شيرين كام با شكلات وطني

كيفيت محصولات داخلي بسيار افزايش پيدا كرده است و مصرف‌كنندگان به سمت استفاده از شكلات‌هاي داخلي روي آورده‌اند
براي به دست آوردن بازار جهاني بايد با شركت‌هاي معروف شكلات‌سازي در دنيا سرمايه‌گذاري مشترك انجام دهيم
در سال‌هاي اخير صنعت شكلات‌سازي حتي در دوران ركود نيز رشد مثبتي را طي كرده است
شيريني، شكلات و بيسكوييت از جمله پرطرفدارترين مواد غذايي موجود در دنيا و همچنين در كشور ما هستند و مي‌توان به راحتي آن‌ها را در زمره خوشمزه‌هاي جهاني جاي داد. از اين محصولات به عنوان هديه و همچنين در جشن‌ها و شادي‌ها و براي عرض تبريك نيز استفاده مي‌شود. در كشور ما در سال‌هاي اخير، تحول مثبتي در كيفيت شيريني و شكلات‌ها ايجاد شده است؛ به‌گونه‌اي‌كه اين محصولات توانسته بازار داخلي را در اختيار خود درآورد. پايان دهه 70 و دهه 80 برای صنعت شیرینی و شکلات كشورمان دوره‌اي طلايي رقم خورده بود.


در همان سال‌ها بود كه تحولات فراواني با انجام سرمايه‌گذاري‌هاي كلان در اين صنعت روي داد و انجمن شيريني و شكلات كشور نيز تاسيس شد. در طول يك سال، اعضاي اين انجمن به 95 شركت توليدكننده رسيد و در حال حاضر بيش از 270 عضو در اين انجمن وجود دارد.
خوشبختانه این صنعت در سال‌هاي گذشته نه‌تنها توانسته است در عرصه داخلی موفق شود و بخش عمده‌اي از نیاز بازار داخلي را تامین كند بلكه با نمونه‌های مشابه خارجی نيز به رقابت پرداخته و توانسته است با محصولات متعدد و متنوع، خود را در کنار رقبای بزرگ خارجی در بازارهای بین‌المللی نيز تا حدودي مطرح کند.
افزايش صادرات
با توجه به وضعيت صنعت شيريني و شكلات در كشور ما اين‌گونه به نظر می‌رسد همچنان ظرفيت‌هاي گسترده‌اي در اين صنعت براي گسترش بازارهاي بين‌المللي و همچنين صادرات وجود دارد كه می‌تواند به افزایش سطح تولید، بهبود وضعیت اشتغال، ورود ارز به کشور و توسعه صادرات غیرنفتی منجر شود. در اين راستا جمشيد مغازه‌ای، رييس انجمن بيسكوييت، شيريني و شكلات ايران مي‌گويد: اداره این صنعت به دست بخش خصوصی، پویایی هرچه بیشتر آن را در گرو رفع موانع اقتصادی و تجاری به دنبال خواهد داشت. در سال‌های اخیر روی صادرات صنعت شیرینی و شکلات بیشتر کار شده است و 13 تا 14 درصد نسبت به سال‌های قبل افزایش صادرات را تجربه و به نوعی کمبود تقاضا در بازار داخلی را با صادرات جبران کرده‌ایم.
وضعيت بازار داخلي
جمشيد عدالتيان، عضو اتاق بازرگاني در خصوص وضعيت صنعت شيريني و شكلات در كشور به «قانون» مي‌گويد:« صنعت شيريني و شكلات در سال‌هاي اخير رشد بسيار مناسبي در كشور ما داشته و توانسته است بازار داخلي را در اختيار بگيرد اما در سطح جهاني به جز چند كشور همسايه و آن نيز در سطح محدود، فعاليت ديگري صورت نمي‌گيرد و صادرات آنچناني در بازار جهاني انجام نمي‌شود. در اروپا كشورهاي مختلفي روي انواع شكلات‌ها كار مي‌كنند و بازار جهاني نيز در اختيار كشورهاي اروپايي مانند سوييس، بلژيك، آلمان و فرانسه است. رقابت با اين كشورها كار بسيار سختي است. كشور ما بازاري بيشتر از همين بازار كشورهاي همسايه را در اختيار ندارد ولي توانسته است بازار داخلي را تا حد زيادي اشباع كند و رقابت بسيار خوبي ميان شركت‌ها شكل گرفته و همچنين كيفيت محصولات داخلي بسيار افزايش پيدا كرده است و باعث شده كه مصرف‌كنندگان به سمت استفاده از شكلات‌هاي داخلي روي بياورند».
وضعيت واردات
شيريني و شكلات‌هاي كشور ما به ميزان معين و محدودي به برخي كشورهاي همسايه صادر مي‌شود. از جمله كشورهايي كه از ايران اين محصولات را وارد مي‌كنند، کشور عراق است كه به‌عنوان اولین هدف صادراتی محصولات غذایی كشور ما به شمار مي‌رود. بر اساس آمار در سال 94 در مجموع 246 میلیون دلار انواع بیسکوییت، شیرینی و شکلات به این بازار صادر شده است. پس از عراق، افغانستان به عنوان دومین هدف صادرات مواد غذايي ايران است و شرکت‌های تولیدکننده بیسکوییت، شیرینی و شکلات در سال 94، 116 میلیون دلار انواع این محصولات را به بازار افغانستان صادر كرده‌اند. پاکستان نيز از جمله كشورهايي است كه ايران محصولات شيريني و شكلات خود را به آنجا صادر مي‌كند. ترکمستان نيز به عنوان چهارمین هدف صادراتی شرکت‌های تولیدکننده بیسکوییت، شیرینی و شکلات براي ايران است كه در سال 94، 9.5 میلیون دلاراز انواع اين محصولات را به این کشور صادر كرده‌ايم و در سال 95، صادرات به ترکمنستان رشد كمي داشته است. آذربایجان، پنجمین کشورهدف صادراتی ایران در زمینه صادرات بیسکوییت، شکلات و شیرینی است. ایران توانسته در سال 94، 8.3 میلیون دلار انواع شكلات‌ها را به این کشور صادر کند و همچنين این کشور در سال 95، 9 میلیون دلار انواع اين محصولات را از ایران وارد کرده است.
