برخی در باره لایحه کسر خدمت فرزندان ایثارگران لجبازی می کنند

لايحه كسرخدمت فرزندان ايثارگران در حالي تبديل به قانون شد كه شوراي نگهبان ابتدا نسبت به مواردي از آن، ايراداتي را مطرح كرد. پس از رفع شدن ايرادات، اين قانون در نهايت تصويب شد اما با گذشت زمان بسيار از ابلاغ اين قانون، همچنان مسئولان مربوطه نظام وظيفه آن را اجرايي نكرده و هركدام توپ را به زمين ديگري مي‌اندازند و از اجرايي شدن آن طفره مي‌روند. در برنامه توسعه ششم نيز اين قانون گنجانده شده‌است ولي همچنان با گذشت يك‌سال، افراد مشمول اين قانون در ابهام به‌سر مي‌برند و در انتظار خبر خوشي از طرف نمايندگان ملت هستند. مسئولان اداره منابع انساني ستاد كل نيروهاي مسلح، در همان ابتدا بيان كردند كه اين قانون در يك بازه پنج ساله قابليت اجرايي دارد و ستاد در عملي كردن آن هيچ‌گونه ضرب‌الاجلي ندارد. در همين راستا نيز از سال گذشته كه اختلاف ستاد و مجلس بر همگان آشكار شد، نمايندگان نيز سكوت خود را شكستند و از طرف ديگر به اين اظهارات مسئولان ستاد كل، واكنش نشان دادند. از سال‌گذشته تا به امروز گاهي اظهاراتي از نمايندگان مبني بر تعيين تكليف اين قانون منتشر مي‌شود اما ستاد كل نيروهاي مسلح در قبال اجراي آن تاكنون اظهارنظر رسمي نكرده‌است و گويا همچنان ايثارگران در ميان اين اختلاف سليقه‌ها سرگردان مانده‌اند. در همين راستا براي بررسي موضوع مطرح شده، «قانون» با حسن نوروزي، رييس فراكسيون ايثارگران گفت‌وگويي انجام داده كه مشروح آن را در ادامه مي‌خوانيد.
مشكلات اصلي اجراي قانون كسرخدمت ايثارگران، كجاست؟
تمام دستگاه‌هاي اجرايي موظف هستند كه با تصويب يك قانون توسط مجلس و تاييد شوراي نگهبان و در نهايت ابلاغ دولت و مجلس به دستگاه‌ها، آن را به اجرا دربياورند.
متاسفانه ستاد نيرو‌هاي مسلح زيربار آن نمي‌رود و مي‌گويد ما نبوديم و كساني ديگر تصميم به تصويب اين قانون گرفته‌اند. وقتي قانوني تصويب مي‌شود كسي حق ندارد آن را اجرا نكند، حتي اگر رييس‌جمهور باشد و اين قانون بايد اجرا شود. بهانه‌اي كه دوستان در اجراي قانون مي‌گيرند اين است كه در قانون آمده اجرا شدن، به اذن رهبري نياز دارد و ما نيز مقام‌معظم رهبري را در جريان گذاشته‌ايم كه با اجراي قانون، پادگان‌ها خالي خواهد شد. در حالي كه حداكثر پانزده هزار نفر مشمول اين قانون خواهند شد. امروز كشور در شرايط صلح قرار دارد و پادگان‌ها نيز مملو از سرباز است به‌گونه‌اي كه اگر فردي تصميم به رفتن خدمت داشته‌باشد حدود يك‌سال بايد در انتظار بماند. پس نياز آنچناني به اين تعداد سرباز كه مشمول قانون مي‌شود، وجود ندارد و به نظر، در اين زمينه لجبازي صورت مي‌گيرد.


صحبت از نامه اعضاي فراكسيون ايثارگران به مقام معظم رهبري براي حل مشكلات در اين عرصه است. محور نامه چيست و چه زماني صورت خواهد پذيرفت؟
همين مساله محور اصلي نامه است. دوستان ما در ستاد كل آمار درستي در دست ندارند و بدون دليل نسبت به قانون واكنش نشان داده‌اند.
