارس را افزایش می‌دهد. به جای سرمایه‌گذاری در پیشگیری معنادار از تیراندازی، مدارس حول محور اجتناب‌ناپذیر بودن این نوع خشونت سازماندهی شده‌اند. تعداد روزافزونی از مناطق معلمان خود را با سلاح گرم مسلح می‌کنند و این در حالی است که شواهدی مبنی بر اثربخشی چنین سیاست‌هایی وجود ندارد. مانورهای ایمنی در مقابل تیراندازی در حال حاضر در مدارس سراسر آمریکا فراگیر است و از هر 4 معلم یک نفر گزارش کرده که مدرسه آنها در یک سال گذشته مانور مربوط به سلاح گرم را تجربه کرده است.

استفاده از کوله‌پشتی‌های ضد گلوله در مدارس آمریکا بسیار رایج است!
«سی‌ان‌ان» هم در گزارشی نوشت: با افزایش تیراندازی‌ها در مدارس آمریکا و فقدان قانونی معنادار و هدفمند برای مهار خشونت با اسلحه، مدارس و والدین در تلاشند تا خود تامین امنیت فرزندان‌شان را به دست بگیرند. خشونت با اسلحه زندگی روزمره را در داخل و خارج از کلاس تغییر داده و زمان و منابع بسیاری برای آمادگی در برابر بدترین حالت‌های ممکن صرف می‌شود. در حالی که برخی از مدارس به سرمایه‌گذاری روی تدابیر امنیتی تازه می‌اندیشند، مانند پنجره‌های اضطراری با امکان خروج آسان، بعضی از والدین کوله‌پشتی‌های ضد گلوله را به لیست خرید مدرسه فرزندان‌شان می‌افزایند! مدارس سراسر آمریکا با تغییرات روزافزون، به وخامت اپیدمی خشونت با اسلحه واکنش نشان داده‌اند. استفاده از کوله‌پشتی‌های ضدگلوله، که اغلب از الیاف پلی‌اتیلن ساخته می‌شوند، بسیار رایج شده ‌است. یاسر شیخ، رئیس « Guard Dog Security »، تولیدکننده کوله‌پشتی‌های ضدگلوله، به سی ان ان گفت: «فروش این کالا در دهه گذشته پیوسته در حال افزایش بوده است. پس از تیراندازی در مدرسه ابتدایی سندی هوک، ما شروع به تحقیق درباره محصولات ایمنی مدرسه کردیم. والدین به دنبال راهی برای حفظ امنیت فرزندان خود هستند.»

قتل با سلاح در آمریکا 26 برابر سایر کشورهای پردرآمد/ هر روز 120 آمریکایی با سلاح جان می‌بازند
وب‌سایت آمریکایی خبری - تحلیلی وکس (vox) هم درباره حمل سلاح در جامعه آمریکا نوشت: هیچ کشور پردرآمد دیگری به اندازه آمریکا تلفات خشونت با اسلحه را متحمل نشده است . هر روز 120 آمریکایی جان خود را با سلاح از دست می‌دهند که شامل خودکشی و قتل می‌شود و به‌طور متوسط ​​43هزار و 375 نفر در سال است. بر اساس آخرین تجزیه‌وتحلیل موجود از داده‌های سال 2015 تا 2019، میزان قتل با سلاح در آمریکا 26 برابر سایر کشورهای پردرآمد بوده است. میزان خودکشی با سلاح تقریبا 12 برابر بیشتر بود.