عدالتيان درباره واردات شيريني و شكلات به كشور تصريح مي‌كند: بازار شيريني و شكلات در كشور ما بازار بسته‌اي نيست؛ به همين دليل با وجود كيفيت مناسب محصولات داخلي بازهم واردات شيريني و شكلات به كشور انجام مي‌گيرد. در همه كشورهاي دنيا حتي سوييس كه يكي از بزرگ‌ترين صادركنندگان شكلات به سراسر دنياست، واردات نيز انجام مي‌گيرد زيرا در اين زمينه سليقه‌هاي گوناگوني وجود دارد و علاوه بر آن مارك‌ها و برندهاي بسياري نيز در سراسر دنيا وجود دارد؛ بنابراين به كشور ما نيز شكلات‌هايي كه در بازار جهاني شناخته شده هستند، وارد مي‌شود. البته شكلات‌هاي گران‌قيمتي كه در بازارهاي جهاني وجود دارد به كشور ما وارد نمي‌شود.
راهكار رقابت در عرصه جهاني
با توجه به شرايط اين صنعت در كشورهاي پيشرفته به نظر مي‌رسد براي رقابت در عرصه‌هاي جهاني در اين صنعت، راه بسيار سخت و دشواري پيش‌روي كشور ما خواهد بود. اين عضو اتاق بازرگاني در اين‌باره مي‌گويد: اين مساله نياز به تبليغات در سطح وسيع و همچنين شناخت سليقه‌هاي مختلف دارد زيرا بازارهاي اروپا، بازارهاي اشباع‌شده‌اي‌ هستند و اگر ما بخواهيم جايگاهي در اين زمينه براي خودمان تعريف كنيم، به بازاريابي و بازارسنجي بسيار قوي نيازمنديم و همچنين اين مساله هزينه‌هاي بسيار سنگيني را براي ورود به اين بازارها مي‌طلبد. راه حل ديگر آن، اين است كه با شركت‌هاي معروف شكلات‌سازي در دنيا سرمايه‌گذاري مشترك انجام دهيم تا از اين طريق بتوانيم كيفيت محصولات داخلي خود را افزايش دهيم و همچنين وارد بازارهاي جهاني شويم و به صادرات دست دست پيداكنيم؛ يعني همان مدلي كه براي خودرو در كشور ما وجود دارد. شايد بتوان گفت سريع‌ترين و منطقي‌ترين راه‌حل همين باشد. خوشبختانه شركت‌هاي شكلات‌سازي در كشور ما كيفيت خود را نسبت به قبل بهبود بخشيده‌اند و همچنين بسته‌بندي‌ها نيز تغييرات بسيار مثبتي داشته و يكي از نكات قابل توجه اينكه اين صنعت حتي در دوران ركود نيز رشد مثبتي را طي كرده است.
سهم شكلات در صادرات غيرنفتي
چند روز پيش دومین نشست کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران در دوره دوم، با اعضا و فعالان اقتصادی از بخش کشاورزی برگزار شد. محور بحث و بررسی‌ها در این جلسه، صادرات محصولات کشاورزی و غذایی طی سال گذشته و نیز مدت چهار ماهه نخست سال جاری بود. در این نشست گزارشی از وضعیت صادرات این بخش و راهکارهای توسعه‌ای برای رونق و افزایش صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ارائه شد. بر اساس این گزارش، ارزش صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی از 5.6 میلیارد دلار در سال 94 به 5.7 میلیارد دلار در سال 95 رسید و به این ترتیب سهم این گروه از کل صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته به حدود 13 درصد رسیده وهمچنين تراز تجاری محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به لحاظ ارزشی حدود 16 درصد بهبود یافته است.
این در حالی است که در سال 95، صادرات اقلامی مانند پسته، زعفران، خرما، سیب و محصولات لبنی و شیرینی و شکلات افزایش و صادرات مرکبات کاهش یافته است. در مدت چهار ماهه ابتدای سال جاری نیز صادرات پسته، انگور خشک کرده، گوجه‌فرنگی، رب گوجه‌فرنگی و سیب کاهش و صادرات زعفران، لبنیات و انار افزایش یافته است.
مشاهده مي‌شود كه طبق آماري كه در نشست اتاق تهران نيز ارائه شده است، شيريني و شكلات از جمله محصولاتي هستند كه در سال گذشته با افزايش صادرات همراه بوده‌اند.
همين نكته نشان‌دهنده ظرفيت‌هاي موجود در اين صنعت براي سرمايه‌گذاري است. صنعتي كه شايد با توجه و سرمايه‌گذاري بيشتر بر آن، در آينده بتواند زمينه‌اي براي ايجاد اشتغال پايدار در كشور فراهم آورد.