از سوی برخی مقامات نظامی و امنیتی صورت گرفت هشدار ایران درباره همه‌پرسی کردستان عراق

همدلی| دو همسایه بزرگ کردستان عراق، مخالفت جدی خود با برگزاری «همه‌پرسی استقلال کردستان عراق» را اعلام کردند. پیش از این برخی مقامات جمهوری اسلامی ایران مانند «علی شمخانی» دبیر شورای امنیت ملی، به شدت مخالفت ایران را با این موضوع اعلام کردند. به دنبال این موضوع روزهای گذشته برخی مقامات نظامی کشور، نیز بر این موضع تاکید کردند.
ابتدا سرلشکر باقری؛ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی که اواخر هفته گذشته به ترکیه سفر کرده و با رئیس جمهور و مقامات نظامی و امنیتی این کشور دیدار کرده بود، به طور مفصل در این باره به مذاکره و رایزنی پرداخت. وی پس از این دیدارها گفت: ایران و ترکیه در مورد تصمیم به برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق دیدگاه مشترکی دارند.
مذاکره ایران و ترکیه درباره همه‌پرسی
سرلشکر باقری در گفت‌وگو با ایرنا سفر خود به ترکیه را تشریح کرد و افزود: در جریان این سفر در خصوص مسائل منطقه‌ای مهم از جمله تصمیم همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق در اوایل مهرماه با مقامات ترکیه مذاکراتی داشتیم.


وی بیان کرد: در این دیدار دو طرف ایرانی و ترکیه‌ای تاکید و اعلام کردند که برگزاری این همه‌پرسی اگر چنانچه اتفاق بیفتد، مبنایی برای آغاز یک سری تنش و درگیری در داخل کشور عراق خواهد بود که تبعات آن دامنگیر کشورهای همجوار خواهد شد.
سرلشکر باقری با بیان این که برگزاری همه‌پرسی استقلال در اقلیم کردستان عراق، هم عراق، هم ایران و هم ترکیه را درگیر خواهد کرد، گفت: به همین علت مقامات دو کشور تاکید دارند که چنین کاری امکانپذیر نیست و نبایستی صورت بگیرد.
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: مقامات ترکیه اعلام کردند که کاملا با این فرآیند هماهنگ هستند و این کار دنبال خواهد شد.
سرلشکر باقری افزود: سفر در سطح رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به کشور ترکیه از ابتدای پیروزی انقلاب اتفاق نیفتاده بود که با دعوت مقامات ترکیه و موافقت مقام معظم رهبری قرار شد که این دیدار صورت بگیرد و در این دو روز در آنکارا با مقامات نظامی و امنیتی و رئیس جمهوری ترکیه ملاقات کردیم و بحث‌های خوبی انجام شد و در خصوص همکاری‌های نظامی، مسائل امنیتی و امنیت مرزهای مشترک دو کشور موافقت‌های خوبی صورت گرفت.
وی اظهار کرد: در مجموع سفر بسیار موفقی بود که بسیاری از مسائل مهم در ابعاد نظامی، دفاعی و امنیتی بین دو کشور مهم منطقه در این سفر پایه‌گذاری شد و این روند ادامه پیدا خواهد کرد.
سرلشکر محمدحسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که روز سه‌شنبه برای انجام سفر رسمی سه‌روزه به دعوت «خلوصی آکار» رئیس ستاد ارتش ترکیه به آنکارا سفر کرده است، علاوه بر دیدار و مذاکره با مقامات نظامی کشور میزبان، روز چهارشنبه با «نورالدین جانیکلی» وزیر دفاع ملی ترکیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این سفر سردار سرتیپ محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، سردار سرتیپ قاسم رضایی فرمانده مرزبانی جمهوری اسلامی ایران و نیز تعدادی از مقامات ارشد نظامی ایران، سرلشگر باقری را همراهی‌ می‌کردند.
نقدی: استقلال کردستان توطئه است
این تنها موضع مقامات نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی در این باره نبود که در روزهای گذشته تکرار شد، یک روز پس از سخنان سردار سرلشکر باقری، سردار محمدرضا نقدی؛ معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه، نیز به این موضوع پرداخت و گفت: دشمنان اسلام امروز برای ضربه زدن به اسلام توطئه جدیدی را به نام استقلال کردستان عراق طرح‌ریزی کرده‌اند، غافل از اینکه این توطئه دشمنان هم نشدنی است و راه به جایی نخواهد برد.
سردار محمدرضا نقدی که در مراسم سالروز حماسه آزادسازی پاوه سخن‌ می‌گفت، با تاکید بر اینکه امروز جوانان عراقی و سوری یکی پس از دیگری سرزمین‌های خود را از تکفیری‌ها باز پس می‌گیرند، اظهار کرد: امروز سلاح تکفیری‌ها به زمین افتاده و نتوانسته‌اند دشمنان را به اهدافشان یعنی ضربه زدن به اسلام برسانند و لذا به دنبال به جان هم انداختن مسلمانان از راه دیگری هستند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: دشمنان بدانند همانگونه که توطئه‌های آنها تا به امروز نتوانسته به اسلام ضربه بزند، توطئه جدید آنان به نام استقلال کردستان عراق هم به تقویت اسلام و مسلمانان منجر خواهد شد.
