مدیر تلگرام مشاور ایرانی دارد؟

آفتاب یزد- گروه سیاسی: نامش پاول دوروف است ... دقیق‌ترش پاوِل والِریوویچ دورُف. همان مخترع روسی ... یا به قول خیلی‌ها از آن مغز کامپیوترهایی که در میان همه شبکه‌های اجتماعی، تلگرام را ابداع کرد و لااقل اگر در دنیا نگوییم، مطمئنا در ایران شد محبوب‌ترین شبکه اجتماعی. در حالیکه موضوع تلگرام مدت‌های طولانی است که با انواع و اقسام دلایل از فیلتر شدن یا نشدنش بگیرید تا خوب یا بد بودنش در کشورمان، نقل محافل سیاسی و اجتماعی و مسئولین است و روزی نیست که یک خبر متفاوت و البته ضد و نقیض درباره آن شنیده نشود اما این روزها، ظاهرا آقای مخترع(!) هم بیش از هر زمانی بر سر زبان ایرانیان افتاده است.
و آن نیز به دلیل واکنش‌های سریع و بعضا عجیب شخص او در توئیترش و پاسخ‌هایی است که فوری و فوتی به مسئولین ایرانی می‌دهد. انگار که به طور ویژه وقت خاصی را برای پاسخ به اظهارنظرهای مقامات کشورمان اختصاص
داده است.
چند پاسخ فوری و فوتی دوروف به مقامات ایران


مطمئنا روزی که نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس می‌خواست به اصطلاح، خودی نشان دهد و علیه آذری جهرمی‌وزیر پیشنهادی ارتباطات سخن بگوید و گفت:" مدیرعامل تلگرام یک روسی صهیونیستی فراری از روسیه است که به دلیل طرح براندازی علیه ولادیمیر پوتین (رئیس جمهوری روسیه) از این کشور فرار کرد اما شما با این سرویس هر روز در ارتباطید،"
فکرش را هم نمی‌کرد که هنوز یک ساعت از حرفش نگذشته، دوروف در توئیتی به پاسخ به او برآید و مدعی شود:" شبیه بی‌عقلی کم نظیر است. من طرفدار آمریکا، طرفدار پوتین (رئیس جمهوری روسیه) یا طرفدار صهیونیست(؟!) نیستم، من صرفا حامی‌حریم شخصی و آزادی ارتباطات هستم."
مدتی گذشت تا اینکه تلگرام دسترسی کاربران ایرانی را با عنوان مقابله با اسپم‌ها به گروه‌های بین‌المللی در تلگرام محدود کرد، آذری جهرمی‌وزیر ارتباطات با توئیتی اعتراضی خطاب به پاول دوروف گفته بود که به جای محدود کردن دسترسی کاربران ایرانی بهتر است راهکاری دیگر برای مقابله پیدا کنید. پاول دوروف نگذاشت تا به فردا برسد که پاسخ وزیر ایران را داد و ضمن تشکر از آذری جهرمی، توئیت کرد که:" قابلیت گروه‌های عمومی‌را برای ایرانیان، به محض حل مشکلات فنی در اکتبر فعال می‌کنیم."
نکته‌ای که مورد توجه خیلی‌ها قرار گرفت، بسیاری این سرعت عمل در پاسخگویی دوروف را نشان از حس مسئولیت‌پذیری او به ویژه نسبت به ایران دانستند.
اما دیری نپایید که از سوی برخی مسئولین ایرانی اعلام شد که علیه مدیر تلگرام اعلام جرم شده است، جالب اینجاست که دوروف نسبت به این موضوع نیز واکنش نشان داده و در اظهاراتی قابل تامل گفت:" برای ما اهمیتی ندارد که برخی کشورها علیه ما شکایت کنند (!). ما همیشه حاضریم تمام روابط شخصی و تجاری خود را قطع کنیم تا این کشورها اهرمی‌علیه ما نداشته باشند."
آن طور که انتخاب می‌نویسد، وی در ادامه پیرامون موضوع تلگرام در کشورمان می‌گوید:" تحولات ایران در چند سال اخیر در مسیر درست اتفاق افتاده است. " وی با بیان اینکه من کارشناس امور ایران نیستم، اما یک چیز در مورد این کشور را می‌فهمم مدعی شد "با وجود بحث‌های فراوان در میان سیاسیون در مورد تلگرام و اینترنت، ایران تلگرام را فیلتر نخواهد کرد. "
دوروف خاطرنشان کرد: "به نظرم ایران در حال حرکت در ریلی درست و فراهم سازی فضایی باز است."
توجه خاص دوروف به ایران و اظهارات مقامات کشورمان در هر سطحی که باشند نشان می‌دهد که یا او مشاوران ایرانی ویژه‌ای در این زمینه دارد، یا به خوبی اوضاع کشورمان را رصد می‌کند یا سرمایه‌گذاری خاصی بر کشورمان برای آینده کرده است.