بدرقه سربلند

گروه سياسي| 8 صبح؛ تهران؛ ميدان امام حسين(ع)، ساعتي پيش از آغاز مراسم مملو از جمعيت است. خيابان ۱۷ شهريور و ديگر خيابان‌هاي منتهي به ميدان شهدا، محل تشييع پيكر شهيد محسن حججي، مسدود مي‌شود. جمعيت حاضر پيش از آغاز مراسم، شروع به قرائت زيارت عاشورا مي‌كنند تا زمان تشييع فرا برسد. جمعيت يك‌دست سياهپوش، درفش‌هاي سرخ اباعبدالله‌الحسين (ع) را در ميدان برافراشته‌اند و براي پيكري كه پس از طواف در روضه منوره رضوي، به تهران بازگشته بود سنگ تمام مي‌گذارند؛ همان پيكري كه در سحرگاه ديروز رهبري انقلاب نيز به ديدارش مي‌روند تا مراسم خداحافظي با او را به جاي آورند. ايشان در كنار پيكر مطهر شهيد مدافع حرم محسن حججي در مسجد امام حسين (ع) حضور يافتند و ضمن قرائت فاتحه براي اين شهيد سرافراز علو درجات را مسالت كردند و در ديدار با خانواده ايشان نيز از مجاهدت‌ آنان قدرداني و براي‌شان از درگاه الهي صبر و اجر طلب داشتند. رهبر معظم انقلاب اسلامي خطاب به پدر، مادر و همسر شهيد محسن حججي گفتند: «خدا شهيد شما را عزيز كرده، ببينيد چه غوغايي در كشور به خاطر شهادت اين جوان به راه افتاده است. همه شهدا پيش خداوند متعال عزيزند؛ لكن يك خصوصيتي در اين جوان وجود داشته، خداوند هيچ‌وقت كارش بدون حكمت نيست. اخلاص، نيت پاك و به موقع حركت كردن اين جوان و نياز جامعه به اينگونه شهادت موجب شده خداوند متعال نام شهيد شما را بلند كرده است». در پايان اين ديدار انگشتر و چفيه رهبر انقلاب اسلامي نيز به همسر اين شهيد اهدا شد. 
حضور مقامات كشوري و لشكري در مراسم تشييع
به گزارش فارس، خانواده معظم شهدا، مسوولان بلندپايه كشوري و لشكري و اقشار مختلف مردم تهران و شهرهاي اطراف در اين مراسم حضور داشتند. آيت‌الله آملي لاريجاني رييس قوه قضاييه، علي لاريجاني رييس مجلس، محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، سردار پاكپور فرمانده نيروي زميني سپاه، علي‌اكبر ناطق نوري، محسني‌اژه‌اي سخنگوي قوه قضاييه، محمدحسن ابوترابي‌فرد، شهيدي محلاتي رييس بنياد شهيد، سردار جلالي رييس سازمان پدافند غيرعامل، سردار فدوي فرمانده نيروي دريايي سپاه، محمدرضا باهنر، علي سعيدي نماينده ولي فقيه در سپاه، سيدمجتبي خامنه‌اي فرزند رهبر انقلاب و جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از جمله مسوولان و شخصيت‌هاي حاضر در اين مراسم بودند. مراسمي كه حجت‌الاسلام پناهيان سخنراني آغازين آن را برعهده داشت و در وصف شهيد حججي اينگونه گفت: «شهيد حججي افتخاري براي همه شهداي مدافع حرم بود. » پناهيان با بيان اينكه شهيد حججي در خاطرات خود مي‌نويسد كه از امام رضا (ع) تقاضا كرده بود تا بتواند عضو سپاه شود، خاطرنشان كرد: «چه افتخاري باعظمت‌تر از اين براي سپاه است كه جوان باصفا و جهادگر، آرزويش اين است كه عضو سپاه باشد و بعد وقتي عضو سپاه مي‌شود همان عشق و صفا را در باطن خود حفظ مي‌كند و همان نورانيت را در قلب خود حفظ مي‌كند، يك كارمند اداري ساده نمي‌شود، يك حقوق‌بگيري كه كاري انجام بدهد و رفع تكليف كند، نمي‌شود و صفاي بسيجي خود را در سپاه حفظ مي‌كند.» پناهيان با اشاره به اظهارات وزير اسبق خارجه امريكا كه گفته بود براي راه‌اندازي داعش با 70 كشور مذاكره كرديم، ‌تصريح كرد: «ما مي‌فهميم خنجري كه سر مطهر شهيد حججي را از بدن جدا كرد امريكا و اسراييل تيز كرده بودند؛ ملت ايران، ملت باهوشي هستند و به خون شهيد حججي قسم مي‌خوريم كه تا اسراييل را نابود نكنيم از پا نخواهيم نشست و تا تك‌تك سياستمداران خبيث و سربازان اسراييلي را نابود نكنيم آرام نخواهيم نشست.» پناهيان در پايان با بيان اينكه «اي سپاهيان پاسدار، موشك‌هاي خود را براي مقابله با اسراييل آماده كنيد»، تصريح كرد: اين مردم از خون حججي نمي‌گذرند و انتقام اين خون را نابودي داعش تمام نخواهد بود و انتقام خون حججي تنها با نابودي اسراييل فراهم مي‌شود. 
