پایانِ قمار بارزاني!

دیروز «یک‌شنبه سرنوشت» برای مسعود بارزانی بود؛ مردی که بالاخره پس از کشمکش های فراوان به آخر خط رسید و از سمت ریاست اقلیم کردستان عراق،کناره گیری کرد. با این حال او اعلام کرد که همچون یک سرباز پیشمرگه همچنان در خطوط مبارزه قوم بزرگ کُرد حضور خواهد داشت. با این حال، باید یک‌شنبه هفتم مهرماه 1396 را پایان حیات سیاسی بارزانی دانست.
بارزانی ، ریاست اقلیم کردستان عراق را از سال ۲۰۰۵ و ریاست حزب دموکرات کردستان عراق را از سال ۱۹۷۹ عهده‌دار بوده است.
قرار است انتخابات ریاستی و پارلمانی اقلیم کردستان ۸ ماه دیگر برگزار شود. به این‌ترتیب انتخاباتی که قرار بود در ماه نوامبر برگزار شود، به مدت ۸ ماه به تعویق افتاده است.
دوره فعالیت مسعود بارزانی در سال ۲۰۱۳ به پایان رسیده بود، اما بنا بر تصمیم پارلمان اقلیم خودمختار، دوره زمامداری او برای مدت ۲ سال تمدید شد. اما حتی پس از پایان این تمدید نیز، بارزانی به کار خود ادامه داد.


علت کناره گيری بارزانی چیست؟
بر اساس آنچه در برخی محافل خصوصی مطرح‌شده، طیف گسترده ای از گروه ها و احزاب کردی مخالف ادامه کار بارزانی هستند و اعتقاد دارند که او با به راه انداختن «ماجرای همه پرسی استقلال» موجودیت و امنیت حکومت در اقلیم کردستان را به خطر انداخته و با تئوری های تجزیه طلبانه خود عملا کشورهای منطقه از جمله ایران، عراق و ترکیه را در مقابل قوم کرد قرار داده است.
نکته دوم این است که حتی اگر بارزانی برای چندمین بار کاندیدای ریاست اقلیم می شد شاید آرای کافی برای تصدی مجدد این سمت را به دست نمی آورد و در واقع یک فرار رو به جلو برای بارزانی محسوب می شود که برای حفظ اعتبار خود، زودتر از اینکه «هو» شود، کنار کشیده است.
از طرفی شاید برای نکته سوم بد نباشد به این موضوع اشاره کنم که احتمالا در پشت صحنه توافقاتی شده که او بی سر و صدا کنار بکشد، در غیر این صورت به خاطر «اقدام علیه امنیت ملی» کشور عراق می تواند مورد تعقیب دادگاه عالی بغداد قرار بگیرد.
البته شاید دلایل دیگری هم وجود داشته باشد اما به هر حال، هر چه هست، مسعود بارزانی از نظر سیاسی، یک فرد تمام شده است و باید دید چه کسی جایگزین او می شود.
جالب اینجاست که اشواق الجاف از رهبران حزب دموکرات می گوید : در اول نوامبر مدت ریاست بارزانی بر اقلیم پایان می یابد و وی به شکل علنی اعلام کرده است که با قبول تمدید موافقت نخواهد کرد و خود را دوباره نامزد نخواهد کرد و با نامزد کردن اعضای خانواده اش برای این سمت نیز مخالف است. انتخاب ريیس اقلیم پس از انتهای مدت قانونی ریاست بارزانی از اختیارات پارلمان اقلیم است. پارلمان کردستان است که جانشین بارزانی را مشخص می کند. بر اساس اختیاراتش گزینه های قانونی دارد که یکی از این گزینه‌ها توافق با همه احزاب کردی و حزب است و خارج از آن عمل نخواهد کرد.
جانشینان احتمالی بارزانی
همین حالا از گزینه هایی چون «کوسرت رسول» و « برهم صالح » به عنوان جدی ترین گزینه های جانشینی مسعود بارزانی نام برده می شود.
البته در مورد گزینه‌هایی که از سوی اتحادیه میهنی کردستان معرفی خواهند شد حرف و حدیث‌های زیادی مطرح است. «کوسرت رسول» معاون اول اتحادیه میهنی، «برهم صالح» معاون دوم حزب و همچنین «هیرو ابراهیم» همسر جلال طالبانی سه گزینه اصلی اتحادیه میهنی کردستان برای رهبری اقلیم به شمار می‌روند. بسیاری معتقدند که گزینه اصلی کوسرت رسول خواهد بود و دلیل آن را سابقه وی در پیشمرگه، محبوبیت در میان اعضاي اتحادیه میهنی و هماهنگ بودن با مسعود بارزانی اعلام کرده‌اند.
کتک کاری نمایندگان در پارلمان کردستان
دیروز همزمان با اعلام خبر کناره گیری مسعود بارزانی از ریاست اقلیم کردستان، شبکه تلویزیونی المیادین در خبری فوری از زد و خورد و کتک‌کاری هواداران و مخالفان مسعود بارزانی در پارلمان کردستان عراق در پی اعلام وصول نامه استعفای وی خبر داد.
فراکسیون حزب دموکرات کردستان عراق دیروز در پارلمان اعلام کرد که بارزانی به فعالیت‌های خود به عنوان یک رهبر سیاسی ادامه می دهد و همچنان فرمانده نیروهای پیشمرگه خواهد بود.
همچنین طبق اعلام المیادین، بحث و جدل‌های شدید در پارلمان کردستان عراق، جلسه پارلمان درباره تقسیم اختیارات ریاست اقلیم را یک ساعت به تاخیر انداخت.
شبکه تلویزیونی العالم نیز گزارش داد: مسعود بارزانی در پیامی به پارلمان این اقلیم گفته که تمایلی نیز به تمدید سمت خود به عنوان رییس منطقه کردستان عراق ندارد.