کمیسیون امنیت ملی کلیات طرح مقابله با اقدامات آمریکا را تصویب کرد

خیز مجلس برای مقابله با تحریم‌ها
کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب یک فوریت طرح اعمال تحریم‌های جدید کنگره آمریکا، روز گذشته طی جلسه‌ای فوق‌العاده کلیات طرح مقابله با اقدامات آمریکا را مورد تصویب قرار داد. تصویب کلیات این طرح و تاکید وزارت خارجه بر واکنش قاطع مجلس نسبت به مصوبه کنگره، تکمیل کننده پازلی است که خروجی آن اجماع تمامی ارکان‌های نظام برای پاسخ دندان شکن جمهوری اسلامی ایران به اقدامات خصمانه آمریکاست.
به گزارش ایسنا، بعد از برگزاری چندین جلسه با حضور روسا و نمایندگانی از فراکسیون‌های مختلف مجلس با علی لاریجانی و رسیدن به اجماع درباره پیش نویس طرح مقابله با اقدامات خصمانه آمریکا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی 27 تیرماه یک فوریت طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه را در ۸ بخش و ۶ ماده با رای قاطع به تصویب رساند که به گفته علی لاریجانی، رای بالای مجلس نشانگر عزم ملت بر مبارزه با آمریکا است؛ لذا آمریکایی‌ها این پیام را به درستی درک کنند که این اقدامات آنها مقابله با ملت ایران است و مجلس با تمام وجود مقابل این اقدامات خواهد ایستاد.
پاسخ مقتضی اتخاذ می‌شود


خیز بلند مجلس را کمیسیون امنیت ملی با تصویب کلیات این طرح آن هم در ایام تعطیلات مجلس برداشت‌؛ جلسه‌ای که در آن عباس عراقچی تاکید کرد که تحریم‌های جدید آمریکا نقض آشکار برجام است. همچنین معاون وزیر خارجه با اذعان به نقض بندهای ۲۶، ۲۸ و۲۹ برجام و لزوم عکس‌العمل مناسب برای پاسخ محکم جمهوری اسلامی ایران به این اقدام آمریکا گفت: ما همواره نقض برجام توسط آمریکا را به کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ گزارش داده‌ایم، وزیر خارجه نیز تاکنون چندین نامه برای موگرینی نوشته و خواسته بین کشورهای عضو برجام توزیع شود. با وجودی که هنوز تا نقض فاحش و اساسی برجام فاصله داریم ولی موارد را به هیات نظارت گزارش می‌دهیم؛ درباره نحوه عکس‌العمل نیز هیات نظارت پاسخ مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.
آمریکایی‌ها ادب سیاسی یاد بگیرند
علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز تاکید کرد که ایران با این مصوبه پاسخ محکمی را در جهت دفاع از حق ملت ایران به آمریکا می‌دهد چون آمریکا باید ادب سیاسی را یاد بگیرد، معنایی ندارد که با تغییر دولت، یک توافق بین المللی که پس از ماه‌ها مذاکرات فشرده و سخت با حضور ۶ کشور که ۵ کشور آن عضو ثابت و اصلی شورای امنیت سازمان ملل است و تمام اعضا از جمله خود آمریکا نیز آن را امضا کرده‌اند، زیرسوال رفته و مفاد آن نقض شود.
گفتنی است بر اساس آیین نامه داخلی مجلس کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس در جلسات بعدی وارد بررسی جزییات طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه می‌شود تا ضمن تهیه طرحی جامع و ارائه آن به صحن علنی، این پیام روشن را به دنیا مخابره کند که تحریم‌ها بر اراده ملت ایران اثر نمی‌گذارد.
پاسخ ظریف به طرف‌های 1+5
از سوی دیگر و در حالی که سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید روز گذشته اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا قانون مصوب کنگره را که بر اساس آن تحریم‌های روسیه، ایران و کره شمالی تشدید می‌شود، امضا می‌کند؛ وزارت خزانه داری آمریکا یک روز پس از پرتاب ماهواره سیمرغ اعلام کرد که شش شرکت ایرانی زیر مجموعه صنایع شهید همت را که نقش اصلی در برنامه موشکی ایران را دارند در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.
همچنین سه کشور انگلیس، آلمان، فرانسه به همراه آمریکا روز گذشته طی بیانیه ای مشترک پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران را با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که در تایید توافق هسته‌ای به تصویب رسید ناسازگار دانستند و مدعی شدند که این فعالیت ها منطقه را بی‌ثبات می کند. در این بیانیه آمده است: ما این اقدام را محکوم می کنیم. ما از ایران می‌خواهیم تا هیچ موشک بالستیکی را بیش از این پرتاب نکند و فعالیت‌های مرتبط را انجام ندهد.
در همین راستا، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در واکنش به این اظهارات تاکید کرد: لفاظی‌ها و اقدامات امریکا نشان دهنده سوء نیت است. وی در پست‌هایی که در این ارتباط در توییتر خود منتشر کرد، نوشت: در باره هر کلمه برجام با دقت مذاکره شده است. ایران موشک‌هایی تولید نمی‌کند که برای توانایی حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده باشند. ظریف همچنین افزود: ایران سلاح هسته‌ای تولید نمی‌کند و نخواهد کرد بنابراین اصولا نمی‌تواند چیزی تولید کند که برای حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده باشد.
گفتنی است، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز روز جمعه در واکنش به این اظهارات گفته بود: ایران هیچ حد و مرزی را برای پیشرفت و تعالی علمی و فناوری خود قائل نیست و برای تلاش ها و فعالیت های دانشمندان و متخصصین خود در حوزه های مختلف منتظر کسب اجازه و موافقت هیچ کشوری نیست.
سایر اخبار این روزنامه
وزیر کشور: رئیس‌جمهور کاملا موافق واگذاری اختیارات به استان‌ها ست «ابتکار» پیامدهای برکناری نواز شریف و مشکل ناامنی در مرزهای شرقی را بررسی می‌کند «ابتکار» از آخرین فهرست احتمالی کابینه دولت دوازدهم گزارش می‌دهد ابقای 8 وزیر و کاهش زنان کابینه جلال خوشچهره جوانگرایی؛ شعار پیشرو یا عوامگرا؟ در پشت صحنه کتابخانه و موزه ملی ملک چه می گذرد؟ آن سوی ویترین‌ تاثیر افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی و کاهش سود بانکی بر بازار مسکن بررسی شد تداوم سختی های خانه دار شدن تنها رودخانه سابقا قابل کشتیرانی ایران همچنان اسیر گل ولای است در جستجوی سرای ابدی سینماگران خانه دوست کجاست؟ کمیسیون امنیت ملی کلیات طرح مقابله با اقدامات آمریکا را تصویب کرد معاون اول رئیس جمهوری : اگر رئیس جمهوری مصلحت ببیند، در دولت بعدی کمک خواهم کرد احمد مازنی: شهردار پایتخت به دنبال پل زدن از بهشت به پاستور نباشد هفتمین جلسه محاکمه دو متهم فساد نفتی برگزار شد چرا آمریکا و متحدان اروپایی خواهان توقف برنامه موشکی ایران هستند؟ استراتژی دشمن، خشمگین کردن ماست قصه شیرین آب، الفبای زندگی