يك پايان تلخ بهتر از تلخي بي‌پايان

علیرضا منصوریان پس از سقوط با پاس همدان در لیگ نهم، وقفه‌اي چند ساله در کار مربیگری اش در تیم‌های باشگاهی ایجاد شد و از لیگ چهاردهم دوباره با سرمربیگری نفت تهران کارش را شروع کرد. فصل برای منصوریان فوق العاده پیش می رفت و او با وجود کسب نتایج ضعیف در نیم فصل اول، در نیم فصل دوم تیمش را صدرنشین کرد. در هفته پایانی نفت تهران، نیاز به پیروزی برابر تراکتورسازی داشت تا جشن قهرمانی زرد پوشان تهرانی برپا شود اما تيم تحت هدايت منصوريان با کسب تساوی سه بر سه برابر تبریزی‌ها و با توجه به پیروزی سپاهان برابر سایپا در بازی همزمان، جام را دو دستی تقدیم طلایی پوشان اصفهانی کرد. اما در همان فصل منصوریان تیمش را تا فینال جام حذفی نيز پیش برده بود ولی در بازی نهايي از ذوب آهن شکست خورد تا در فصلی که تیم منصوریان مي‌توانست دو جام بگیرد، بدون افتخار آن را به پایان برساند.
تحقير در ليگ قهرمانان
فصل گذشته، منصوریان در اولین سال مربیگری خود در استقلال نتوانست تیمش را به كسب عنوان قهرماني نزدیک کند اما با توجه به نتایج خوبی که در نیم فصل دوم گرفت، موفق شد استقلال را از رتبه های پایین جدول جدا کند و به رتبه دوم برساند. هواداران استقلال در پایان لیگ شانزدهم رضایت نسبی از تيم داشتند و اين تيم برای صعود به جمع هشت تیم برتر آسیا در بازی برگشت نیاز به کسب تنها یک تساوی داشت. شکست 6 بر یک مقابل العين همه برنامه‌ها را به هم ريخت. هواداران استقلال، تیم شان را در لیگ قهرمانان آسیا با حالتی تحقیر شده بدرقه کردند اما وعده‌هاي متعددي درباره فصل جديد شنيدند.
استقلال، فصل نقل و انتقالات ليگ هفدهم را جذاب و پر ستاره شروع كرد. تيمي كه همه منتظر بازگشت آن به روزهاي پرفروغ بودند، بسيار زودتر از پيش‌بيني‌ها شكست‌هاي خود را آغاز كرد. اين بار نيز اوضاع به كام منصوريان و استقلال پيش نرفت. روزها گذشت و استقلال، بازي به بازي بدتر شد تاجايي كه اين تيم نه مي‌توانست نتيجه بگيرد و نه حتي مي‌توانست گل بزند. هرروز رابطه منصوريان با سكوهايي كه يك صدا او را تشويق مي‌كردند، سردتر شد تا جايي كه هواداراني كه او را برادر خود مي دانستند، در نهايت با شعار «حيا كن‌،رها كن» حمايت خود را از مردي كه «داش‌علي» مي‌ناميدند، به طور كامل قطع كردند. هيات مديره استقلال، حمايتش را به طور كامل از منصوريان قطع نكرد و به او فرصتي محدود داد؛ منصوريان تنها دو بازي فرصت داشت تا نتيجه بگيرد. او كه حال فشار بسيار زيادي روي خودش احساس مي‌كرد با چنگ و دندان توانست از سد گل‌گهر سيرجان در جام حذفي عبور كند اما بردن اين تيم ليگ يكي براي رفتن منصوريان و تيمش درحاشيه امنيت به هيچ وجه كافي نبود. استقلال بايد در هفته ششم ليگ برتر، پديده اين فصل ليگ يعني پارس جنوبي جم را شكست مي‌داد تا «فرزند استقلال» (به تعبير بسياري از هواداران و پيشكسوتان) دوباره به آغوش هواداران بازگردد. اوضاع اين‌گونه پيش نرفت و استقلال دوباره شكست خورد تا براي اولين بار در تاريخ آبي‌هاي پايتخت،در سه بازي پشت سر يكديگر، شكست را تجربه كند. حال به نظر مي‌‌رسد رابطه منصوريان و هواداران بيش از هميشه تيره و تار است. شماره 10 محبوب آبي‌ها، به درب خروجي باشگاه استقلال نزديك‌تر شده و گفته مي‌شود دراگان‌ا سكوچيچ و زلاتكو داليچ ،گزينه هاي اصلي سرمربيگري استقلال هستند اما در كنار آن‌ها نام هايي بسيار بزرگ تر همچون فاتح تريم و والتر زنگا نيز مطرح شده است.


