بازگشت تروریسم به اروپا؛ این بار، اسپانیا

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: کافی است حوادث تروریستی دو سال گذشته در حوزه اروپا را بررسی کنیم؛ فهرستی بلندبالا از حملاتی که تقریبا به یک شکل صورت پذیرفته است. حمله با چاقو، حمله با خودرو و حمله با دیگر سلاح های عموما سرد و اما همین چند هفته پیش این خبر که داعش با تنگ تر شدن حلقه محاصره در سوریه و عراق، کم کم به اروپا بازخواند گشت، چه داعشی هایی با تابعیت اروپا و چه داعشی هایی در پوشش مهاجر، نگرانی هایی را به وجود آورده بود. یک تحلیل می گوید اروپا هنوز آمادگی مواجهه رو در رو با تروریسم از نوع داعش را ندارد و تحلیلی دیگر این نکته را گوشزد می کند که بین بازگشت تروریسم به سرزمین های اروپایی و شدت گرفتن موج اسلام هراسی و اسلام ستیزی می تواند ارتباطاتی وجود داشته باشد. حوادث دو سال اخیر عموما حوادثی مشابه بوده است:

اسپانیا، بارسلون (۱۷ اوت ۲۰۱۷)
مردی با یک خودروی ون شمار زیادی از مردم را در محله توریستی "رامبلا" در بارسلون زیر می گیرد. در این حمله و تا لحظه تنظیم گزارش 14 نفر کشته شدند و تعداد مجروحان بیش از ۱۰۰ نفر اعلام شده است.



حمله با خودرو به مردم، لندن (۳ ژوئن ۲۰۱۷)
در ساعت‌های پایانی شنبه‌ شب، سوم ژوئن خودرویی روی پل مشهور لندن ده‌ها عابر را زیر می گیرد، در همان نزدیکی به عده‌ای از شهروندان با چاقو حمله می شود. پلیس بریتانیا این حمله‌ها را تروریستی عنوان کرد. ۷ نفر در جریان این حمله‌ها کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند.

انفجار انتحاری در یک کنسرت
در منچستر (۲۲ مه ۲۰۱۷)
بر اثر انفجار یک بمب در کنسرتی در شهر منچستر دستکم ۲۳ نفر کشته و ۱۲۰ تن زخمی شدند. بسیاری از قربانیان این حمله تروریستی کودک بودند. آن حادثه شدیدترین حمله تروریستی در بریتانیا پس از سال ۲۰۰۵ به حساب آورده شد.

تیراندازی مرگبار
در شانزه ‌لیزه پاریس (۲۰ آوریل ۲۰۱۷)
حوالی ساعت ۲۱ پنجشنبه (۲۰ آوریل/ ۳۱ فروردین) یک مهاجم مسلح در خیابان شانزه لیزه پاریس خودروی پلیس را زیر رگبار گرفت. در این حمله یک مامور پلیس جان باخت و ماموری دیگر مجروح شد.

حمله با کامیون به مردم، استکهلم
(۷ آوریل ۲۰۱۷)
در روز جمعه (۷ آوریل) یک کامیون نخست شماری از رهگذران را در مرکز استکهلم زیر گرفت و سپس وارد یک فروشگاه شد. استفان لوون، نخست‌وزیر سوئد اعلام کرد که این کشور مورد "حمله" تروریستی قرار گرفته است. در این حادثه ۵ نفر کشته و ۱۵ نفر دیگرمجروح شدند.

حمله به مردم، پل وست‌مینستر، لندن
(۲۲ مارس ۲۰۱۷)
حادثه روز چهارشنبه (۲۲ مارس/ دوم فروردین) ساعت چهارده و چهل دقیقه به وقت لندن بر روی پل وست‌مینستر در نزدیکی پارلمان بریتانیا رخ داد. در اثر این حمله تروریستی دست‌کم ۴ نفر کشته و بیش از ۲۰ نفر زخمی شدند. عامل این حمله تروریسی توسط ماموران امنیتی بریتانیا کشته شد.

حمله به یک سرباز در فرودگاه اورلی پاریس
(۱۸ مارس ۲۰۱۶)
یک مرد در فرودگاه اورلی پاریس، پایتخت فرانسه به ضرب گلوله ماموران امنیتی کشته شد. او در حالی که در سالن فرودگاه تلاش داشت سلاح یک سرباز زن را بگیرد هدف آتش دو سرباز دیگر قرار گرفت و کشته شد.

حمله با کامیون به مردم در بازار کریسمس برلین (۱۹ دسامبر ۲۰۱۶)
شامگاه دوشنبه (۱۹ دسامبر) یک کامیون با سرعت وارد بازار کریسمس در مرکز برلین شد و فاجعه آفرید. دراین حادثه دست‌کم ۱۲ نفر کشته و ۵۰ نفر زخمی شدند.

حمله با کامیون به مردم نیس
در جنوب فرانسه (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۶)
در جریان جشن ویژه روز ملی فرانسه کامیونی در شهر نیس در جنوب فرانسه به جمعیت یورش برد. این کامیون با زیر گرفتن جمعیت حاضر در پیاده‌روی ساحلی دست‌کم ۸۴ نفر از جمله چند کودک را کشت و شمار زیادی را زخمی کرد.

