سازمان رنجش

رهگذراني كه ديروز از خيابان كريمخان زند تهران عبور مي‌كردند، متوجه حضور زياد خانواده‌هايي در مقابل سازمان سنجش آموزش كشور شدند كه تنها ساعتي بعد از اعلام نتايج كنكور، برافروخته بودند. بر افروخته از آنچه آن را «بي عدالتي در پذيرش كدرشته هاي كنكور» خواندند و با مقايسه «ترازهاي پذيرفته شدگان نسبت به نوع رشته» معتقد بودند كه در حق‌شان «ظلم» شده است. اين خانواده‌ها كه تكي تكي و خودجوش مقابل سازمان سنجش حضور يافته بودند، برخي موارد همچون لحاظ‌شدن «سهميه هاي جانبازي و ايثارگري»را براي افرادي كه«واجد شرايط نبودند»، عامل تضييع حق فرزندان‌شان در نتايج نهايي كنكوربرشمردند. به عقيده برخي معترضان، طبق برنامه ششم توسعه، مازاد سهمیه اصلی جانبازی در پذيرش رشته هاي كنكور، چون هیچ‌گاه كامل نمی شد، به داوطلبان عادی می رسید اما امسال به داوطلباني رسیده که پدرشان سابقه رزمندگی یا جانبازی مختصر داشته است. يكي از اين معترضان گفت: قدیم‌ها خانواده جانبازان سهمیه اصلی پذيرش كنكور را داشتند اما امسال علاوه بر 25 درصد ظرفیت دانشگاه ها، قانون جدیدی تصویب شد که پنج درصد دیگر نيز به آن اضافه کرد. یعنی فرزندان جانبازان با درجه جانبازی پایین یا فقط سابقه رزمندگی، سهمیه دريافت مي‌كردند كه اين عادلانه نيست. «محمدي» مي‌گويد: یعنی به طور ملموس در اعلام نتايج اخير كنكور 96 ، پذيرفته شدگان در رتبه های زیر دو هزار جابه‌جا شده اند. وي به اتفاق عجيب در اعلام نتايج كنكور امسال اشاره كرده و اظهارمي‌دارد:‌ مثلا رشته ای که پارسال با رتبه 1700 دانشجو مي‌پذيرفت، امسال از رتبه 700 دانشجو پذيرفته و اين يك بي‌عدالتي محض است و يا در مورد ديگري، دانشجويان سال گذشته در رشته داروسازی دانشگاه اهواز، با رتبه 2600 پذيرفته مي‌شدند ولي امسال، با رتبه 1600 پذيرفته‌شده‌اند! برخي نيز از پذيرفته شدن داوطلب علوم انساني در رشته مامايي خبر دادند و برخي ديگر با داشتن رتبه‌هاي 4000 و پايين‌تر نيز، در هيچ دانشگاهي قبول نشدند!
اعتراضات منطقي نيست!
اعتراض هاي متعدد خانواده‌هاي داوطلبان كنكور در روز گذشته سبب شد تا در فضاي مجازي، بحث و گفت فراوان درباره عملكرد سازمان سنجش در پذيرش دانشجويان شكل گيرد. بحث‌هايي كه سبب شد مرکز سنجش دانشگاه آزاد، واكنشي به معترضان داشته و تغييرات عجيب و غريب در نتايج امسال كنكور را نتيجه «درس‌خواندن بيشتر داوطلبان» عنوان كند. رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه‌آزاد در همين باره با اشاره به برخي ادعاهاي مطرح شده از سوي داوطلبان كنكور گفت: مقایسه تراز و قبولی در آزمون‌كنكور در دو سال مختلف، روش درستی نیست و نمی‌توان براین اساس به نتیجه آزمون اعتراض کرد. شاهانی در خصوص اعتراض برخی داوطلبان به نتایج کنکور کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: این اعتراض درخصوص کسب تراز بالاتر نسبت به سال گذشته و عدم قبولی در کنکور، درست نیست و نمی‌توان تراز را در سال‌های مختلف با هم مقایسه کرد. امسال در زیر گروه تجربی به‌خصوص برای رشته‌های پزشکی، تراز آخرین نفر پذیرفته شده نسبت به سال‌های قبل بالاتر بوده و این به این معنی است که داوطلبان بیشتر درس خوانده‌اند. رییس مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد تاكيد كرد: امسال در زیرگروه‌های رشته‌های ریاضی و علوم انسانی، تفاوت عمده‌ای به وجود نیامده است و افرادی که به نتیجه آزمون اعتراض دارند، می‌توانند با شماره تلفن 4743 تماس بگیرند.
ثبت قانوني اعتراضات!


اما پاسخ هاي يكي از مسئولان برگزاري كنكور 96 به اعتراضات داوطلبان، نمي‌تواند آبي بر آتش آنان باشد و داوطلبان دنبال پيگيري اعتراضات خود به طور رسمي تا گرفتن نتيجه مطلوب هستند. از اين رو لازم است داوطلبان معترض از روش قانوني و در موعد مقرر نسبت به پيگيري حقوق‌شان اقدام كنند. حسين توکلی سخنگوي سازمان سنجش كشور در خصوص چگونگی نحوه اعتراض داوطلبان به قانون مي‌گويد: داوطلبان می‌توانند پس از دریافت کارنامه نتایج نهایی، در صورتی که در رابطه با مندرجات کارنامه و یا انتخاب رشته خود سوال یا اعتراضی داشته باشند، روز ۲۰ مهر ۹۶ از طریق سیستم پاسخگویی اینترنتی سایت سازمان سنجش نسبت به دریافت پاسخ اقدام کنند. کارنامه نتیجه نهایی برای تمام داوطلبان شرکت کننده در کنکور سراسری تهیه شده و شامل رتبه داوطلب است.مشاورعالی سازمان سنجش کشور با اشاره به تهیه کارنامه علمی برای هر یک از داوطلبانی که فرم انتخاب رشته اینترنتی را تکمیل کرده‌اند، اظهارکرد: داوطلبانی که فرم انتخاب رشته را تکمیل کرده اما پذیرفته نشده‌اند، می‌توانند کارنامه علمی شامل رتبه داوطلب در هر یک از کد رشته‌های انتخابی و بین متقاضیان کد رشته و همچنین سهمیه مربوط با توجه به نمره کل و رتبه آخرین نفر پذیرفته شده را مشاهده کنند. این اطلاعات از روز سه شنبه ۲۸ شهریوردر سایت سازمان سنجش کشور قرار می‌گیرد.همچنين هر یک از داوطلبان می‌توانند با شماره تلفن ۴۲۱۶۳ تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنند.