شركت هاي تامين سرمايه مجاز به خريد سهام در بازار ثانويه نيستند

با احترام، نظر به گزارش درج شده در صفحه نخست آن روزنامه در تاريخ 29 مهر 1396 با عنوان «ماجراي شركت تامين سرمايه بانك ملت واكاوي شد؛ حضور خاوري ديگر در سيستم بانكي» خواهشمند است به استناد ماده 23 قانون مطبوعات نسبت به درج پاسخ اين شركت به شرح زير در صفحه و ستون مشابه و سايت رسمي روزنامه اقدام فرماييد:
1ـ درباره فرآيند تاسيس شركت تامين سرمايه بانك ملت و ادعاهاي خلاف واقع نسبت داده شده، لازم به توضيح است كه طبق بند 5 ماده 4 قانون بازار اوراق بهادار، صدور مجوز فعاليت شركت‌هاي تامين سرمايه از جمله وظايف شوراي عالي بورس و اوراق بهادار به عنوان بالاترين ركن بازار اوراق بهادار و متشكل از وزير امور اقتصادي و دارايي به عنوان رييس شوراي‌عالي مزبور، وزير بازرگاني، رييس كل بانك مركزي ج.ا.ايران، دادستان كل كشور، روساي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن و اتاق تعاون، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار، سه نفر خبره مالي با تصويب هيات وزيران و نمايندگان كانون‌هاست. شركت تامين سرمايه بانك ملت (سهامي خاص) پس از طي تمامي مراحل قانوني، در تاريخ 8 شهريور 1389 به عنوان سومين شركت تامين سرمايه مجوز تاسيس خود را از شوراي عالي بورس و اوراق بهادار دريافت و در 18 بهمن همان سال با اخذ مجوز از سازمان بورس فعاليت خود را آغاز كرد. بدين ترتيب، تخلف آشكار نسبت داده در گزارش منتشره از سوي آن روزنامه، به منزله خدشه‌دار كردن شأن قانوني شوراي عالي بورس و ايراد اتهام به اعضاي حقيقي و حقوقي آن است.
2ـ درخصوص نحوه بازار گرداني اوراق مشاركت طرح‌هاي نفت و گاز لازم به ذكر است كه اولا طبق دستورالعمل ضوابط فعاليت شركت‌هاي تامين سرمايه مصوب 15/5/86 شوراي عالي بورس و اساسنامه شركت‌هاي تامين سرمايه، تعهد پذيره‌نويسي و بازارگرداني اوراق بهادار از جمله خدمات اصلي قابل ارائه توسط اين شركت‌ها بوده كه پس از اخذ مجوزهاي لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار و انعقاد قراردادهاي مربوطه در هر مورد، به صورت كاملا شفاف ارائه مي‌گردد؛ اوراق مزبور نيز از اين قاعده مستثني نبوده است. ثانياً اوراق مورد ادعاي آن روزنامه از جمله اوراق مشاركت طرح‌هاي دولتي مندرج در قوانين بودجه سالانه دولت بوده كه پس از اخذ مجوز از بانك مركزي و پذيرش عامليت اوراق توسط بانك ملت انتشار يافته و شركت تامين سرمايه بانك ملت نيز تعهد پذيره‌نويسي و بازارگرداني آن را برعهده داشته است. اوراق مشاركت مذكور از نوع اوراق غيربورسي بوده؛ بدين ترتيب كه معاملات ثانوي اين اوراق صرفا در شعب بانك ملت قابل انجام بوده است. همچنين، كارمزد انجام عمليات بازارگرداني اين اوراق نيز با تصويب هيات مديره ناشر و هيات مديره شركت تامين سرمايه بانك ملت تعيين و پس از انعقاد قرارداد مربوطه، به حساب شركت تامين سرمايه بانك ملت واريز شده و در دفاتر و صورت‌هاي مالي حسابرسي شده شركت نيز انعكاس يافته است. بدين ترتيب، اتهامات واهي منتسب به مديرعامل محترم وقت بانك ملت به عنوان مصداق تهمت و افترا قابل پيگرد قانوني خواهدبود.
3ـ مطابق ماده 7 دستورالعمل ضوابط فعاليت شركت‌هاي تامين سرمايه مصوب 15/5/86 شوراي عالي بورس، هيچ يك از شركت‌هاي تامين سرمايه مجاز به خريد سهام در بازار ثانويه نيستند، و اين شركت نيز از بدو تاسيس تاكنون در بازار ثانويه سهام تحت هيچ عنوان (اعم از سرمايه‌گذار يا بازارگردان) فعاليتي نداشته است. لذا بيان مواردي از قبيل «خريد سهام به نام اعضاي خانواده و رزرو بلوك در سازمان بورس و اوراق بهادار» به معناي تعمد به نشر اكاذيب يا ناآگاهي از مقررات بازار سرمايه، جايگاه سازمان بورس و اوراق بهادار و حوزه فعاليت شركت‌هاي تامين سرمايه است.


4ـ مديرعامل سابق شركت تامين سرمايه بانك ملت، در اواخر بهمن ماه سال 1395 از شركت جدا شده و بلافاصله نسبت به تعيين سرپرست و متعاقباپس از معرفي و طي مراحل قانوني، نسبت به انتصاب مديرعامل كنوني شركت اقدام گرديده است.
5ـ طرح اين قبيل موضوعات غيرمسجل، هم معنا با نشر اكاذيب و تشويش اذهان عمومي و ايراد تهمت و افترا به اشخاص حقيقي و حقوقي به ويژه در روزنامه‌اي كه نام وزين «قانون» را براي معرفي خود برگزيده، برخلاف موازين قانوني و اصول اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري است؛ و جا دارد كه مسئولان محترم آن روزنامه در صورت وقوف به هر گونه مستندات مربوط به ادعاهاي مطروحه، در اسرع وقت نسبت به تسليم آنها به مرجع قضايي و ساير مراجع ذي صلاح قانوني اقدام كنند.
در پايان، ضمن تاكيد مجدد بر قانوني و شفاف بودن فرآيند تاسيس و اخذ مجوز فعاليت و ساختار مالكيت شركت تامين سرمايه بانك ملت و انطباق كليه فعاليت‌هاي آن با موازين قانوني و مقرراتي مربوط، لازم به يادآوري است كه اين شركت حق شكايت از روزنامه قانون را به اتهام نشر اكاذيب، افترا و تشويش اذهان عمومي در مراجع ذي ُصلاح قانوني براي خود محفوظ مي‌داند.
روابط عمومي
تامين سرمايه بانك ملت