روز تعریف و تمجید

آفتاب‌یزد- گروه‌سیاسی: پنجشنبه هفته گذشته در اوج مسائل مطرح شده پیرامون برخی موضوعات حادث شده و برگزاری نشست‌ها و جلساتی در اینباره در فراکسیون امید، ادامه رسیدگی به بررسی صلاحیت‌های وزرای پیشنهادی بررسی شد.
در همین راستا، محمود حجتی، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی که از ارائه دفاعیات خود در جلسه قبل به دلیل کمبود وقت بازمانده بود، وزیر اولی بود که به بیان دفاعیات خود در این زمینه پرداخت. حجتی در دفاع از برنامه‌های چهار سال آینده خود، تصریح کرد: شاخص کلان تولید در چهار سال گذشته به رقمی معادل ۱۱۸ میلیون تن رسید، در حالی که در زمان مشابه در چهار سال دولت قبل این عدد ۹۹ میلیون تن بود. همچنین براساس آمار
گمرک تراز واردات محصولات غذایی از منفی
1/8 میلیارد دلار به منفی 3/1 میلیارد دلار رسید که نشان‌دهنده کاهش وابستگی به واردات در بخش غذاست.به‌گزارش ایسنا، وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: در خصوص مطالبات گندمکاران دغدغه داریم، اما ظرفیت خزانه مشخص است، اما باید بخشی از آن را از فروش گندم و بخشی از اعتبارات بانکی استفاده کنیم و امروز که در خدمت شما هستیم به شرایطی رسیدیم که ۵۰ درصد رقم خرید گندم به‌روز تسویه می‌شود و آرام آرام ۵۰ درصد دیگر پرداخت می‌شود. در صنعت چای نیز ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش تولید داشتیم و امسال هیچ کشاورزی محصولش روی دستش نمانده است.



وزیران بدون مخالف یا کم‌مخالف
بعد از دفاعیات وزیر جهاد کشاورزی که پیشتر موافقان و مخالفان او سخن گفته بودند، نوبت به بررسی صلاحیت‌های سیدعلیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری، همچنین امیر حاتمی وزیر دفاع کشور رسید. اگرچه مصطفی کواکبیان در این جلسه به‌دلیل انصراف مخالفان این دو وزیر تذکر داده بود، که در این صورت نباید نماینده‌ای در دفاع از وزیر هم سخن بگوید، اما علی لاریجانی ریاست مجلس با بیان اینکه نمی‌تواند جلو سخنرانی نمایندگان موافق وزرا را بگیرد، باعث شد تا برخی از وزیران پیشنهادی در روز پنجشنبه فقط تعریف و تمجید بشنوند. در همین راستا، صلاحیت امیر حاتمی بدون سخنرانی مخالفان بررسی شد.
شهروز برزگر با بیان اینکه امیر حاتمی فردی ولایی، اخلاق‌مدار و مدیری خوش‌فکر و قانونمند است، گفت: امیر حاتمی نقش مهمی در ارتقای آمادگی رزمی ارتش و سپاه، نیروی انتظامی، مرزبانی بسیج، تصمیم‌سازی و ساماندهی فرماندهی برای مقابله با دشمنان داشته که ادامه خدمت او در ستادکل نیروهای مسلح منشا خیری خواهد بود.احمد امیرآبادی هم اظهارکرد: امیر حاتمی با داشتن بیش از ۳۰سال سابقه خدمت در نیروهای مسلح همواره خود را سرباز ولایت دانسته است. وی همچنین گفت که امیر حاتمی اخلاقی تعاملی دارد و به همین دلیل می‌تواند هماهنگی بین نیروهای سه‌گانه ارتش و چهارگانه سپاه و بسیج مستضعفین و تعامل بین نیروهای مسلح، دولت و مجلس برقرار کند.جلیل رحیمی ‌جهان‌آبادی هم اظهارداشت: رای ما به امیر حاتمی به آنانی که در سنای آمریکا علیه ما قطعنامه صادر می‌کنند نشان می‌دهد که ما برای دفاع از مرزهای خود و آرمان‌های انقلاب ایستاده‌ایم تا به نام ملت و به نام شهدا از یک امیر باسابقه ارتش دفاع کنیم. امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی نیز چهارمین موافقی بود که در غیاب مخالفان وزیر دفاع بالای تریبون رفت و گفت: همه به امیر حاتمی رای قاطع می‌دهیم و امیدواریم وحدت و فرهنگ برادری و اتحاد در ارکان کشور و در اداره امور مانند اتحاد ارتش و سپاه شکل بگیرد.در پایان امیر حاتمی وزیر پیشنهادی دفاع نیز در نطق خود اظهارداشت: ‌امیدوارم جنایتکارانی که با به شهادت رساندن شهید حججی این جنایت را مرتکب شدند به‌زودی پاسخ قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را دریافت کنند.
وی با تبریک سالروز ورود آزادگان به کشور، گفت: از تصویب قانون نقض حقوق بشر و تحریم‌های ظالمانه آمریکا به‌ویژه تحریم سپاه، توان موشکی و دفاعی کشور توسط مجلس تشکر می‌کنم. این اقدام قاطعیت، همت و غیرت ایرانیان را به نمایش گذاشت.

