18 کشته و بیش از ۱۰۰ مجروح در دو حمله تروریستی داعش در اسپانیا جولان خونین «اسب‌های نشان‌دار» در اروپا

همدلی| کابوس داعش بار دیگر اسپانیا را در شوک فرو برد. در همین ارتباط پلیس اسپانیا از خنثی کردن دومین حمله تروریستی و کشتن ۵ فرد مجهز به کمربند انتحاری خبر داده است. پس از حمله تروریستی روز پنجشنبه (۱۷ اوت/ ۲۶ مرداد) در بارسلون اسپانیا با ۱۳ کشته و بیش از ۱۰۰ مجروح، جست‌وجوی نهادهای امنیتی این کشور برای دستگیری عامل این سوءقصد به شدت ادامه دارد.در این حمله یک خودروی ون خود را به میان عابران در بلوار "رامبلا" زده و دهها نفر را زخمی کرده است به گفته یک منبع امنیتی در کرکوک، تشکیلات تروریستی داعش با اشاره به تشکیل گروهی با عنوان «اسب‌های نشان‌دار» ماموریت‌ این گروه را زیر گرفتن غیرنظامیان با خودرو در کشورهای اروپایی و آمریکایی عنوان کرد.این منبع در گفتگو با شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق اظهار داشت، سخنرانان داعش دیروز (جمعه) با توزیع خطبه‌ای چاپ‌شده در میان ساکنان شهر الحویجه (واقع در ۵۵ کیلومتری جنوب غرب کرکوک)، کشورهای اروپایی، آمریکا و انگلیس را به آغاز حملاتی توسط گروه موسوم به «الخَیْلِ الْمُسَوَّمَه» (اسب‌های نشان‌دار) برای ترور شهروندانشان تهدید کرده و هشدار دادند که داعش حملات بیشتری را با استفاده از خودرو برای نابودی تمامی «کافران» ترتیب خواهد داد..
تنها چند ساعت پس از بارسلون، حمله مشابهی در شهر کوچک کمبریلز واقع در حدود ۱۰۰ کیلومتری جنوب بارسلون رخ داد.در همین ارتباط مقام‌های اسپانیایی گفته‌اند که ماموران پلیس در نخستین ساعت‌های بامداد روز جمعه ۵ مظنون به عملیات تروریستی را که مجهز به کمربند انتحاری بوده‌اند، در شهر کمبریلز کشته‌اند. به گفته مقام‌های اسپانیایی، بدین شکل دومین حمله تروریستی در این کشور خنثی شده است.
به گفته پلیس اسپانیا، مهاجمان در کمبریلز هم مانند واقعه بارسلون، با یک خودروی ون شماری از مردم را زیر گرفته‌اند. بر همین اساس، یک مامور پلیس و ۶ رهگذر زخمی شده‌اند.
اما مردی که روز پنجشنبه با یک خودروی ون شمار زیادی از مردم را در محله توریستی "رامبلا" در بارسلون زیر گرفته بود، هنوز دستگیر نشده است. راننده ون پس از سوءقصد، از خودرو خارج شده و فرار کرده بود. بلوار معروف "رامبلا" از شلوغ‌ترین و پررفت‌وآمدترین مناطق توریستی کلان‌شهر بارسلون است.


پلیس اسپانیا حادثه بارسلون را "تروریستی" خوانده و گروه تروریستی داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته است.
به گفته شاهدان عینی، یک خودروی ون سفیدرنگ با سرعت زیاد در خیابان پرازدحام و پر از گردشگر بارسلون به میان انبوه جمعیت زده و باعث کشته و زخمی شدن شمار زیادی از مردم شده است.
گزارش‌هایی از بازداشت دو مظنون در این ارتباط منتشر شده است. به گفته رئیس پلیس ایالت کاتالونیا، یکی از این دو مظنون اسپانیایی و دیگری مراکشی است. این افراد اما راننده خودروی ون نبوده‌اند. به گزارش رویترز، مظنون دیگری هم در جریان درگیری مسلحانه با پلیس در حومه بارسلون کشته شده است.
گزارش‌هایی از حضور گردشگران آلمانی در میان قربانیان حادثه بارسلون نیز منتشر شده است. شبکه دوم تلویزیون آلمان (ZDF) با استناد به محافل امنیتی گزارش داده است که ۳ آلمانی هم در میان قربانیان حمله تروریستی اسپانیا هستند. این خبر اما هنوز رسما تایید نشده است.
