آینده کاتالونیا و اسپانیا

برگزاری همه‌پرسی استقلال کاتالونیا موجب تنش‌ها و درگیری‌های فراوان در این ایالت اسپانیا شده است. روز یکشنبه و در حین برگزاری این همه‌پرسی درگیری‌های گسترده بین مردم رای دهنده و پلیس اسپانیا رخ داد.
این خشونت‌ها می‌تواند موجب شود که کسانی که حتی علاقه‌مند به ماندن در اسپانیا بودند از عقیده خودشان برگردند و این موضوع می‌تواند حرکت‌های جدایی‌طلبانه را در کل اسپانیا تقویت کند. کاتالونیا منطقه‌ای است که به لحاظ اقتصادی، غنی است و 20 درصد تولید ناخالص اسپانیا متعلق به این منطقه است. مسئولان محلی کاتالونیا خواستار اعطای اختیارات بیشتری از طرف دولت اسپانیا به خصوص در رابطه با هزینه کردن مالیات‌های اخذ شده از مردم هستند. اگر جدایی کاتالونیا تحقق پیدا کند آن وقت، ممکن است منطقه
باسک اسپانیا هم که از قدیم، داعیه جدایی طلبی داشته خواهان جدایی شود و این روند می‌تواند به بقیه اروپا هم تسری پیدا کند و حرکت‌های جدایی طلبانه در منطقه کورس فرانسه و اسکاتلند در بریتانیا را تقویت کند. در کل، سران اتحادیه اروپا با تجزیه کشورهای عضو مخالف هستند. باید توجه کرد که اگر یک زمانی هم کاتالونیا از اتحادیه اروپا جدا شود خود به خود به عضویت اتحادیه اروپا درنخواهد آمد. با توجه به اینکه پذیرش یک عضو جدید در اتحادیه اروپا باید با اجماع همه اعضاء صورت گیرد طبیعتا اسپانیا به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا با این موضوع مخالف است. به هر حال اتحادیه اروپا از تمامیت ارضی اعضای خودش حمایت می‌کند، هر چند که از خشونت‌های ایجاد شده نیز انتقادهایی کرده است.دامنه اختلافات دولت مرکزی اسپانیا و کاتالونیا به صحنه فوتبال هم کشیده شده و فدراسیون فوتبال اسپانیا نیز در واکنش به همه‌پرسی اعلام کرده که باشگاه بارسلونا حق حضور در لیگ سراسری اسپانیا را نخواهد داشت.قبلا نظرسنجی‌هایی صورت گرفت که نشان می‌داد حدود 40 درصد مردم کاتالونیا خواهان جدایی هستند. در سال 2014 نیز یک همه پرسی غیررسمی انجام شد که نرخ مشارکت در آن خیلی پایین و در حدود 35 درصد بود و 80 درصد رای‌دهندگان رای آری دادند. در همه پرسی اخیر نیز حدود 40 درصد شرکت کردند. به هر حال نفع هر دو طرف یعنی دولت مرکزی اسپانیا و دولت محلی کاتالونیا در این است که به مصالحه دست پیدا کنند و در این مسیر ناگزیر هستند که در روند مذاکرات، امتیازاتی بدهند که البته دولت مادرید در زمینه واگذاری اختیارات باید امتیازات بیشتری بدهد تا منطقه کاتالونیا که اهمیت اقتصادی و توریستی فراوانی برای اسپانیا دارد در داخل اسپانیا حفظ شود.