تاثیر افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی و کاهش سود بانکی بر بازار مسکن بررسی شد تداوم سختی های خانه دار شدن

رکود مسکن در حالی عمیق‌ترین دوران خود را تجربه
می کند که حالا با اعلام خبر افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی، خطر چالش جدید برای بازار مسکن وجود دارد. بنا بر اعلام مرکز آمار نهاده های ساختمانی مانند مصالح، میانگین 7 درصد افزایش داشته است که این می تواند در ایجاد تورم قیمت مسکن موثر باشد. این جهش قیمت در شرایطی که رکود سایه اش را از سر بازار مسکن بر نداشته است
می تواند معادلات این بازار را کمی پیچیده کند. هرچند تجربه سال‌های اخیر در بازار مسکن نشان داده است که جهش قیمت و یا رونق بازار مسکن به متغیرهای متعددی بستگی داشته است که قیمت نهاده های ساختمان گاه در آن بی اثر بوده است. از طرف دیگر کاهش سود بانکی که زمزمه آن توسط مسئولان به گوش می‌رسد می‌تواند زنگ خطری برای افزایش قیمت اجاره‌بها باشد. موضوعی که به طور مستقیم سبد معیشت خانوار ایرانی را تحت تاثیر قرا می دهد. در اصل این کاهش می تواند فشار مالک بر مستاجر را افزایش دهد که این موضوع نیز به عقیده برخی از کارشناسان به دلیل محدودیت مالی طبقه متوسط و ضعیف، دوام چندانی ندارد.
بازار مسکن طی یک دهه گذشته با چالش‌های متفاوت و البته عجیبی روبرو بوده است. در دو مقطع یعنی سال 86 و 91 با یک سونامی افزایش قیمت مواجه شد. افزایش روزافزون نرخ مسکن سبب شد تا قشر متوسط در سفطه بازی دلالان نتوانند به خانه‌دار شدن فکر کنند. بعد از سال 91 اما مسکن در یک رکود بی سابقه 5 ساله فرو رفت که تا به امروز نیز ادامه دارد. این موضوع سبب شد تا غیر از یک یا دو ماه، در همه ماه ها تورم نقطه به نقطه سالیانه قیمت مسکن از تورم نقطه به نقطه عمومى کشور کمتر شود. موضوعی که طی یک نظر سنجی از کاربران سایتی خبری مورد استقبال مردم قرار گرفت. به این معنی که مردم شرایط رکود را به رونق تورمی ترجیح داده بودند. با این حال فعالان بازار مسکن از این وضع راضی نیستند و البته مشاغل وابسته به این حوزه نیز دچار آسیب شده اند.


تورم یا رونق؟
کارشناسان از ابتدای امسال نشانه های خروج مسکن از رکود را پیش بینی کرده اند. هرچند اگر این رونق توام با تورم باشد باز نفع چندانی برای مردم نخواهد داشت. حال باید دید دو متغیر افزایش قیمت نهاده های ساختمان در بحث قیمت مسکن و کاهش سود بانکی در افزایش اجاره بها می‌تواند آینده بازار مسکن را دگرگون کند؟
حسام عقبایی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در این خصوص به «ابتکار» می‌گوید:اگر شرایط یک دهه اخیر را بررسی کنیم سال‌هایی را داشتیم که مصالح ساختمانی، هزینه صدور پروانه های ساختمانی در شهرداری‌ها و اساساً قیمت تولید شده ساختمان بالا رفته است، اما در همان زمان شاهد کاهش 15 تا 30 درصدی قیمت را شاهد بودیم. برعکس این اتفاق را هم طی سال های اخیر شاهد بودیم که قیمت تمام شده ساختمان تغییری نکرده است ولی شاهد سونامی قیمت مسکن شده ایم. در سال 91 این اتفاق را تجربه کردیم و قیمت مسکن تا چند برابر افزایش پیدا کرد.
وی می افزاید: نه اینکه افزایش قیمت نهاده های ساختمان بر قیمت مسکن تاثیر نداشته باشد اما در شرایط فعلی اقتصادی این اتفاق کم تاثیر است. از آنجایی که در شهرهای بزرگ بین 10 تا 30 درصد قیمت مسکن به نرخ مصالح و حدود 70 تا 90 درصد به قیمت زمین بستگی دارد، می توان گفت نگرانی بابت اینکه قیمت زمین و مسکن دچار جهش و یا سونامی قیمت شود، وجود ندارد.
عقبایی اظهار می کند: از طرف دیگر باید ریشه‌یابی شود که دلایل افزایش قیمت مصالح ساختمانی چیست؟ اگر رشد قیمت غیرمتعارف است بایدجلوی آن گرفته شود. اما با توجه به شرایط بازار مسکن که در رکود به سر برده و تازه شروع به جان گرفتن کرده است، لذا نگرانی بابت جهش قیمت وجود ندارد. اگر بازار مسکن در مسیر رونق قرار گیرد(که در نیمه دوم سال شاهد آن خواهیم بود) حداکثر قیمت رشد قیمت مسکن با همه متغیرهای آن به میزان تورم حاکم در کشور خواهد بود.