واکنش های جهانی
خبرگزاری فرانسه اعلام کرد خانواده سلطنتی اسپانیا در توئیتی نوشت: آنها قاتل هستند؛ جانیانی که نمی توانند ما را بترسانند. همه اسپانیا بارسلون است. 
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه هم در پیامی در کانال تلگرام به پادشاه اسپانیا تسلیت گفت. وی نوشت: ما قاطعانه این حمله سبعانه و خودخواهانه را محکوم می کنیم.
واتیکان هم در پیامی اعلام کرد: پاپ رهبر کاتولیک های جهان برای قربانیان این حمله دعا می کند و با همه مردم اسپانیا به خصوص زخمی ها و خانواده های قربانیان ابراز همدردی می کند. 
«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه در توئیتی نوشت: همه فکر من و همبستگی فرانسه با قربانیان این حمله تراژیک در بارسلون است. ما متحد و مصمم می مانیم.
«آن ایدالگو» شهردار پاریس هم در توئیتی خطاب به مردم بارسلونا اعلام کرد: پاریسی ها کنار شما هستند. بارسلون و پاریس در عشق و شکیبایی سهیم هستند.
دفتر «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان این حملات را تکان‌دهنده خواند. «اشتفن زایبرت» سخنگوی مرکل توئیت کرد: با اندوهی عمیق به قربانیان این حمله تکان دهنده در بارسلون فکر می کنیم و با مردم اسپانیا ابراز همبستگی و دوستی می کنیم.
«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هم در توئیتی نوشت: ایالات متحده حمله تروریستی بارسلون را محکوم می کند و هر کمکی را که لازم باشد انجام می دهد. قوی و محکم باشید. دوستتان داریم.
«مایک پنس» معاون ترامپ نیز گفت: صحنه های اخیر کشتار و بی نظمی حال همه ما را بد کرده است.
«باراک اوباما» رئیس جمهور سابق آمریکا توئیت کرد: من و میشل به قربانیان و خانواده هایشان فکر می کنیم. آمریکایی ها همیشه با دوستان اسپانیایی خود می مانند.
تیم فوتبال بارسلونا نیز اعلام کرد که «عمیقا غمگین» شده است. «لیونل مسی» بازیکن این تیم هم در شبکه های اجتماعی نوشت: بسیاری از ما می خواهیم که در دنیایی مملو از صلح و بدون نفرت زندگی کنیم؛ جایی که احترام و شکیبایی اساس همزیستی است.
کشورهای عربستان، امارات متحده عربی، قطر و کویت نیز حملات تروریستی در اسپانیا که منجر به کشته و زخمی شدن ده ها بی گناه شد را محکوم کردند.
«حزب الله» لبنان نیز با صدور بیانیه ای «جنایت هولناکی» که گروه تروریستی داعش در شهر بارسلونای اسپانیا مرتکب شد را به شدت محکوم کرد.
در این بیانیه آمده است که این جنایت جدید نشانه دیگری برای رویکرد مجرمانه است که داعش در اذهان عناصرش می کارد.
حزب الله لبنان هدف قرار دادن غیرنظامیان بی گناه را بخشی از برنامه شیطانی دانست که تروریست ها برای تخریب چهره دین مبین اسلام انجام می دهند.
در این بیانیه آمده است که با گسترش حملات تروریستی، تلاش برای از بین بردنش و محاصره افکار ویرانگرش باید ماموریت همه انسان های شریف و آزاده شود.
حزب الله لبنان در این بیانیه خواستار فشار بر قدرت های منطقه ای و بین المللی شد که همه نوع حمایتی از داعش انجام می دهند تا دست از این رویکرد انسان ستیزشان بردارند. 
  سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز ضمن محکومیت اقدامات تروریستی و ضد انسانی در بارسلونای اسپانیا با دولت، ملت و خانواده قربانیان و مجروحان این جنایت هولناک ابراز همدردی کرد.
«بهرام قاسمی» خاطر نشان کرد: پس از شکست‌های میدانی و پی در پی تروریست های افراطی در منطقه،  گسترش عملیات کور تروریستی در اقصی نقاط جهان در دستور کار این جانیان قرار دارد و کشتار مردم عادی و بیگناه از اهداف  شوم  آنان است.وی با تاکید بر این واقعیت که «تروریسم افسار گسیخته کنونی به معضلی جهانی تبدیل شده است» افزود:  امروز  تروریسم کور داعشی همه مرزهای جغرافیایی و عقیدتی را در نوردیده و اکنون  جهان و همه مردم  در سراسر گیتی از خاورمیانه تا آفریقا و از شرق دور تا اروپا هدف اقدامات پلید و ضد بشری آنان است.