فقط‌جمهوري‌عراق

گروه سياسي
همه‌پرسي اقليم كردستان نمايندگان مجلس در ايران را ناگزير به برگزاري جلسه غيرعلني كرد. آنها روز گذشته نزديك به يك ساعت با حضور شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي جلسه غيرعلني برگزار كردند تا همه‌پرسي در اقليم كردستان و حواشي ايجادشده در اين زمينه و تحركات داعش و تكفيري‌ها در سوريه و اقداماتي كه مقابل آنها انجام شده را بررسي كنند. آن طور كه بهروز نعمتي، سخنگوي هيات رييسه مجلس در جمع خبرنگاران گفته است در رابطه با موضوع همه پرسي بر مذاكره براي پيگيري اين موضوع تاكيد شده است. نعمتي در پاسخ به اينكه آيا شمخاني درباره به‌رسميت شناختن اقليم كردستان پس از همه‌پرسي موضعي اتخاذ خواهد كرد، گفت: ما همه‌پرسي را به‌رسميت نمي‌شناسيم چون كشور عراق داراي قانون اساسي و همه تابع آن هستند و البته اين كشور عضو كنوانسيون‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي است و خطوط مرزي‌اش نيز مشخص است. هر گروهي بخواهد در كشوري اعلام استقلال كند بايد تابع قانون اساسي آن كشور باشد. نعمتي اين را هم گفت كه عراق با حساسيت نسبت به مرز هوايي و ترددها برخورد مي‌كند. البته مشكلاتي در صدور نفت از منطقه كردها و همچنين تجارت آنها به وجود آمده كه ما معتقديم بايد از طريق ديپلماسي حل شود. 
ايران، تركيه و عراق قرار است چه‌اقداماتي انجام دهند؟
اما جلال ميرزايي، نماينده ايلام هم در گفت‌وگو با ايسنا جزييات بيشتري از اين جلسه را بيان كرده است. به گفته او شمخاني در جلسه غيرعلني ديروز درباره مجموعه اقداماتي كه ايران، تركيه و عراق در حوزه‌هاي مختلف قرار است در قبال موضوع اقليم كردستان عراق انجام دهند، گزارشي را به نمايندگان ارايه كرده است. به گفته او در اين جلسه درباره تاثير استقلال كردستان عراق در منطقه نيز بحث‌هايي مطرح و اعلام شد كه جمهوري اسلامي ايران كمترين تاثير را از اين تحولات مي‌پذيرد اما اين بدان معنا نيست كه ما از دولت مركزي و تماميت ارضي عراق حمايت نكنيم. علاوه بر محمدجواد جمالي، دبير اول كميسيون امنيت ملي هم درباره محتواي جلسه غيرعلني ديروز به جام جم آنلاين گفت: آقاي شمخاني به اقدامات و تحركات برخي شبكه‌هاي خبري بين‌المللي معاند نظام اشاره كردند كه قصد داشتند با پررنگ كردن همه‌پرسي اقليم اين موضوع را در داخل كشور پررنگ جلوه دهند، اما خوشبختانه كردهاي جمهوري اسلامي خود را همواره آريايي و ايراني مي‌دانند و به خاطر همين تلاش بيهوده آنها تاثيري در فضاي سياسي داخل نداشت. ايشان وارد جزييات پرونده رفراندوم نشد و مقرر شد پس از گذشت زمان به جزييات بيشتري اشاره كند. آن طور كه جمالي گفته در جلسه ديروز، شمخاني تاكيد داشته كه جمهوري اسلامي ايران همواره پشتيبان و مدافع حقوق كردها بوده و در طول تاريخ و شرايط مختلف اضطراري به اين مهم جامه عمل پوشانده است. ايران هميشه ياور و دستگير كردها بوده و خواهد بود و اگر هم موضوعي از جانب ما مطرح مي‌شود صرفا از سر خيرخواهي و از منظر مصلحت‌انديشي برادران كرد ما در منطقه ابراز مي‌شود. او گفته اگرچه شمخاني درباره اقدامات بعدي ايران در قبال اقليم كردستان حرفي نزده اما ايران تنها جمهوري عراق را مطابق كنوانسيون‌هاي سازمان ملل به رسميت مي‌شناسد و روابط اصلي ديپلماتيك خود را با دولت مركزي عراق تنظيم مي‌كند. 