از دلنوشته شمخاني تا تاكيد سردار سليماني بر افتخارآفريني اصفهاني‌ها


علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي در دلنوشته‌اي به بهانه بدرقه شهيد محسن حججي، آورده است كه «محسن عزيز؛ شاخسار پر شكوفه جهاد عاشقانه! رزم عارفانه‌ات، پژواك فرياد نسل شيربچه‌هاي خميني، انقلابي‌هاي بي‌آرام و مبارزان قسم خورده و مقاومان خستگي ناپذير بود و شنيديم كه گفتي: «عشق كه از «سر» گذشت چه يك وجب چه صد وجب.» سردار سليماني نيز كه در اصفهان به سر مي‌برد، در محفل رزمندگان اسلام در ميدان امام (ره) اصفهان، اظهار كرد: «شهيد بزرگوار و افتخار شما مردم اصفهان، شهيد حججي نمونه كوچكي از رشادت‌هاي فرزندان اصفهان بود و ما ديديم كه چه تاثير و تحولي در جامعه ما ايجاد كرد. اين گوشه‌اي از آن چيزي است كه امام‌حسين(ع) به ما ياد داد. همه شعارها و خطاب‌هايي كه از امام حسين (ع) از آن زمان تا اكنون به‌جا مانده، الگوي جامعه بشريت شده است. وي ادامه داد: بدون حادثه عاشورا و بدون امام حسين (ع)، جامعه بشريت دچار يك خلأ بزرگ مي‌شد و اين را مي‌شود از نوشته‌هاي فلاسفه در مكاتب و مذاهب مختلف پيرامون سيدالشهدا به خوبي متوجه شد. نه‌تنها ما و پيروان اسلام بلكه تمام دنيا و مذاهب از او متاثر شده‌اند. همه پيروزي‌ها و موفقيت‌مان را در طول اين 40 سال انقلاب اسلامي مديون حسين بن علي (ع) هستيم. انقلاب و دفاع مقدس ما همه مديون امام حسين (ع) است. فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران، اظهار كرد: حضور در اجتماعات فرهنگي استان اصفهان با خصوصيات مردم اصفهان براي هركسي كه در اين جلسات شركت كند يك افتخار بزرگ است. نقش اصفهان در دفاع مقدس يك نقش بي‌بديل بود. در كنار حمايت و اين حجم از ايثارگري، آنچه اهميت بيشتري داشت نقش محوري اصفهان در اداره و مديريت جنگ بود. سليماني گفت: شايد بتوان نيروي انساني را از همه‌جا بسيج كرد، اما نمي‌توان جاي شهيدي چون خرازي شخص ديگري را تصور كرد. نمي‌توان صحنه جنگ را بدون شهيد كاظمي و شهيد همت در نظر گرفت. نمي‌توان اصفهان را ديد و شهيداني چون ميثمي و محلاتي را نديد. آنچه كه شهيد محلاتي در هواپيما تصميم گرفت و آن تصميمي كه شهيد حججي در روي زمين زير تيغ داعشي‌ها گرفت هيچ تفاوتي باهم نداشت. 
بدرقه به اصفهان
اصفهان، مقصد بعدي شهيد حججي بود. هواپيماي حامل پيكر او بعدازظهر چهارشنبه در دانشكده پرواز اصفهان به زمين مي‌نشيند تا مردم عزادار اين شهر براي آخرين‌بار با شهيد حججي وداع كنند. اين مراسم هم همچون تشييع پيكر شهيد حججي در تهران، با حضور گسترده قشرهاي مختلف مردم برگزار و پيكر شهيد حججي در ميان انبوه جمعيت مشتاق وارد ميدان امام (ره) شد. در اين مراسم كه مسوولان استاني و برخي از مقامات كشوري حضور داشتند، پيكر پاك شهيد حججي بعد از تشييع در ميدان امام (ره) اصفهان به زادگاهش نجف‌آباد منتقل شد تا ساعت 9 صبح پنجشنبه در نجف‌آباد نيز تشييع و به خاك سپرده شود.