خدایار سعیدوزیری

تهران در آستانه آغاز به کار مدیریت جدید خود قرار دارد و در این میان با توجه به شورای یکپارچه اعتدالی و اصلاح‌طلب و مدیران کارآمدی که به‌عنوان نامزد مقام شهردار مطرح شده‌اند، توقع عمومی از مدیریت آتی زیاد است و این امر توجه دوچندان و خلاقیت مدیران شهری را برای پاسخگویی مناسب به این انتظارات می‌طلبد. در این میان توجه به چند مورد به نظر مهم‌تر می‌رسد که در سال‌های گذشته کمتر مورد توجه و پیگیری مسئولان مربوطه قرار گرفته و امید است در دوره جدید مدیریت شهری، با همکاری بیش از پیش شهرداری و شورای شهر رسیدگی به آنها، آسایش و آرامش بیشتر شهروندان تهرانی را به‌دنبال داشته باشد و در این مختصر قصد توجه‌دادن به چند مورد از این موارد را داریم.
از جمله ضروری‌ترین نیازهای ابرشهری مانند تهران که با مشکلات زیست‌محیطی چون آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کند، توسعه روزافزون فضای سبز شهری و جلوگیری از تخریب محیط‌زیست برای ساختمان‌سازی‌های بی‌قاعده است. می‌توان امروز محیط‌زیست تهران را در شرایط بحرانی دانست تا حدی که در خیابانی چون خیابان ولیعصر(عج) که به چنارستان تهران معروف است و یکی از قدیمی‌ترین بافت‌های فضای سبز شهری را در این خیابان داریم، بسیاری از چنارهای تاریخی آن خشک شده و بقیه نیز شرایط چندان مساعدی ندارند! اصلاح این مهم مستلزم نظارت دقیق شورای شهر و شهردار محترم برای جلوگیری از صدور بی‌قاعده مجوزهای ساخت و تخریب بیشتر محیط‌زیست و همزمان هزینه‌کرد بخشی از درآمدهای شهرداری برای بازسازی بافت‌های گیاهی و توسعه فضای سبز تهران است.
از سوی دیگر در شهر شلوغ و پرازدحام تهران، مردم بیش از هرجای دیگری به آرامش روحی و مکانی برای رهایی از هیاهوهای روزمره شهری نیاز دارند تا با کمترین هزینه در کنار دوستان یا خانواده، دمی بیاسایند و لذت ببرند و یکی از مهم‌ترین ابزارهای تحقق این مهم، برنامه‌های فرهنگی همچون تئاتر (از جمله نمایش‌های خیابانی)، کنسرت و مواردی از این دست است که می‌توان با تخصیص بودجه مناسب و مدیریت صحیح در بخش معاونت فرهنگی شهرداری، نسبت به برگزاری اینگونه برنامه‌ها در بوستان‌ها و دیگر اماکن تفریحی عمومی شهر اقدام کرد تا مردم بدون هزینه‌های گزاف از این تفریحات سالم و فرهنگی بهره‌مند شوند.
از دیگر مواردی که قطعا هرکدام از شهروندان کلانشهر تهران با آن مواجه شده‌اند، نبود محل توقف خودرو در بسیاری از مناطق شهر است؛ پدیده‌ای که ناهنجاری‌های گوناگونی از ایجاد راهبندان تا دعواها و ظهور افرادی که بدون هیچ توجیه قانونی برای نگاه داشتن جای پارک از مردم پول دریافت می‌کنند و مشکلاتی چون جریمه و حمل خودروها با جرثقیل و اتلاف وقت و هزینه‌های بعدی را برای شهروندان در پی دارد. در شهری چون تهران که متاسفانه طی سال‌ها ساخت و سازهای غیراصولی و نامتناسب با ظرفیت خیابان‌ها و بدون توجه به درنظر گرفتن پارکینگ کافی برای ساختمان‌های مسکونی و اداری انجام گرفته است، ساخت پارکینگ‌های عمومی طبقاتی در مناطق مختلف شهر باید در اولویت برنامه‌های مدیریت شهری باشد که می‌توان تحت‌نظارت دقیق شورای محترم شهر، این کار از طریق مناقصات به بخش‌خصوصی واگذار شود تا موجب تحمیل هزینه‌ به شهرداری نیز نشود.


نکته دیگری که باید به آن توجه ویژه کرد، لزوم توجه به بحث مقاوم‌سازی شهر است. سال‌هاست که کارشناسان همواره بر خطری بالقوه که شهر تهران را تهدید می‌کند، تاکید می‌ورزند؛ زلزله! درحالی که شهر به هیچ‌وجه آنچنان که باید در مقابل چنین بحرانی آمادگی ندارد و حادثه‌های کوچک و محدودی مانند پلاسکو تا حد زیادی این عدم آمادگی را مانند زنگ خطری به ما گوشزد می‌کند! رسیدگی سریع به وضعیت ساختمان‌های عمومی شهر از سوی شهرداری، همچنین تصویب مقررات شهری برای نظارت بر ساخت و ساز‌های خصوصی و ساختمان‌های موجود غیرایمن توسط شورای محترم شهر از ضروریات حیاتی برای تامین امنیت سازه‌های شهر تهران است.
قطعا مسائل و مشکلات شهری که باید مورد توجه قرار گیرد، بسیار بیش از این موارد و نیازمند زمان و هزینه‌ بسیار زیادی است، اما این موارد مورد اشاره تنها چند موردی است که شاید مدیریت جدید شهر با توجه به آنها بتواند راه جدیدی را در مسیر اداره شهر و انجام کارهای زیربنایی‌تر از صرف اداره روزمره شهر آغاز کند.