حمله به فرودگاه یک ایستگاه مترو در بروکسل
(۲۲ مارس ۲۰۱۶)
وقوع دو انفجار پیاپی در فرودگاه بروکسل و انفجاری در یک ایستگاه مترو در نزدیکی ساختمان‌های اتحادیه اروپا، جان بیش از 30 نفر را گرفت و حدود دویست نفر را زخمی کرد.

باز هم پاریس (۱۳ نوامبر ۲۰۱۵)
چندین سوءقصد‌هماهنگ‌شده در نقاط مختلف پاریس به کشته شدن دست کم ۱۲۸ نفر و
زخمی شدن حدود ۳۰۰ تن انجامید.

آن چه در بارسلون گذشت
اخبار مخابره شده حکایت از دو حمله در بارسلون دارد. در حمله نخست در بارسلون، یک کامیونت سفید اندکی پیش از ساعت ۱۷ روز پنجشنبه ۱۷ اوت/ ۲۶ مرداد، به جمعیت فراوانی که در خیابان«رامبلا» در رفت و آمد بود حمله می کند و حداقل
۱4 کشته و بیش از ۱۰۰ زخمی برجای می گذارد.
گروه «داعش» اندکی بعد با انتشار اطلاعیه‌ای
توسط خبرگزاری خود، اعماق، بر روی شبکه تلگرام، مسئولیت این حمله را بر عهده می گیرد. حمله دوم در حوالی نیمه شب در بندر تفریحی کمبریلز در ۱۲۰ کیلومتری جنوب اسپانیا رخ داد. در این حمله یک اتومبیل سواری در برخورد با جمعیت ۷ تن، از جمله یک مامور پلیس را زخمی کرد. کلیه سرنشینان این خودرو توسط ماموران پلیس کشته شدند. در بارسلون، دقایقی پیش از ساعت ۵ بعدازظهر یک کامیونتِ سفید رنگ(ون) در پُررفت و آمدترین خیابان شهر به مردم هجوم برد و پس از زیر گرفتن شمار بسیاری متوقف شد و راننده آن به گفته شاهدان عینی با شتاب از محل گریخت. پلیس بارسلون که به سرعت در محل حاضر شده بود، کلیه راه های منتهی به این خیابان را بست و یک منطقه ممنوعه امنیتی برقرار کرد.
هر چند در ابتدا مقامات مسئول در باره ماهیّت این «حادثه» بسیار محتاط به نظر می رسیدند، امّا پلیس با تحقیقات خود ساعتی بعد، از حمله‌ای عامدانه و تروریستی برای برجای گذاشتن قربانیان هر چه بیشتر سخن گفت. به گفته مقامات دولت ایالتی کاتالونیا، شمار افرادی که در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند ممکن است از ۱4 نفر فراتر رود زیرا وضعیّت سلامتی حداقل ۱4 تن از بیش از یکصد زخمی بر جای مانده «بسیار وخیم» ارزیابی شده است. قربانیان این حمله از ۱۸ ملیت مختلف تشکیل شده اند. به گزارش وزارت امور خارجه فرانسه در میان زخمی‌ها ۲۶ فرانسوی وجود دارد که ۱۱ تن از آنان «به شدت زخمی» شده‌اند.
رئیس پلیس شهر، ژوزف لوئیس تراپِرو، چند ساعت پس از این حمله، اعلام کرد دو تن در پی این حادثه دستگیر شده‌اند و تاکید کرد که هیچیک از آن ها راننده کامیونت مهاجم نبوده است. یکی از این دو دارای ملیّت مراکشی است و فرد دوم در «ملیلیه»، سرزمین کوچک اسپانیا در خاک افریقا، بدنیا آمده است. مقامات انتظامی همچنین اعلام کردند که اتومبیل دیگری را که در همین رابطه جستجو
می کردند، در یکصد کیلومتری شمال بارسلون یافته‌اند.
رئیس پلیس کاتالونیا می گوید بر اساس شواهد به دست آمده، تهاجم بارسلون و انفجاری که شب پیش از آن در خانه ای در الکانار واقع در ۲۰۰ کیلومتری جنوب بارسلون رخ داد با یکدیگر ارتباط داشته‌اند. از نظر پلیس، انفجار اتفاقی مواد منفجره که برای ارتکاب یک حمله تدارک دیده شده بود، احتمالاً برنامه آن ها را تغییر داده است. در آن انفجار یک تن کشته شد و یک نفر دیگر دستگیر می شود.
چند ساعت پس از این حمله، در حوالی نیمه شب، ماموران پلیس در شهر کمبریلز در ۱۲۰ کیلومتری جنوب اسپانیا بسوی یک اتومبیلِ سواری که در خیابان ساحلی این بندر تفریحی با شتاب به جمعیت در حال رفت و آمد یورش برده بود تیراندازی کرده و کلیه ۵ سرنشین آنرا کشتند. در این تهاجم ۷ تن، از جمله یک مامور پلیس زخمی شدند. حال یکی از زخمی شدگان «وخیم» گزارش شده است. سخنگوی پلیس ایالتی کاتالونیا ساعتی پس از این حادثه اعلام کرد که برخی از سرنشینان اتومبیل دارای کمربندهای انفجاری بوده‌اند. پلیس همچنین اعلام کرد که میان این رویداد و تهاجم بارسلون ارتباط وجود دارد.