پرداخت قسطي بدهي

گروه اقتصادي
در شرايطي كه كارگران هپكو و آذر آب دو سالي است كه حقوق خود را نگرفته‌اند، اخيرا توجه مسوولان دولتي به يكباره به اين كارگران جلب شده و بعد از جنجالي‌تر شدن ماجراي اين دو كارخانه خصوصي شده با دستور رييس‌جمهور سه وزير و رييس كل بانك مركزي به اراك رفتند تا به همراه استاندار مركزي، نمايندگان اراك، كميجان و خنداب و نمايندگان كارگران در خصوص اين ماجرا به جمع‌بندي و تصميمي عاجل برسند. در اين نشست محمد شريعتمداري، وزير صنعت، معدن و تجارت بر تقسيط بدهي آذرآب به تامين اجتماعي و امور مالياتي و ترخيص مواد اوليه اين شركت بدون نياز به ضمانتنامه بانكي در گمرك تاكيد كرده و گفته است كه سازمان خصوصي‌سازي بايد بدهي كارگران را بپردازد؛ موضوعي كه به نظر مي‌رسد اگر اين وعده و عيده‌ها به وعده‌هاي قبلي گره نخورد كارگران اين كارخانه‌هاي صنعتي مي‌توانند روزهاي بهتري را پيش رو داشته باشند. 
از سويي وزارت صنعت، معدن و تجارت رسما اعلام كرده كه در راستاي حمايت از توسعه صنعتي و صنايع توليدي و اشتغالزاي كشور، حل و فصل موضوع پيش آمده براي كارگران دو كارخانه هپكو و آذرآب اراك در خصوص عدم پرداخت حقوق معوقه چندماهه آنها را در دستور كار خود قرار داده است. در همين رابطه هم از برگزاري نشست وزير صنعت، معدن و تجارت با مسوولان و نمايندگان استان مركزي خبر مي‌دهد. 
شركت آذرآب جزو واگذاري‌هاي اصل 44 و هپكو از جمله شركت‌هاي واگذار شده سال‌هاي گذشته است كه كارگران اين دو كارخانه در روزهاي اخير چندين بار در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه چندماهه خود تجمع كرده و خواستار پيگيري و پرداخت مطالبات معوق شده‌اند. 
آن‌طور كه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرده در نشست مشترك محمد شريعتمداري با وزراي اقتصاد، تعاون، كار و رفاه اجتماعي، رييس كل بانك مركزي، استاندار و نمايندگان استان مركزي در خصوص مشكلات شركت آذرآب، مقرر شده تا پس از برگزاري مجمع و تعيين‌تكليف مديريت اين شركت، اقداماتي به منظور تقسيط بدهي اين شركت به تامين اجتماعي و امور مالياتي، ترخيص مواد اوليه شركت بدون نياز به ضمانتنامه بانكي در گمرك، پرداخت تسهيلات رونق توليد و جلوگيري از لغو قراردادهاي اين شركت انجام شود. همچنين نظارت سازمان خصوصي‌سازي بر تعهدات مالك هپكو به اجراي مفاد قرارداد واگذاري، پرداخت حقوق و دستمزد كارگران و پيگيري و نظارت بر قراردادهاي هپكو و ارايه گزارش روزانه در اين مورد از مهم‌ترين اقداماتي بود كه مقرر شد در خصوص هپكو انجام شود. جالب اينجاست كه محمد شريعتمداري در اين نشست آذرآب را افتخار صنعت كشور اعلام كرده و گفته است بعد از برگزاري مجمع عمومي و تعيين تكليف مديريت جديد توسط استاندار؛ پيگيري مديريت حرفه‌اي و فني و همچنين بخشودگي يا تقسيط جرايم و بدهي‌هاي تامين اجتماعي اولويت‌هاي ديگر در دستور كار قرار خواهد گرفت. 
نظارت سازمان خصوصي‌سازي 
شريعتمداري همچنين از سازمان خصوصي‌سازي خواست تا بر روند واگذاري هپكو به سرمايه‌گذار خصوصي تا حصول نتيجه نهايي نظارت كند. او گفت: تعهد مالك به پرداخت حقوق و دستمزد بايد توسط سازمان خصوصي‌سازي مورد نظارت كامل قرار بگيرد. شريعتمداري در اين نشست به معاون امور صنايع خود دستور داد تا تمامي قراردادهاي موجود در شركت‌هاي هپكو و آذرآب را نظارت و پيگيري كند و با جديت تاكيد كرد: ارايه گزارش روزانه در اين خصوص ضروري است و آقاي صالحي نيا در راستاي حل و فصل قراردادهاي داراي مشكل اقدام كند. 
وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بررسي ميزان واردات ماشين آلات راه‌سازي نيز گفت: بايد از واردات ماشين آلاتي كه توليد مشابه داخلي دارند، جلوگيري شود تا شركت‌هايي مانند هپكو زيان نبينند.  اين در حالي است كه تاكنون در وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت نهم، دهم و حتي يازدهم منع وارادات مشابه داخلي جريان داشته است و طبق قانون حق ورود ماشين‌آلاتي كه مشابه داخلي دارند منع شده بود اما گويا اين روال تنها روي كاغذ باقي مانده بود و در عمل اتفاق ديگري جريان داشته است. در همين حال شريعتمداري انجام اقدامات مناسب در خصوص بدهي‌هاي مالياتي و تقسيط بدهي‌هاي تامين اجتماعي را از جمله راهكارهاي حل و فصل مشكل دانست و بر ترخيص مواد اوليه شركت بدون نياز به ضمانتنامه بانكي در گمرك تاكيد كرد. 
 