یک مخالف دوپهلو
نمایندگان همچنین در روز پنجشنبه صلاحیت سید علیرضا آوایی وزیر پیشنهادی دادگستری را نیز بررسی کردند، در همین راستا حسن بهرام‌نیا در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری، گفت: امیدوارم با رای حداکثری مجلس به سیدعلیرضا آوایی ایشان خدمتگزار مردم شوند. حساسیت وزارت دادگستری از شان فاخر ویژه‌ای برخوردار است. حول سه محور سوابق و تجارب شغلی، پراکندگی جغرافیایی، بین‌بخشی‌بودن وزارت دادگستری و تسلط و تضمین شغلی به ایشان رای می‌دهم.محمد کاظمی هم در موافقت با وزیر پیشنهادی دادگستری، اظهارکرد: برنامه‌های پیشنهادی آقای آوایی نشان می‌دهد ایشان از ابتدای انقلاب با حضور در دادگاه انقلاب پایبندی خود را به آرمان‌های امام نشان داده است و همین پایبندی موجب طی‌کردن سیر مراحل رشد در دستگاه قضائیه بوده است.
فرهاد تجری نیز به‌عنوان موافق وزیر گفت: وزیر پیشنهادی دادگستری اخلاق‌‌مدار است و رشد پلکانی و مرحله به مرحله قضایی را از دادستانی و دادسرای انقلاب گرفته تا حضور در سایر بخش‌ها طی کرده و دارای سوابق پرافتخاری است که نشان می‌دهد مراحل قضایی به‌واسطه تجربه و تخصص و نه آشنایی طی شده است. قانونمداری و قانونمندی آوایی باعث می‌شود که بتواند موفق عمل کند.اکبر رنجبرزاده هم یکی دیگر از نمایندگان موافق آوایی بود، که اظهارکرد:‌ اعتقاد دارم اشخاصی مانند رحمانی فضلی، امیر حاتمی، ظریف و وزیر دادگستری تیم دفاعی، قضایی، امنیتی و سیاسی منسجمی هستند که باید با هم پیوند زده شوند تا موفقیت برای ملت رقم بخورد.محسن بیگلری تنها کسی بود که در مخالفت از وزیر پیشنهادی دادگستری بالای تریبون رفت، اما جالب اینکه مخالفت او نیز بیشتر حالت نمادین و دوپهلو صحبت‌کردن داشت. بیگلری که باید در مقام مخالف سخن می‌گفت اظهارکرد: در برخی شهرستان‌ها و استان‌های غربی کشور پزشکی قانونی با مشکلاتی مواجه است که نمونه آن اگر فردی فوت کند هزاران نفر تجمع می‌کنند تا مراحل قانونی برای تشییع و دفن انجام شود، اما اگر به آخر هفته بخورد باید تا شنبه صبر کنند آن هم با مشکلاتی که در مسیرها و جاده‌ها برای مناطق دوردست وجود دارد. اگر برای پزشک قانونی راه‌حلی ارائه کنید به شما رای می‌دهیم، اما اگر راه‌حلی نداشته باشید مخالف هستم(!)در ادامه علیرضا آوایی نیز در دفاع از برنامه‌های خود گفت: مراتب قدردانی خود را از اعتماد آیت‌الله آملی لاریجانی و آقای روحانی ابراز می‌دارم که من را شایسته خدمت در وزارت دادگستری دانستند. من به‌عنوان یک عضو جامعه حقوقی مفتخرم که طی 40 سال محضر بسیاری از حقوقدانان را درک کرده‌ام و تمام توان و تجربه خود را خالصانه در جهت گره‌گشایی از مشکلات هموطنان به‌کار می‌گیرم.آوایی همچنین درباره برخی مشکلات پزشکی قانونی نیز گفت: ضمن درک کامل مشکلاتی که همکاران ما در پزشکی قانونی دارند به‌عنوان یک وظیفه اخلاقی آنچه در توان دارم پیگیری خواهم کرد تا مشکل دوستان حل شود.وی اضافه کرد: وزارت دادگستری قابلیت آن را دارد که در راستای تحقق آرمان‌های انقلاب گام بلندی بردارد و البته معتقدم ایفای وظایف و تحقق این اهداف بدون حمایت سران قوا، نمایندگان و مسئولان عالی‌رتبه به هیچ‌وجه میسر نیست.