دراگان اسكوچيچ وداليچ
اسكوچيچ 50 ساله از اصلي ترين گزينه‌هاي سرمربيگري استقلال است. اسكوچيچ سال 2009 كار خودش در آسيا را از تيم متمول العربي كويت شروع كرد و پس از تجربه يك فصل موفق در اين تيم به تيم النصر عربستان رفت. يك فصل بعد، اين مربي كروات كار خودش در ايران را با ملوان بندرانزلي شروع كرد. ملوان تحت هدايت اسكوچيچ فصلي موفق را تجربه كرد و با ارائه بازي هايي قابل قبول رتبه هفتم را در پايان فصل به خود اختصاص داد. اسكوچيچ يك فصل بعد به فولاد خوزستان پيوست. دوران حضور اسكوچيچ در فولاد بسيار پر افت و خيز بود و درنهايت اين مربي جوان كروات از فولاد خوزستان كنار گذاشته شد. ناگفته نماند در مقاطعي و پس از نتايج ناموفق پرويز مظلومي در استقلال، اين تيم به سراغ اسكوچيچ رفته بود ولي در نهايت اين منصوريان بود كه روي نيمكت سرمربيگري استقلال قرار گرفت. اما نتايج ضعيف، دوباره گزينه پيشين باشگاه را به نيمكت نزديك كرده است. مربي‌اي كه مدت‌هاست به عنوان آلترناتيو مربيان ليگ‌برتري مطرح مي‌شود و به نظر مي‌رسد روابط خوبي با برخي در داخل كشور دارد.داليچ ديگر مربي كرواتي است كه گفته مي‌شود شانس برابري را با اسكوچيچ براي برعهده گرفتن هدايت آبي‌هاي پايتخت دارد. داليچ ، سابقه مربیگری در تیم‌های وارتکس، دینامو‌تیرانا، الفیصلی، الهلال والعین را دارد. او در فصل 2013-2012 همراه با الهلال، نایب قهرمان لیگ حرفه‌ای فوتبال عربستان شد. داليچ در سال 2015-2014 همراه با العین، قهرمان لیگ امارات و در سال 2016 نيز نایب قهرمان لیگ قهرمانان آسیا شد. گفته مي‌شود چندي پيش استقلال پيشنهادي براي سرمربيگري استقلال به اين مربي جوان كروات داده و با پاسخ منفي او مواجه شده است اما به هرحال مسئولان استقلال همچنان اميدوارند كه بتوانند نظر اورا براي حضور در استقلال تغيير دهند. نكته جالب اينكه فرهاد مجيدي، يكي از گزينه‌هاي دستياري داليچ است و هيات مديره به واسطه حضور مجيدي سعي دارد محبوبيت بيشتري از هواداران بخرد.
به عقب باز نمي‌گردند؟
هواداران استقلال كه به شدت از نتايجي كه تيم‌شان در سال‌هاي اخير كسب كرده، ناراحت هستند، معتقدند كه مربي داخلي براي اين تيم كاربردي نخواهد داشت و پس از تجربه دو فصل ناموفق، مانند رقيب ديرينه‌شان، يك صدا خواهان حضور مربي خارجي هستند. البته همان‌گونه كه ممكن است حضور مربي داخلي در استقلال باعث حركت رو به عقب اين تيم شود، حضور سرمربي درجه دو و سه خارجي نيز براي استقلالي‌ها توفيق چنداني ندارد. آن‌ها در ديدار مقابل پارس جنوبي با بطري آب معدني و دلستر، مواد محترقه و حتي بوق‌هاي آبي‌رنگ به منصوريان حمله كردند. سرمربي جوان آبي‌ها در مقاطعي از بازي مجبور بود بطري‌هاي پرتاب شده را جمع كند و دور بريزد، شايد آن روزها كه هواداران براي حضور منصوريان روي نيمكت، روزشمار به ورزشگاه مي آوردند، هيچ‌گاه تصور نمي‌كردند كه روزي اين مربي را از روي نيمكت برانند. به هر ترتيب همه نگاه‌ها به هيات مديره باشگاه استقلال است و بايد ديد آيا آن‌ها مي توانند پاي مربي خارجي درجه اول را به استقلال بازكنند يا منصوريان مي‌ماند و دوباره با كسب چند پيروزي، حكم بقاي خود را امضا مي‌كند.