وی تصریح می کند: نشانه‌های خروج از رکود در بازار مسکن وجود دارد و می توان گفت در نیمه دوم سال شاهد رونق بازار مسکن خواهیم بود. البته این اتفاق به یک باره رخ نمی دهد و از مهرماه شروع و تا آخر سال 96 ادامه خواهد داشت.
سود بانکی و اثر آن بر اجاره بها
رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که اثر کاهش سود بانکی بر اجاره بها چیست، اظهار می کند: اساساً کاهش سود بانکی در اقتصاد امر تاثیرگذاری است. بازار مسکن هم جدا از این متغیر نیست، این اتفاق امر مثبتی برای اقتصاد است و سبب حرکت منابع مالی به سمت تولید و اشتغال خواهد شد.
وی می افزاید: نگرانی بابت رشد اجاره بها در صورت کاهش سود بانکی وجود ندارد. چرا که 95 درصد مستاجرین ما کارمندان و حقوق بگیران طبقه متوسط و ضعیف جامعه هستند که ظرفیت محدودی برای افزایش نرخ اجاره بها دارند. لذا افزایش خارج از عرف نیز امر موقت خواهد بود که به سرعت به جای اول خود باز خواهد گشت.
قیمت مصالح ساختمانی در بهار چقدر تغییر کرد؟
مرکز آمار ایران، تازه ترین گزارش درباره تغییر قیمت مصالح ساختمانی مربوط به فصل بهار امسال را منتشر کرد.
براساس تازه‌ترین بررسی‌های مرکز آمار ایران، شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل بهار 1396 به عدد 197.1 رسید که این رقم نسبت به شاخص فصل قبل (191.6)، 2.9 درصد افزایش و نسبت به فصل مشابه سال قبل (183.9)، 7.2 درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات شاخص کل در چهار فصل منتهی به فصل بهار سال 1396 نسبت به دوره مشابه سال قبل معادل 7.6 درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (6.6 درصد)، با افزایش رو به رو بوده است.
شاخص قیمت در گروه «خدمات» با 5.0 درصد افزایش نسبت به فصل قبل بیشترین تاثیر را در افزایش شاخص کل در فصل بهار داشته است. شاخص قیمت گروه «آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره » با 3.1 درصد افزایش و گروه «سیمان، بتن، شن و ماسه » با 1.4 درصد افزایش به ترتیب رتبه‌های بعدی را در افزایش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل بهار سال مورد بررسی داشته‌اند.
بر این اساس، شاخص گروه «گچ‌وگچ‌کاری» در فصل بهار 1396 نسبت به فصل قبل 3.1 درصد، شاخص گروه «انواع بلوک سفالی و آجر» 2.6 درصد، شاخص گروه «موزاییک، کاشی و سرامیک» 2.5 درصد، شاخص گروه «آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل درب و پنجره» 3.1 درصد، شاخص گروه «چوب» 1.8 درصد، شاخص گروه «شیرآلات بهداشتی» 0.6 درصد و شاخص گروه «ایزوگام، قیرگونی و آسفالت» 1.4 درصد افزایش یافته است. این در حالی است که شاخص گروه «سنگ» در بهار 1396 نسبت به فصل قبل 0.1 درصد کاهش داشته است.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر کشور: رئیس‌جمهور کاملا موافق واگذاری اختیارات به استان‌ها ست «ابتکار» پیامدهای برکناری نواز شریف و مشکل ناامنی در مرزهای شرقی را بررسی می‌کند «ابتکار» از آخرین فهرست احتمالی کابینه دولت دوازدهم گزارش می‌دهد ابقای 8 وزیر و کاهش زنان کابینه جلال خوشچهره جوانگرایی؛ شعار پیشرو یا عوامگرا؟ در پشت صحنه کتابخانه و موزه ملی ملک چه می گذرد؟ آن سوی ویترین‌ تاثیر افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی و کاهش سود بانکی بر بازار مسکن بررسی شد تداوم سختی های خانه دار شدن تنها رودخانه سابقا قابل کشتیرانی ایران همچنان اسیر گل ولای است در جستجوی سرای ابدی سینماگران خانه دوست کجاست؟ کمیسیون امنیت ملی کلیات طرح مقابله با اقدامات آمریکا را تصویب کرد معاون اول رئیس جمهوری : اگر رئیس جمهوری مصلحت ببیند، در دولت بعدی کمک خواهم کرد احمد مازنی: شهردار پایتخت به دنبال پل زدن از بهشت به پاستور نباشد هفتمین جلسه محاکمه دو متهم فساد نفتی برگزار شد چرا آمریکا و متحدان اروپایی خواهان توقف برنامه موشکی ایران هستند؟ استراتژی دشمن، خشمگین کردن ماست قصه شیرین آب، الفبای زندگی