وزیر راه در نیمه راه ماند
بررسی صلاحیت عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه نیز در صحن علنی روز پنجشنبه مورد ارزیابی قرارگرفت، اما به‌دلیل پایان‌یافتن وقت مجلس نیمه‌تمام ماند و وزیر راه در میانه راه. در بررسی صلاحیت عباس آخوندی، رحیم زارع در موافقت از او سخن گفت، موافقتی که البته در خود انتقادها و مخالفت‌هایی به وزیر راه نیز داشت(!) وی اظهارکرد: موافقت من به معنی این نیست که در اقیانوس وزارت راه مشکلاتی وجود نداشته باشد، بلکه وزارت راه اگر در سیاستگذاری توسعه و تولید مسکن ۶۰ درصد تصمیم‌گیر است در اجرا
۵ درصد نقش دارد، بنابراین مجموعه‌ای از عوامل باید دست به دست هم دهند که تولید مسکن رونق یابد.زارع ادامه داد: آقای آخوندی طی چهار سال دولت یازدهم ۳۰ هزار میلیارد تومان برای کارهای زیربنایی راهداری و راهسازی اختصاص داد و
۱۰ هزار میلیارد تومان کار شد که مطالبات آن به گردن وزارت راه است. همچنین ۱۶۳ هزار میلیارد تومان برای پروژه‌ها مورد نیاز است که در سال ۹۵، هشت هزار میلیارد تومان تخصیص داده شد و اینها باید در بررسی عملکرد مورد توجه قرارگیرد.
از سوی دیگر محمود صادقی به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی راه اعلام کرد: در برنامه آقای آخوندی موضوع راه تا آنجا مورد توجه قرار گرفته که به جزئیات پرداخته شده و عدد و ارقام مربوط به روکش آسفالت معابر هم دیده شده است، اما در حوزه مسکن فقط به کلیات توجه شده و توفیقات قابل‌توجهی را در مسکن نمی‌بینیم.
صادقی در ادامه بیان کرد: در بحث مسکن اجتماعی هم که ابتدای دولت به‌عنوان آلترناتیو برای مسکن مهر مطرح شد اثری ندیدیم غیر از اینکه در گزارش عملکرد آمده برنامه مسکن اجتماعی تدوین و به تصویب هیئت‌وزیران برسد.
وی اضافه کرد: خرید هواپیمای جدید از آثار مثبت برجام است، اما ما نقص‌هایی در حوزه ناوبری داریم. به‌عنوان نمونه در شرکت فرودگاه‌ها از جهت مدیریتی اختلال‌های زیادی دیده می‌شود و نظام مدیریتی آن بسیار اشکال دارد، حتی نظام حقوق و مزایا هم با اختلال مواجه است به‌گونه‌ای که باعث اتلاف منابع به‌ویژه منابع انسانی می‌شود.
در ادامه بررسی صلاحیت وزیر راه، علی بختیار در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، با انتقاد از آیین‌نامه جدید کنترل ساخت در نظام مهندسی، اظهارداشت: این آیین‌نامه به کاهش حجم سرمایه‌گذاری، تزریق رکود بیشتر و ساخت و سازها منجر می‌شود که اجرای آن خلاف قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی است.
وی سوانح جاده‌ای را از دیگر نقطه‌ضعف‌های وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: اخیرا شاهد سوانح ریلی هم در این دوره بوده‌ایم به‌ویژه سانحه ریلی قطار مشهد - تبریز که انتظار می‌رفت وزیر با شرایطی که پیش آمده، خود استعفا می‌کرد، چراکه در کشورهای پیشرفته چنین اقداماتی مرسوم است.
بختیار در پایان با انتقاد از اینکه منابع داخلی در حوزه ریلی کافی نیست و نیاز به سرمایه‌گذاری داریم، گفت: در مورد وضعیت مسکن نیز متاسفانه مسکن مهر وضعیت نامناسبی دارد و حتی مسکن اجتماعی هم که وزیر قول داده بود، اجرایی نشده است.با پایان وقت مجلس ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه به روز شنبه موکول شد.

سلطانی‌فر هم مخالف ندارد!
از نکات جالب توجه این روز مشخص‌شدن این نکته بود که مسعود سلطانی‌فر هم به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان بدون مخالف بوده و تاکنون هیچ نماینده‌ای در مخالفت با او ثبت‌نام نکرده است. سلطانی‌فر که چند ماهی است با عزل «گودرزی» در دولت یازدهم صاحب این عنوان شده است و برای وزارت ورزش و جوانان در دولت دوازدهم نیز کاندیدا شده، یکی از وزارتخانه‌های پرحاشیه این روزها به‌شمار می‌آید که حتی تیم ملی فوتبال ایران را تا مرز محرومیت از جام‌جهانی برده است.