چرا حملات تروریستی به بارسلون

حملات تروریستی در بارسلون اسپانیا از جهات مختلف قابل تحلیل است. بارسلون یکی از قطب‌های توریستی در اروپاست که سالانه حدود 12 میلیون گردشگر به آنجا سفر می‌کنند. در واقع بارسلون یکی از مراکز اقتصادی اسپانیا است. هدف تروریست‌ها از حمله به بارسلون این است که نشان دهند هیچ کجای اروپا امن نیست.تروریست‌ها می‌خواهند که امنیت در اروپا را زیر سوال ببرند. اصولا اسپانیا یک کشور درجه دوم اروپایی است که دخالت و مشارکتی هم در ائتلاف آمریکا و اروپا علیه تروریسم ندارد.
درست است که اسپانیا عضو ناتو است اما به خاطر مشکلات اقتصادی که دارد هیچ نیرویی را در قالب ائتلاف ضدتروریسم به عراق و سوریه اعزام نکرده است. باید توجه کرد که ماه آگوست در اروپا ماه تعطیلات است و در این زمان گردشگران زیادی به اسپانیا سفر می‌کنند و این حملات تروریستی ضرر و زیان زیاد اقتصادی به اسپانیا و سایر اعضای اتحادیه اروپا وارد می‌کند. به طور کلی، کشورهای اروپای غربی به دلیل طولانی بودن عمر استعمار آنها در کشورهای عربی و آفریقایی مورد نفرت جمعیت‌های عربی و آفریقایی است و در میان این اقلیت‌ها در اروپا یک حس انتقام‌جویی نسبت به قدرت‌های اروپای غربی وجود دارد. الان اگر شما با یک شهروند لیبیایی صحبت کنید می‌گوید در زمان دیکتاتور سابق این کشور حداقل به لحاظ مادی و مالی امکانات بیشتری داشتند ولی در حال حاضر، لیبی ویران شده و چندین حکومت در لیبی وجود دارد. هر ازاهی هم مهاجران لیبی از
طریق قایق به سواحل ایتالیا می‌روند. در واقع یک موج سرخوردگی سیاسی، اقتصادی و عاطفی در میان اقلیت‌ها در اروپا وجود دارد. نظام سرمایه‌داری باید ساختارهای خود را اصلاح کند چون این ساختارها معیوب هستند و متناسب با شرایط روز نیست. حتی آمریکا نیز با مشکلات زیادی مواجه است و جنبش 99 درصدی نیز به خاطر همین مشکلات به وجود آمد. تفاوت شدید طبقاتی و اقتصادی بین جوامع غربی یک بحران بسیار جدی است. این گونه مسائل در کشورهای اروپای شرقی دیده نمی‌شود، زیرا اختلاف طبقاتی در آنها خیلی زیاد نیست. ضمن اینکه این کشورها سابقه استعماری هم ندارند. البته در اسپانیا نیز اقلیت عربی در منطقه اندولس هستند که بسیار فقیر بوده و مشکلات زیادی دارند. در کل می‌خواهم بگویم که تروریست‌ها از این شکاف‌ها برای حملات خود در اروپا استفاده می‌کنند.