سردار نقدی با تاکید بر اینکه امروز آمریکا در داخل کشور خود دچار بحران‌های زیادی شده، اظهار کرد: آمریکا رفتنی است. آمریکا خود را در حال مرگ و نابودی می‌بیند و لذا برای رسیدن به اهداف خود به هر خس و خاشاکی چنگ خواهد زد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اضافه کرد: آمریکایی‌ها زمانی که دیدند خط مشی سوسیالیستی، کمونیسم، ملی‌گرایی و قوم‌گرایی و... برای ضربه زدن به اسلام راه به جایی نمی‌برد و مردم آنها را پس می‌زنند، به این فکر افتادند تا با لباس و زبان اسلام به اسلام ضربه بزنند و از این‌رو به توطئه‌های خود رنگ اسلام زدند.
وی با بیان اینکه دشمنان اسلام به نام اسلام جنایتکارانی به نام تکفیری‌ها را مسلح کرده و به جان مردم انداخته‌اند، اظهار کرد: بنا به اعتراف مکتوب وزیر امور خارجه سابق آمریکا در کتاب خاطراتش، داعش با چهار هدف طراحی شده که یکی از مهم‌ترین این اهداف ایجاد تفرقه بین امت اسلام است.
نقدی ادامه داد: دومین هدف دشمنان از طراحی داعش این بود که جلوی امت اسلامی را بگیرند و لذا برای رسیدن به اهداف خود داعش و النصره و تکفیری و القاعده را طراحی کردند.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به سومین هدف دشمنان از طراحی داعش که از بین بردن جوانان تازه مسلمان شده از کشورهای اروپایی بود، اظهار کرد: دشمنان تلاش کردند تا با عضویت این جوانان در گروه‌هایی مثل داعش، آنها را از سر راه برداشته و از این طریق از گسترش دین مبین اسلام جلوگیری کنند.
مخالفت جهانی با همه‌پرسی
در این میان تنها کشورهای همسایه کردستان عراق نیستند که با این همه‌پرسی مخالفت خود را ابراز کرده‌اند، کشور آمریکا که پیش از این مخالفت خود را اعلام کرده بود، از مقامات کردستان عراق خواسته بود که فعلا این همه‌پرسی را به تعویق بیندازند.
سفیر آلمان در عراق نیز چندی پیش در خصوص طرح همه‌پرسی کردستان عراق گفت: برلین معتقد است که در شرایط حاضر همه‌پرسی نمی‌تواند راه حل باشد و کمکی به حل مشکلات کند.
وی اضافه کرده است که آلمان معتقد است که اقلیم کردستان عراق با دولت مرکزی باید از طریق گفت وگو مشکلات خود را حل و فصل کند.
وی خاطرنشان کرد که دولت آلمان این موضع خود را به طور رسمی به اطلاع اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی عراق رسانده است.
در اوایل ماه گذشته مسکو نیز مخالفت خود را با برگزاری همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان عراق به اطلاع «نوری مالکی» معاون رئیس جمهور عراق رساند.کشورهای انگلیس، مصر، مخالفت دبیرکل اتحادیه عرب، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در عراق از جمله کشورها و مقاماتی بوده اند که با این موضوع مخالفت کرده و به اشکالات قانونی طرح همه‌پرسی، بر ضرورت حل مشکلات بین بغداد و اربیل از طریق گفت وگو تاکید
کرده‌اند.
نظر آیت‌الله سیستانی درباره همه‌پرسی
به جز مقامات سیاسی عراق که در این باره موضع منفی خود را اعلام کرده‌اند، آیت الله سیستانی نیز اعلام کرده که در این باره گفت‌وگو نمی‌کند. «منابع آگاه» می‌گویند دفتر آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» مرجعیت عالی شیعیان در عراق به هیات اعزامی از منطقه کردستان به بغداد که در حال رایزنی با دولت مرکزی برای برگزاری همه‌پرسی استقلال هستند، ابلاغ کرده است که از سفر این هیات به نجف اشرف استقبال می‌کند. اما حاضر نیست هیچ گفت‌وگویی درباره مسئله همه‌پرسی با آنها انجام دهد. به گزارش فارس، دفتر آیت‌الله سیستانی به هیات مذکور که ریاست آن را «روز نوری شاویس» بر عهده دارد، ابلاغ کرده که «مسئله رایزنی درباره همه‌پرسی منطقه کردستان برعهده دولت فدرال عراق است و ارتباطی با آیت‌الله سیستانی ندارد.»