علت مخالفت ستاد نيروهاي مسلح با بخشي از اين قانون چيست؟
به نظر بنده اين مخالفت بر اجراي قانون وارد نيست. فقط نيز اجراي قانون كسر خدمت فرزندان ايثارگران نيست كه مورد بي توجهي قرار گرفته قانون خريد خدمت كه بودجه آن در سال 96 لحاظ شد يا اخذ گواهينامه بدون كارت پايان خدمت، هيچ كدام مورد توجه مسئولان اجرايي قرار نگرفت. متاسفانه برخي از مسئولان سر ناسازگاري با مجلس را داشته‌اند و در اجراي قوانين لجبازي مي‌كنند.
آيا آمار تعداد فرزندان ايثارگران كه شامل اين قانون مي‌شوند به ميزاني هست كه نيرو‌هاي مسلح، نگران خالي شدن پادگان‌ها باشند؟
12 هزار نفر، آماري رسمي است كه در دست نمايندگان قراردارد. اگر غير اين است و آمار آقايان مبني بر خالي شدن پادگان‌ها درست بود ، اين قانون را عمل نكنند. دوستان اين قانون را يك‌سال هم كه شده اجرا كنند، اگر تعداد مشمولان اين قانون بيش از اين تعدادي كه ما ادعا كرديم و در حدود 60هزار نفر پيش‌بيني شده،‌ بود از اجرا آن دست بردارند. ولي متاسفانه زير بار اجراي آن نمي‌روند و بي‌جهت مقابل مجلس مي‌ايستند. خريد خدمت نيز قانون ديگري است كه مربوط به سال 96 بود و رديف بودجه آن نيز امسال لحاظ شده‌است. مسئولان ستاد، بيايند اين قانون را امسال اجرا كنند. در آن قانون، تعداد پيش‌بيني ما از مشمولان برخوردار از اين قانون سه هزار نفر بود. اگر اين تعداد از سه هزار نفر مورد ادعاي ما تجاوز كرد، مسئولان، آن را از سال 97 ديگر از دستور كار خارج كنند.
آيا برخورداري فرزندان ايثارگران از مزايا خارج از عرف است؟
خير، نمايندگان براساس عقل و معرفت خود تصميم به تصويب اين قانون گرفته‌اند. اين قانون بررسي شده است و بدون برنامه در دستور كار قرار نگرفت. كسي كه در هشت‌سال دفاع مقدس جنگيد و جان خود را در معرض خطر داد، افتخار اين مملكت است. افتخار ما نمايندگان نيز اين هست كه از حقوق ايثارگران در مجلس دفاع كرده‌ايم و در آينده نيز اين رويه را ادامه خواهيم داد. در همه كشور‌ها اين قشر مورد احترام هستند. جالب است بدانيد در انگلستان، جانبازان ايراني خارج از نوبت بسياري از امور را برايش انجام مي‌دهند. كارت جانبازان ما در خارج از كشور مورد قبول و اعتبار است.
در سايركشورهاي جهان اين‌گونه خدمات براي ايثارگران‌شان چگونه است؟
وقتي نسبت به جانبازان و ايثارگران ما احترام قايل هستند، براي ايثارگران و رزمندگان خودشان كه بحثش جداست. در روسيه فرزندان كساني‌كه پدرشان در جنگ فداكاري كرده اند، از احترام و عزت برخوردار هستند و مدال‌هاي بسياري به آن‌ها داده شده است. هركدام از مدال‌ها نشان‌دهنده آن است كه پدرشان در چه نبردي كشته شده‌اند. ما بايد از رزمندگان و ايثارگران دفاع كنيم تا همه ملت بدانند كه اين اقدامات از سوي نظام تجليل مي‌شود و ارزشمند است تا اگر اتفاقي رخ داد، ملت دوباره به جبهه‌ها بروند و از فرزندان خود و كشورشان حراست كنند.
همه بدهكاريم
بي شك تمام مردم ايران از مسئولان گرفته تا ملت، همه وامدار از خودگذشتگي‌هاي شهدا و ايثارگراني هستند كه بهترين دوران زندگي خود را فداي حفاظت از اين مرز و بوم كرده‌اند و حال با توجه به مشكلاتي كه زمانه‌براي آن‌ها ايجاد كرده‌است، نيازمند ياري هستند. اي كاش اين‌گونه، ميان اختلاف نظرهاي مسئولان بازي داده نشوند و تكليف آن‌ها مشخص شود كه خير دنيا و آخرت دراين نوع رويكرد است.