جلسه فوق‌العاده كميسيون امنيت ملي 


اما علاوه بر جلسه غيرعلني ديروز، كمسيون امنيت ملي جلسه فوق‌العاده‌اي در رابطه با همه‌پرسي اقليم كردستان هم برگزار كرد. نقوي‌حسيني، سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در اين باره به ايسنا گفته كه در اين جلسه تاكيد شد كه جمهوري اسلامي ايران به هيچ‌وجه با خدشه‌دار شدن تماميت ارضي عراق موافق نيست. به گفته او اين جلسه با حضور مسوولان تمامي دستگاه‌هاي مربوطه همچون وزارت خارجه و وزارت اطلاعات، سپاه قدس و غيره برگزار شد كه در آن ابعاد، سوابق، اهداف و پيامدهاي همه‌پرسي اقليم كردستان مورد بررسي قرار گرفت. نقوي‌حسيني با اشاره به حمايت‌هاي جمهوري اسلامي ايران به ويژه در دوران تهاجم داعش از اقليم كردستان گفت كه ايران همواره كنار ملت كرد بوده و از آنها حمايت كرده است. جمهوري اسلامي ايران به هيچ‌وجه با خدشه‌دار شدن تماميت ارضي عراق موافق نيست؛ قطعا عراق و دولت مركزي اين كشور ظرفيت‌هاي لازم براي حفظ تماميت ارضي كشورشان در ابعاد حقوقي، سياسي، مادي و نظامي را دارند. نقوي‌حسيني اين را هم گفته كه ايران و تركيه در اين موضوع نقش مهمي دارند كه بايد به يكديگر كمك كنند به همين دليل قرار شد كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در جلسه‌اي به بررسي اين موضوع بپردازد. 
بيانيه مجلس در محكوميت برگزاري همه‌پرسي اقليم كردستان عراق
علاوه بر اينها نمايندگان مجلس روز گذشته بيانيه‌اي در محكوميت همه‌پرسي اقليم كردستان صادر كردند كه امضاي 210 نماينده مجلس پاي اين بيانيه است. آنها برگزاري همه‌پرسي اقليم كردستان عراق توسط مسعود بارزاني كه خطر تجزيه اين كشور جنگ‌زده را تقويت خواهد كرد، محكوم كردند. آن طور كه محمدحسين فرهنگي، عضو هيات رييسه در جلسه علني ديروز اين بيانيه را قرائت كرده، آمده است: طي سال‌هاي متمادي كشور عراق آماج توطئه‌هاي مختلف امريكايي - صهيونيستي قرار گرفت اما ايستادگي، همبستگي و مقاومت ملت عراق اعم از عرب، كرد، سني و شيعه همه نقشه‌هاي استكبار را نقش بر آب كرد. ملت عراق قانون اساسي را تصويب و حكومت مركزي را با روش دموكراسي تشكيل داد همچنين همبستگي ملي با كمك نيروهاي مردمي موجب پاكسازي عراق از لوث وجود داعش شد اما توطئه‌ها عليه عراق خاتمه نيافت و اينك همه‌پرسي اقليم كردستان به صورت غيرقانوني مي‌تواند همبستگي ملي و تماميت ارضي عراق را مخدوش و عراق را در گرداب درگيري‌هاي جديد قرار دهد. در ادامه اين بيانيه آمده: «با توجه به مواضع دولت و مجلس عراق كه با صراحت همه‌پرسي اقليم كردستان عراق را غيرقانوني اعلام كرده‌اند و همچنين با توجه به نظر سازمان ملل متحد، ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي اولا ايجاد بحران در عراق را به ضرر مسير دموكراتيك عراق دانسته و ثانيا هرگونه اقدام تجزيه‌طلبانه را مضر به حال ملت عراق و كل منطقه مي‌دانيم و اين اقدام اقليم كردستان عراق را محكوم و از اقدامات دولت و مجلس عراق حمايت مي‌كنيم و از دولت مي‌خواهيم مطابق درخواست دولت مركزي عراق تمهيدات لازم در همكاري با دولت عراق را به عمل آورده و به هيچ‌وجه اجازه ماجراجويي به صهيونيست‌ها ندهند.»