خيريت به‌سبك فوتباليست ايراني

مهدي روزخوش
بدتـري شكست دوران مربيگري برانكو در 
پرسپوليس. گاف مديريتي باشگاه پرسپوليس و البته مهاجم سرشناس اين تيم نه تنها باعث محروميت مهدي طارمي و باشگاه شد، بلكه حواشي اين مساله روي عملكرد تيمي پرسپوليس هم تاثيرات چشمگيري گذاشت تا اينكه در نهايت پرسپوليس با نتيجه 4 بر صفر برابر الهلال در نيمه نهايي ليگ قهرمانان آسيا متحمل شكست شود. اما پرسش اين است مهدي طارمي كه در يك فصل اخير با يك جمع و تفريق ساده نزديك به 2 و نيم ميليارد تومان دريافتي داشته، چقدر خودش را در اين شكست سهيم مي‌داند؟ شايد روزي كه مهدي طارمي براي نخستين‌بار به همراه وكيلش در محل باشگاه پرسپوليس حاضر شد تا با جلب رضايت مديران اين باشگاه بتواند پيراهن پرطرفدارترين تيم ايران را بر تن كند، هيچ‌وقت فكر نمي‌كرد خيلي زود به مهاجم تراز اول پرسپوليس تبديل شود. طارمي پس از اينكه به همراه وكيلش مقابل رحيمي،  مديرعامل وقت پرسپوليس نشست تا مذاكرات براي پيوستنش انجام شود، مديرعامل وقت پرسپوليس با حالتي متعجب از وكيل طارمي پرسيد: «مهاجمي كه مد نظر علي دايي بود تا ما با او مذاكره كنيم، كجاست؟ چرا نيامده است؟» اين اظهارات رحيمي نشان مي‌داد او حتي چهره طارمي را هم نمي‌شناخت. در ادامه اين جلسه وكيل طارمي با لبخند به رحيمي گفت: «همينجاست. كنار من نشسته است. » پس از اين اظهارات رحيمي دوباره با تعجب پرسيد: «يعني اين جوان نحيف مي‌خواهد مهاجم تيم ما باشد؟»
مرور اين خاطرات ما را به ياد روزهايي مي‌اندازد كه مهدي طارمي فوتباليست ليگ يكي بود كه هيچ كس او را نمي‌شناخت. آري بايد بپذيريم يك بازيكن با تلاش‌هاي خودش پله‌هاي ترقي را طي مي‌كند اما براي بالا رفتن از اين پله‌ها آيا نياز به بستر مناسب نيست؟ باشگاه پرسپوليس با نام پرآوازه‌اش شرايط و بستر ويژه‌اي براي مهدي طارمي فراهم كرد تا او در ليگ شناخته شود. همانطور كه مي‌گويند طارمي با تلاش‌هاي خودش پيشرفت كرده بايد بپذيريم اگر اين بازيكن در باشگاهي غير از پرسپوليس يا استقلال توپ مي‌زد به اين زودي‌ها نمي‌توانست پيراهن تيم ملي را بر تن كند و نامش را بر سر زبان‌ها بيندازد. 
طارمي به واسطه نام بزرگ باشگاه پرسپوليس پله‌هاي ترقي را يك‌شبه طي كرد و خيلي زود به پيراهن تيم ملي و البته حضور فيكس در تركيب اين تيم رسيد اما اين بازيكن همانطور كه خيلي زود پرآوازه شد، خيلي زود هم روزهاي كم‌فروغش را هم فراموش كرد. يادمان نمي‌رود مهدي طارمي چطور پس از پايان قراردادش با باشگاه پرسپوليس بدون اينكه با اين باشگاه به دنبال توافق باشد ساز جدايي كوك كرد تا به يك باشگاه اروپايي برود. اما كدام باشگاه اروپايي خواهان جذب مهدي طارمي در واقعيت بود؟ نام‌هاي زيادي مطرح شد و در نهايت باشگاه درجه دوم تركيه‌اي ابراز تمايل كرد تا با مهاجم پرسپوليس قرارداد ببندد. در نهايت هم كه پشيماني و بازگشت غير مسوولانه نسبت به قراردادش به تهران، آغاز فصل جديدي براي طارمي بود. 


وقتي طارمي به ايران بازگشت، خيلي‌ها گوشزد كردند كه بازيكن جوان بوشهري براي جدايي از ريزه اسپور تركيه بايد رسما قراردادش را فسخ كند اما طارمي كه از مشاوران خوبي بهره نمي‌برد، مساله شكايت باشگاه تركيه‌اي را كم‌اهميت جلوه مي‌داد و با خود مي‌گفت «نهايتا 4 ماه محروم مي‌شوم. من كه دو سال سرباز بودم 4 ماه محروميت برايم چيزي نيست.» آري مهدي طارمي نهايتا محروم شد اما فيفا يك جريمه نزديك به 4 ميلياردي هم روي اين محروميت گذاشت تا باشگاه پرسپوليس از جيب هوادارانش اين پول را پرداخت كند. مهدي طارمي حق داشت كه ناراحت محروميت نباشد زيرا او كه چوب زيان اين محروميت را نمي‌خورد. 
