آزمون مجلس در برابر مطالبات فرهنگیان

حسین طاهری‌فرد‪-‬ رئیس‌جمهور در آغاز جلسه بحث‌ و ‌بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت در مجلس‌شورای‌اسلامی با دفاع تمام‌قد از کابینه پیشنهادی‌اش، از کارآمدی و اعتدالی بودن کابینه دوازدهم سخن گفت.
حسن روحانی در دفاع از سوابق و برنامه‌های «سید‌محمد بطحایی» گزینه پیشنهادی وزارت آموزش‌و‌پرورش، «او را به دلیل سابقه بسیار طولانی‌اش در زمینه آموزش‌و‌پرورش، بهترین گزینه برای «مدیریت و تحول» در مهم‌ترین و بزرگترین وزارتخانه کشور
دانست.»
هرچند در دولت اول روحانی، موانع عمده سیاسی، اقتصادی و ساختاری مانع حرکت آموزش‌و‌پرورش به سمت توسعه شده بود، اما امید می‌رفت که انتخاب دوباره روحانی زمینه‌ساز دگرگونی‌های مثبتی در آموزش‌و‌پرورش باشد. متاسفانه با معرفی سید‌محمد بطحایی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت آموزش‌و‌پرورش خیلی زود صدای نسیم تغییرات در آموزش‌و‌پرورش به خاموشی گرایید.آنچه مسلم است اینکه، فرهنگیان با رای به روحانی خواهان تغییر اساسی در نگاه راهبردی دولت به مقوله آموزش‌و‌پرورش بودند. اما حالا با انتخاب سید‌محمد بطحایی نگران وعده‌ها و قول‌هایی هستند که به آنان داده شد، زیرا با این وزیر نمی‌توان آن وعده‌ها و قول‌ها را محقق کرد. انتخاب سید‌محمد بطحایی نشان داد که قرار نیست در دولت دوم روحانی اتفاق خاصی در آموزش‌و‌پرورش رخ دهد و علی‌رغم تمام وعده و وعید‌های داده شده، آموزش‌و‌پرورش جزء اولویت‌های دولت دوازدهم نیست.


در شرایطی که آموزش‌وپرورش هم از لحاظ مدیریتی و هم از لحاظ اقتصادی با چالش‌های پیچیده و بسیار جدی درگیر است، انتخاب سیدمحمد بطحایی موجب تعجب و البته نگرانی است. در شرایط کنونی آموزش‌و‌پرورش نیازمند وزیری است که با قدرت تعامل و مدیریت چند جانبه ابتکار عمل را در دست گرفته و با اتخاذ دیدگاهی نو، اصلاحات ساختاری و نهادی را با صراحت و جدیت سرلوحه کار خود قرار دهد.نگاهی واقع‌بینانه به‌سوابق، عملکرد و برنامه‌های ارائه شده وزیر پیشنهادی، این واقعیت را آشکار می‌کندکه او قادر به رفع مشکلات ریشه‌ای و زیرساختی آموزش‌و‌پروش نیست. انتخاب بطحایی معاون سابق علی‌اصغر فانی، به نوعی تداوم سیاست‌های دولت قبل در این بخش بوده و خواهد بود و تا مادامی که سیاست‌های کلان دولت به مقوله آموزش‌و‌پرورش تغییر نکند با آمدن وزیر جدید تغییری در وضعیت موجود نخواهد داد و وزیر جدید هم قادر نخواهد بود موانع را از میان برداشته و راه را برای پیشرفت هموار کند.
سخنی با نمایندگان مجلس؛
تا روزهای آتی آموزش‌و‌پرورش سکاندار جدید خود را با رای اعتماد نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی خواهد شناخت. کارشناسان و صاحب‌نظران مسائل آموزش‌وپرورش همگی متفق القولند که انتخاب سید‌محمد بطحایی، پذیرش شرایط نامطلوب گذشته در این بخش خواهد بود که نه به نفع دولت است و نه به صلاح آموزش‌وپرورش.
امروزه صدای اعتراض فرهنگیان از هر گوشه و کنار کشور در ارتباط با سیاست‌ها، غفلت‌ها، کاستی‌ها بلند است. قربانی این غفلت‌ها و بی‌توجهی‌ها، خانواده بزرگ فرهنگیان و 13میلیون دانش‌آموز خواهد بود و درنگاه کلان می‌توان گفت بازنده اصلی حاکمیت و منافع ملی خواهند بود.
زمان آن رسیده است تا نمایندگان محترم مجلس‌شورای‌اسلامی این صداها را بشنوند و برای‌شان پاسخی پیدا کنند. فرهنیگان از منتخبان ملت انتظار دارند؛ احساس مسئولیت و تصمیم منطقی‌و‌عاقلانه را جایگزین مصلحت‌اندیشی و حفظ منافع حزبی‌و‌جناحی کنند. نمایندگان مجلس خصوصاً نمایندگانی که در سایه حمایت معلمان به بهارستان راه یافتند، باید بدانند که جامعه بزرگ فرهنگیان امروز آگاهانه تصمیم می‌گیرند و اگر آنان مصالح‌و‌منافع فرهنگیان را قربانی تعلقات جناحی‌و‌سیاسی خود کنند، ممکن است در آینده نه‌چندان دور با رویدادهای ناخواسته و غیر قابل باور روبه‌رو شوند.نمایندگان محترم مجلس‌شورای‌اسلامی، رای عدم اعتماد به سیدمحمد بطحایی در راستای تقابل با دولت نیست بلکه در راستای عمل به وظیفه نمایندگی و حمایت از دولت است. هیچ منطقی قبول نمی‌کند که با چشم‌پوشی بر ناتوانی‌های وزیر پیشنهادی، قاطبه معلمان را به خاطر عملکرد ضعیف مجلس‌نشینان و دولت دوازدهم ناامید کنیم که در این‌صورت دیگر نمی‌توان امیدی به همراهی و حضور فرهنگیان در صحنه‌های سیاسی کشور داشت. بدون تردید ناامیدی و عدم حضور در پای صندوق‌های رای نتیجه‌ای جز پیروزی مغلوبان 7 اسفند در انتخابات 1398 در برنخواهد داشت.
هنوز فرصت باقی‌ست، منتخبان ملت می‌توانند با رویکردی شفاف و غیر‌سیاسی با بررسی سابقه، عملکرد و برنامه‌های وزیر پیشنهادی نسبت به بازنگری در گفتمان و استراتژی‌های خود اقدام کنند.
با این حساب باید منتظر ماند و دید واکنش نمایندگان مجلس به انتخاب وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش چه خواهد بود؟ آیا منتخبان ملت به وظیفه قانونی خود عمل خواهند کرد یا منافع اکثریت معلمان را فدای تعلقات جناحی‌و‌سیاسی خواهند کرد؟