جنگ تصاویر( war of images)

یکی از ویژگی‌های جهان مدرن، بویژه عصر انفجار اطلاعات و سیطره ی رسانه ها ، تاثیرات تصویر بر باورها و ارزشهای مخاطبین است. بر این اساس برنده واقعی جنگ‌های امروزین را نه جنگ افزارهای مدرن بلکه عدسی دوربین ها که در جان و روان انسانها تاثیر شگرفی دارند، تعیین می کنند.
این واقعیت نه تنها در جنگ ها بلکه در حوزه سیاست بین الملل و در ساحت رقابت های داخلی غیرقابل کتمان است.
در جریان مراسم تحلیف دولت دوازدهم که با حضور قابل توجهی از مهمانان خارجی برگزار شد و در نوع خود دستاورد بزرگی برای نظام جمهوری اسلامی ایران تلقی می‌شد، انتشار یک تصویر به ظاهر ساده از نمایندگانی که در حال سلفی گرفتن با خانم موگرینی بودند به راحتی توانست بر متن غلبه کند و چند روز پیاپی اذهان و افکار را درگیر و منجر به تولید هزاران پست و نظر شود!
کلید فهم این پدیده به ظاهر بی اهمیت و شاید ظنز گونه که چگونه می شود یک چنین گردهمایی مهم ملی ( و شاید از جهتی بین المللی بخاطر حضور مهمانان عالیرتبه خارجی) تحت الشعاع یک تصویر در ظاهرعادی و ساده قرار گیرد در همان درک واقعیات دنیای مدرن است که تصاویر می‌توانند اذهان را به سمتی که باید منحرف کنند .


در گرماگرم جنگ اول خلیج فارس نویسنده‌ای طی یادداشتی در روزنامه معروف فرانسوی لوموند به شبکه امریکایی
سی ان ان (C.N.N) عنوان "سگ باهوش"
(Le Chie- savant) لقب داد که هوشمندانه می‌داند چگونه از سوژه‌ها مطابق میل سیاستگذاران جنگ، تصویر تاثیرگزاری مخابره کند تا اذهان را به سمت و سویی که مایل است سوق دهد.
یادداشتم را با تحلیل ظریفانه دکتر ظریف از ماجرای سلفی مراسم تحلیف به پایان می‌برم :
در میان خبرها و تصاویر مختلف، انتخاب یک خبر یا تصویر می تواند فاصله میان عزت تا شرمساری ملی باشد.
دوستانی که از طبقه بالای مجلس نظاره‌گر
بودند، دیدند که چند رئیس مجلس از کشورهای مهم صنعتی در پی گرفتن عکس سلفی با من بودند، آن تصاویر یک پیام را منتقل می کرد و تصاویر دیگر، پیام دیگر را، این تصمیم ماست که کدام پیام منتقل شود.
* سفیر سابق ایران در عربستان