در بهترين شرايط ممكن مهدي طارمي 4 ماه در بحبوحه ليگ كنار مي‌رود و در حساس‌ترين روزهاي پرسپوليس كه اين تيم در بين 4 تيم برتر آسيا حضور دارد، استراحت مي‌كند و بعد دوباره با تمرين‌هاي پرفشار برانكو دوباره به تركيب تيم باز خواهد گشت و وقتي چشم باز كند، جام جهاني هم از راه مي‌رسد و مي‌تواند با حضور درخشان در اين تورنمنت فصل آينده بدون پرداخت حتي هزار تومان از پرسپوليس جدا شده و به هر باشگاهي كه مي‌خواهد برود. در اين بين به راستي چرا بايد انتظار داشته باشيم طارمي بابت 4 ماه محروميت ناراحت باشد؟ به قول مدير روابط عمومي باشگاه پرسپوليس حتما خير و حكمتي در آن بوده است. حكمتش هم شكست 4 بر صفر پرسپوليس برابر الهلال عربستان و البته شايد حذف از مرحله نيمه‌نهايي ليگ قهرمانان آسيا باشد. هواداراني كه سوداي حضور در فينال و چه بسا قهرماني در ليگ قهرمانان آسيا را در سر داشتند حالا به خاطر خودخواهي مهاجم تيم‌شان آرزوهاي‌شان را بر باد رفته مي‌بينند. اين شايد خود خودخواهي باشد كه يك نفر فقط و فقط به آينده و شرايط خودش فكر كند نه تيمي كه برايش بازي كرده و او را به بالاترين درجات موفقيت رسانده است چرا كه اگر طارمي كمي به عنوان يك بازيكن مسووليت‌پذير بود و به آينده باشگاهش فكر مي‌كرد، پس از دريافت مبلغي پول از هوادار متمول پرسپوليس، به دنبال جلب رضايت باشگاه تركيه‌اي مي‌رفت نه اينكه پول را در جيب خود گذاشته و به فكر گذراندن دوران محروميت باشد. 
حال نه تنها طارمي محروم شده و چه بسا از اين محروميت هم متضرر شود، باشگاه پرسپوليس هم به خاطر اين بازيكن با صدمات زيادي از جمله حذف از ليگ قهرمانان آسيا و همين طور محروم شدن از دو پنجره نقل و انتقالات مواجه شده است. شايد اگر در اين باشگاه هم مديران كمي عاقلانه‌تر تصميم مي‌گرفتند و فوتبالي فكر مي‌كردند امروز شاهد چنين فاجعه بين‌المللي در تاريخ باشگاه پرسپوليس نبوديم و اين حواشي هم روي ذهن بازيكنان پيش از ديدار برابر الهلال تاثير نگذاشته بود. 
جالب است ما خودمان با دست خودمان براي تيم حاشيه‌سازي كرديم اما عرب‌هاي سعودي را مسوول محروميت پرسپوليس مي‌دانيم. مگر مي‌شود بازيكني با تيم قرارداد رسمي داشته باشد و بدون فسخ قرارداد، با باشگاه ديگري قرارداد جديد ببندد؟ پاسخ اين سوال را نوجوان 14 ساله هم مي‌داند چرا كه اگر اينگونه نبود، در فوتبال دنيا سنگ روي سنگ بند نمي‌شد.
خبر آخر: كميته اخلاق فدراسيون فوتبال بررسي پرونده جنجالي جدايي طارمي از ريزه اسپور تركيه و انتقال به پرسپوليس را آغاز كرده و در گام نخست مهدي طارمي روز سه‌شنبه در جلسه حاضر خواهد شد. پس از محروميت چهار ماهه مهدي طارمي از حضور در ميادين و محروميت پرسپوليس از حضور در دو پنجره فصل نقل و انتقالات به خاطر جدايي غيرقانوني مهاجم اين تيم از ريزه اسپور تركيه كه در ادامه ابعاد مختلفي از تخلف پرسپوليس و اين بازيكن مشخص شد كميته اخلاق براي بررسي اين موضوع وارد عمل شده است. در گام نخست مهدي طارمي به عنوان كسي كه در متن اين پرونده است به اين كميته فرا خوانده شده و او روز سه‌شنبه بايد در جلسه با اعضاي اين كميته حاضر شود. بررسي اين پرونده تنها مربوط به مهدي طارمي نيست و اشخاص ديگري كه در اين انتقال غيرقانوني نقش داشتند به كميته اخلاق فرا خوانده خواهند شد.