390 میلیون سلاح در گردش/ 120.5 سلاح گرم به ازای هر 100 شهروند آمریکایی!
اصلاحات محدود درباره مالکیت سلاح به‌وضوح اپیدمی خشونت با سلاح در آمریکا را متوقف نکرده است. دیدگاه گسترده آمریکا در مورد مالکیت غیرنظامی اسلحه از زمان تأسیس این کشور به‌قدری در سیاست، فرهنگ و قانون ریشه دوانده که تا اقدام بیشتر قانونگذاران فدرال، خدا می‌داند چند نفر دیگر خواهند مرد. دیوید یامان، استاد دانشگاه «ویک فارست» آمریکا، که درباره فرهنگ اسلحه آمریکایی تحقیق می‌کند، گفت: «آمریکا از این نظر منحصر به فرد است که اسلحه همیشه بوده است، مالکیت غیرنظامی گسترده‌ای وجود دارد و دولت قوانینی برای برون‌رفت از این معضل وضع نکرده است.» یک برآورد از « Small Arms Survey»، یک پروژه تحقیقاتی مستقر در سوییس، نشان داد که تقریباً 390 میلیون سلاح در آمریکا در سال 2018 در گردش بوده است یا حدود 120.5 سلاح گرم به ازای هر 100 شهروند. این تعداد احتمالا در سال‌های پس از آن افزایش یافته است.

«مرد خوب با یک تفنگ»!
وب‌سایت آمریکایی خبری - تحلیلی وکس ادامه داد: هنوز یک ایده فراگیر وجود دارد که توسط تولیدکنندگان اسلحه و سازمان‌های مدافع حقوق اسلحه مانند «انجمن ملی سلاح»  (NRA) -سازمانی غیرانتفاعی با هدف ترویج مالکیت سلاح گرم و آموزش شیوه استفاده از آن در آمریکا- ارائه شده مبنی بر اینکه مسلح کردن بیشتر آمریکا راه حلی برای جلوگیری از خشونت با سلاح است یا نظریه «مرد خوب با یک تفنگ».

لابی اسلحه در آمریکا: اسلحه بیشتر کشور را امن‌تر می‌کند
بر اساس گزارش «بی‌بی‌سی‌نیوز»، با وجود سال‌ها مشکلات مالی و نزاع‌های داخلی، «انجمن ملی سلاح» همچنان قدرتمندترین لابی اسلحه در آمریکاست و بودجه عظیمی برای تأثیرگذاری بر اعضای کنگره در تنظیم سیاست‌های مربوط به سلاح در اختیار دارد. در دوره‌های گذشته انتخابات، این سازمان و سایر سازمان‌ها، همواره بیش از رقبای خود در لابی کنترل سلاح، برای پیام‌رسانی درباره حقوق طرفداران اسلحه هزینه کرده‌اند. تعدادی از ایالت‌ها تا جایی پیش رفتند که بیشتر محدودیت‌های حمل اسلحه را از بین بردند. «انجمن ملی سلاح» سال ۱۸۷۱ به‌عنوان گروهی تفریحی برای «ترویج و تشویق تيراندازی با تفنگ» طراحی شد و اکنون از قوی‌ترین سازمان‌های سیاسی آمریکاست. این انجمن به‌شدت علیه انواع نظارت بر اسلحه لابی می‌کند و معتقد است اسلحه بیشتر کشور را امن‌تر می‌کند. این انجمن به متمم دوم قانون اساسی آمریکاست استناد می‌کند. (مالكيت سلاح در آمريكا پايه حقوقي مهمی دارد كه در متمم دوم قانون اساسي اين كشور درج شده و از همان ابتدا هم جزو موارد بسيار مناقشه‌برانگيز در جامعه آمريكا بوده است. متمم دوم قانون اساسی آمریکا از حق مردم برای داشتن و حمل اسلحه محافظت می‌کند و در ۱۵ دسامبر ۱۷۹۱، به عنوان بخشی از ١٠ متمم گنجانده شده در منشور حقوق آمریکا تصویب شده‌ است.) «انجمن ملی سلاح» به‌طور مستقیم از سیاستمداران و قانون‌گذاران آمریکایی که از اهدافش پشتیبانی می‌کنند، حمايت مالی می‌کند. این انجمن اعضای کنگره را از A تا F بر حسب علاقه‌شان به حفظ حقوق حمل اسلحه رتبه‌بندی می‌کند. این رتبه‌بندی‌ها می‌تواند برای نامزدهای موافق نظارت بر سلاح مشکل‌ساز باشد. در سال ۲۰۱۸، این لابی سلاح از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، درخواست کرد که برای جلوگیری از حمله مسلحانه، معلمان و کارمندان دیگر را مسلح کند!