برخی از چهره‌های سیاسی و مذهبی ابراز امیدواری کردند احتمال گشایش در مسئله حصر

همدلی| موضوع اعتصاب غذای مهدی کروبی از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات سال 88 که در روزهای گذشته به خبری مهم در عرصه رسانه‌های داخلی و خارجی بدل شده بود، یک بار دیگر موضوع رفع حصر را در کانون خبرها قرار داد، به گونه‌ای که برخی از چهره‌های سیاسی و مذهبی اعلام کردند که در این مورد امید گشایش‌هایی نیز می‌رود. از جمله کسانی که در روزهای پیش هم نگرانی خود را اعلام کردند و هم ابراز امیدواری به حل موضوع کردند حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید حسن خمینی بود.
خبر اعتصاب غذای مهدی کروبی روز چهارشنبه ابتدا در برخی کانال‌های اجتماعی منتشر شد تا آنکه صحت و سقم آن در پایان جلسه علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که کار بررسی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم را پیگیری می‌کردند، از سوی مصطفی کواکبیان عضو اصلاح‌طلب مجلس در تذکری به عنوان درخواست از رئیس جمهور و رئیس مجلس مطرح شد. سپس تابش نایب رئیس فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی نیز این خبر را به صورتی دیگر تایید کرد.
الیاس حضرتی، دیگر نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در توئیتی نوشت:«مطمئن باشید من همچنان پیگیر مسئله حصرم و لحظه‌ای از این موضوع غافل نیستم.حصر قطعا حل می‌شود اما از توضیح بیشتر معذورم.»
نگرانی از تبعات ادامه حصر نیز در روزهای گذشته از سوی برخی چهره‌های سیاسی ابراز شد، آیت‌الله بیات‌زنجانی نیز با محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد و ضمن ابراز نگرانی از وضعیت اعتصاب غذای حجت‌الاسلام والمسلمین کروبی، از وی خواست به عنوان نماینده ملت در مجلس شورای اسلامی پیگیر این موضوع باشند. اما روز پنجشنبه 26 مرداد «حسین کروبی» فرزند مهدی کروبی از رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی خواسته بود که به وضعیت و خواسته‌های پدرش توجه کند. فرزند مهدی کروبی تاکید کرد: حداقل کاری که رئیس جمهور، به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی، می‌تواند انجام دهد این است که دستور خروج نیروهای امنیتی از داخل خانه را بدهد. به علت اصرار پزشک معالج چون ضربان قلب و فشار خون ایشان بالا بود، راضی به زدن سرم شد، ولی هنوز اعتصاب غذای خشک ادامه دارد.وی خبر از پیگیری نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای رفع حصر داد و گفت: شاید آقای روحانی بگوید در این موضوع تصمیم‌گیر اصلی نیست، ولی حداقل کاری که رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی می‌تواند انجام دهد این است که به وزیر اطلاعات دستور دهد نیروهای امنیتی از داخل خانه بیرون بروند؛ این جزو اختیارات آقای روحانی است. مسئولینی که قضیه را پیگیری می‌کنند باید این موضوع را از رئیس جمهور بخواهند.


یادگار امام: از خدا می‌خواهم سلامت و صحت ایشان را به ما مژده بدهند
از سوی دیگر یادگار امام نیز روز پنجشنبه در نخستین کنگره حزب مجمع ایثارگران، نسبت به وضعیت حجت‌الاسلام و‌المسلمین کروبی ابراز نگرانی کرد.«سیدحسن خمینی» گفت: نسبت به وضعیت یکی از تاثیرگذاران عرصه انقلاب برادر و سرور معظم خودمان جناب کروبی ابراز نگرانی می‌کنم و از خدا می‌خواهم سلامت و صحت ایشان را به ما مژده بدهند که البته امیدهایی هم برای این مسئله وجود دارد و انشاء‌الله تلاش‌ها در این زمینه به نتیجه برسد.
سید هادی خامنه‌ای: رفع حصر به ‌انقلاب‌اسلامی ‌آبروی ‌بیشتری‌ می‌دهد
سید‌هادی خامنه‌ای نیز در جلسه فوق‌العاده جمعی از اعضای مجمع نیروهای خط امام تاکید کرد که «رفع حصر به ‌انقلاب‌اسلامی ‌آبروی ‌بیشتری‌ می‌دهد.»وی گفت:اطمینان دارم رفع حصر به انقلاب اسلامی آبروی بیشتری می‌دهد و جایگاه قانون را محکم تر می‌کند و دلسوزان را به آینده انقلاب امیدوارتر می‌نماید. وی ابراز امیدواری کرد که با تلاش‌های همه دلسوزان و خیرخواهان انقلاب و نظام این مشکل هرچه سریعتر مرتفع شود.