بررسي صورتحساب‌هاي موجود آذرآب
در اين نشست مسعود كرباسيان كه تا پيش از اين مسسوليت گمرك را بر عهده داشت و چندي است در دولت دوازدهم در كسوت وزير اقتصاد ظاهر مي‌شود با تاكيد بر ترخيص كالاهاي مانده در گمرك متعلق به شركت آذرآب، گفت: تعيين حسابرس و بررسي وضعيت صورت حساب‌هاي موجود براي بورس بايد در دستور كار واقع شود. 
 مديريت، مشكل هپكو 
 از سوي ديگر تصميم مديران هپكو مبني بر تعديل نيمي از نيروهاي اين شركت از مهم‌ترين گلايه‌هاي نماينده كارگران هپكو بود كه در اين نشست مطرح شد. اين نمايندگان معتقدند كه مديريت، مشكل اصلي اين كارخانه است. بخشي از مشكلات به وجود آمده براي اين شركت با تعامل با دستگاه‌هايي از جمله شهرداري و وزارت راه و شهرسازي قابل حل است و جلوگيري از واردات دستگاه‌هاي راه‌سازي قابل توليد داخل نيز به اين موضوع كمك مي‌كند. 
گفتني است كه اين موارد از جمله نكاتي بود كه وزير صنعت، معدن و تجارت براي ايجاد بازار و سفارش محصول با جديت در نشست با مسوولان استاني اراك نيز آنها را مورد توجه و تاكيد ويژه خود قرار داده بود. 
شايان ذكر است كه با گذشت چند روز از برگزاري جلسه تخصصي درخصوص مشكلات اين دو واحد توليدي، رصد اهم راهكارهاي ارايه شده براي حل و فصل مشكل تا حصول نتيجه نهايي در دستور كار وزارت صنعت، معدن و تجارت است. 


پرداخت معوقات توسط خصوصي‌سازي
در همين حال حاجي پور در خصوص نتايج ديگر اين نشست گفت: با توجه به شبهاتي كه در خصوص منابع مالي آذرآب مطرح شد، قرار شد حسابرس بورس در شركت آذرآب مستقر شده و مدارك و مستندات را بررسي كند و بعد از برگزاري مجمع عمومي و تعيين مديرعامل جديد، اقداماتي براي تقسيط بدهي‌هاي تامين اجتماعي، امور مالياتي و صدور گواهي ماده 186 و ترخيص بدون ضمانتنامه بانكي مواد اوليه‌اي كه شركت در گمرك دارد، انجام شود. 
وي با بيان اينكه در راستاي حمايت از توليدات داخل از ثبت سفارش واردات محصولاتي كه اين شركت توليد مي‌كند خودداري شود، افزود: مقرر شد جهت پرداخت تسهيلات 50 ميليارد توماني كه مصوبه كارگروه ملي بوده است توسط بانك ملي اقدام شود و شركت‌هاي هپكو و آذرآب مشمول بخشنامه طرح رونق توليد مبني بر عدم مشموليت چك‌هاي برگشتي و بدهي‌هاي معوق باشند. 
وي پيگيري استمرار قراردادهاي منعقد شده توسط آذرآب با كارفرمايان و جلوگيري از لغو و فسخ قراردادها را از ديگر مصوبات اين جلسه عنوان كرد و گفت: سازمان تامين اجتماعي نيز موظف شد نسبت به تمديد دفترچه كارگران اقدام كند. در مورد هپكو سازمان خصوصي‌سازي متعهد شد ظرف چند روز آينده نسبت به پرداخت كليه مطالبات معوق كارگران اقدام كرده و بر عملكرد سهامدار جديد نظارت كامل داشته باشد و از واردات محصولات توليدي اين شركت نيز جلوگيري شود. وي تسريع در پرداخت سرمايه در گردش مصوبه كارگروه ملي را از ديگر مصوبات اين جلسه عنوان كرد و گفت: قرارداد هپكو با سازمان همياري نيز تمديد و بخشش جرايم ديركرد نيز پيگيري خواهد شد. وي با اشاره به موضوع واگذاري ساخت سه هزار دستگاه ماشين آلات راهسازي براي تامين تجهيزات ستاد مديريت بحران كشور به كارخانه هپكو كه به تاييد وزراي صنعت، راه و شهرسازي و كشور رسيده بود، افزود: مقرر شد موضوع پيگيري شده و نتيجه به وزير صنعت منعكس شود. وي در خصوص علت بروز مشكلات هپكو اظهار كرد: مشكلات عديده‌اي كه مجموعه هپكو دارد هم مربوط به واردات و هم مربوط به عملكرد نامناسب مديريت قبلي و عدم ايفاي تعهدات توسط او و بدهي‌هاي معوقي است كه در اين رابطه ايجاد شده بود. براساس مصوبات ديروز شركت خصوصي‌سازي شخصا به اين حوزه وارد خواهد شد تا تصميمات اخذ شده اجرايي شده و نتيجه مطلوب حاصل شود. حاجي‌پور با بيان اينكه شركت آذرآب مشكل كار نداشته و قرارداد 800 ميليارد توماني براي كار دارد، افزود: سوءمديريت باعث شده بود كه پرداخت معوقات كارگران انجام نشود كه با برگزاري مجمع عمومي به زودي تعيين تكليف مديرعامل جديد انجام و در نهايت ثبات مديريت در اين كشور محقق مي‌شود.