واکنش مطهری:منطق کروبی درست است
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با اشاره به اعتصاب غذای مهدی کروبی، خواستار برگزاری دادگاه علنی صالح شد. در پیام «علی مطهری» که از پایگاه خبری جماران باز نشر داده شده بود، آمده است: «اعتصاب غذای حجت‌الاسلام آقای کروبی باید هشداری برای کسانی باشد که بر ادامه حصر خانگی ایشان اصرار می‌ورزند. منطق آقای کروبی منطق درستی است، می‌گوید طبق قانون تکلیف من را مشخص کنید. اگر جرمی مرتکب شده‌ام دادگاه صالح علنی تشکیل دهید، حکم آن هر چه باشد می‌پذیرم. منطق برخی مسئولان امنیتی و اطلاعاتی که می‌گویند باید توبه کنی تا آزاد شوی، نه مبنای عقلی دارد و نه مبنای شرعی. مبنای عقلی ندارد چون آقای کروبی مدعی است که من جرمی مرتکب نشده‌ام و به من ظلم شده است. علاوه بر این اگر وی جرم بزرگی مرتکب شده و حقوق ملت را ضایع کرده است چرا باید با توبه بخشیده شود؟!»مطهری در ادامه می‌نویسد:«مبنای شرعی هم ندارد چون اسلام نمی‌گوید هر جرمی با توبه بخشیده می‌شود. پس طرف مقابل فقط خضوع و خشوع و تعظیم و زانو زدن می‌خواهد، به خیال اینکه اگر وی بدون توبه و زانو زدن آزاد شود اقتدار نظام آسیب می‌بیند، در حالی که بر عکس است، در این صورت اقتدار نظام افزایش می‌یابد. طبعا آقای کروبی هم حاضر به کرنش و تعظیم نیست.»وی سپس پیشنهاد کرد:«پس بهتر است مسئولان مقدمات دادگاه علنی صالح را فراهم کنند و البته لازم است به طور همزمان دادگاه متهمان طرف مقابل نیز که زمینه فتنه ۸۸ را فراهم کردند تشکیل شود. بهتر است مسئولان مربوطه مصالح کشور و انقلاب اسلامی را در نظر بگیرند. ممکن است فردا دیر باشد.»
پایان اعتصاب غذا
در همین حال گویا رایزنی‌های سیاسی و پیگیری جدی نمایندگان و دولتی‌ها کارگر افتاد و روز گذشته مهدی کروبی دست از اعتصاب غذا برداشت. به گفته فرزند مهدی کروبی «بر اساس وعده‌هایی که داده شد و پیگیری‌هایی که به عمل آمد، آقای کروبی هم اعتصاب غذای خود را شکست.»
محمدحسین کروبی با اشاره به ملاقات قاضی‌زاده‌هاشمی با حجت‌الاسلام کروبی در یکی از بیمارستان‌های تهران گفت: در دیداری که امروز(پنجشنبه) وزیر بهداشت به همراه برخی ماموران امنیتی با حجت‌الاسلام کروبی در بیمارستان داشتند، قول‌های مساعدی به پدرم داده شد. بر این اساس آقای قاضی‌زاده‌هاشمی از طرف دولت به حجت‌الاسلام کروبی وعده داد که دولت دوازدهم همه تلاش خود را برای پیگیری و تحقق مطالبات آقای کروبی به کار خواهد گرفت.فرزند حجت‌الاسلام کروبی یادآور شد: بر اساس وعده‌هایی که داده شد و پیگیری‌هایی که به عمل آمد، آقای کروبی هم اعتصاب غذای خود را شکست.محمدحسین کروبی در مورد وضعیت جسمانی حجت‌الاسلام کروبی هم گفت: وضعیت پدر بهتر است اما زمان مرخص شدن ایشان از بیمارستان را پزشکان تشخیص می‌دهند و ما از آن اطلاعی نداریم.وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز روز پنجشنبه گفت: «بر اساس خواسته رئیس جمهوری به اتفاق همکاران به عیادت حجت‌الاسلام مهدی کروبی رفتم و وضعیت فشارخون، ضربان قلب و تغذیه ایشان تحت کنترل است.«سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی» پس از عیادت از حجت‌الاسلام مهدی کروبی در گفت و گو با ایرنا گفت: نیمه شب گذشته(چهارشنبه) به من اطلاع دادند آقای کروبی پس از آنکه چند ساعتی غذا میل نکردند، شرایط ضربان و فشار خونشان مناسب نبود و به همین دلیل به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان و رسیدگی گرفتند. رسیدگی کامل به ایشان انجام شده است و وضعیت فشار خون، ضربان قلب و تغذیه ایشان تحت کنترل است. بر اساس خواسته رئیس جمهوری امروز - پنجشنبه - به اتفاق همکاران به عیادت ایشان رفتم، الحمدالله شرایط تغذیه‌ای و فشار خون و ضربان قلب‌شان خوب است و وقتی شرایط جسمی وی به ثبات برسد، با تصمیم پزشکان معالج و خانواده ایشان، می‌توانند مرخص شوند.»