توطئه علیه ایران و حزب الله

گروه سیاسی- سیاست‌های ناپخته و خام محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان در منطقه به ویژه در رفتار با ایران در چند ماه اخیر با شکست‌ روبه رو شده است؛ شکستی که در نهایت عربستان را برای رهایی از این بحران خارجی و پیشبرد مقاصد خود به سمت متحد همیشگی آمریکا‌ یعنی اسراییل سوق داد. اقداماتی که عربستان در قبال سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان انجام داد، حاکی از آن بود که ریاض برای پیشبرد اهدافش در منطقه و رویارویی با ایران چاره‌ای ندارد جز آنکه به سراغ لبنان و حزب‌الله برود. سفر سعد حریری به عربستان و استعفای غیرمنتظره او در ریاض درست یک روز پس از دیدار با علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر ایران، افکار عمومی را متقاعد کرد که این رفتارهای مقامات عربستانی شروع تنش و درگیری جدید میان لبنان و عربستان است. از آنجا که گروه حزب‌الله به عنوان نیروی شبه نظامی لبنان و شریک استراتژیک ایران در این کشور به شمار می‌رود، جنگ میان عربستان و حزب‌الله در حقیقت جنگ غیر مستقیم میان تهران و ریاض خواهد بود به ویژه اینکه در روزهای پس از استعفای حریری از سمت خود و درگیر و دار اظهار نظرهای مختلف مقامات لبنانی و عربستانی در این باره، بسیاری از کشورهای عربی متحد عربستان خواستار خروج شهروندان خود از لبنان شدند تا در جنگ احتمالی که عربستان با لبنان به راه خواهد انداخت، حضور نداشته باشند. پس از آن بود که سید حسن نصر‌الله، رهبر حزب‌الله لبنان در مصاحبه‌ای اعلام کرد که عربستان به لبنان و حزب‌‌الله اعلان جنگ داده است. دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه گفت: ‌ می‌دانیم که عربستان از ایران عصبانی است و دایره عصبانیتش هم به حدی است که حزب‌الله را هم در بر گرفته‌ اما این شیوه و عکس‌العمل توهین‌آمیز آنها را درک نمی‌کنیم. وی ادامه داد: در سوریه آمال و آرزوهای عربستان به باد رفت و امروز هم داعش در «البوکمال» از بین رفت. در عراق هم همینطور و ما همگی می‌دانیم که چه کسی داعش را وارد عراق کرد تا این کشور را ساقط کند و می‌دانیم که آنها از جدایی کردستان حمایت کرده و شکست خوردند و در جنگ یمن نیز آنها شکست خوردند. سیدحسن نصرالله در‌باره جنگ یمن گفت: سخن گفتن درباره اینکه حزب‌الله از یمن موشک شلیک کرده، توهین به یمنی‌هاست و آنها توانایی بالایی در ساخت موشک دارند و هنگامی که حوثی‌ها از ساخت پهپاد و وارد کردن آن‌ به جنگ سخن گفتند، کسی باور نکرد. اما آنها باید این را باور کنند. سعودی‌ها یمنی‌ها را کوچک شمردند و به همین دلیل در این جنگ شکست خوردند. وی تاکید کرد: سخن گفتن از ایران و حزب‌الله، برای فرار از شکست در یمن است.‌
براساس این گفته‌ها اراده عربستان برای جنگ با لبنان جدی است. این کشور به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خریداران سلاح در خاورمیانه به دلیل مشکلات داخلی به خوبی می‌داند که نمی‌تواند وارد جنگ مستقیم با حزب‌الله شود، بنابراین بهترین گزینه برای جنگ نیابتی با ایران، آغاز حمله به لبنان خواهد بود. اما آیا عربستان می‌تواند خود به تنهایی دست به این اقدام بزند. به نظر می‌رسد هنوز هم درگیرهای داخلی در این کشور جدی‌ترین مانع برای شروع جنگ عربستان با نیروهای حرب‌الله باشد. از طرف دیگر عربستان هنوز هم در جنگ غیر مستقیم با ایران در یمن نتوانسته کاری جدی از پیش ببرد و در هفته‌های گذشته شلیک موشک نیروهای دولتی ارتش یمن به فرودگاهی در ریاض، زخمی عمیق بر چهره مقامات این کشور برجای گذاشت. بنابراین راهبرد جدید عربستان برای رویارویی غیر مستقیم با ایران کمک گرفتن از اسراییل است. از این رو رییس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای گفته است که تل‌آویو آماده همکاری با ریاض به منظور مقابله با برنامه‌های ایران برای کنترل خاورمیانه است. ژنرال گادی آیزنکوت، رییس ستاد مشترک ارتش اسراییل، در مصاحبه با «ایلاف» یکی از وب‌سایت‌های عربستان سعودی گفته است:‌ ما آماده تبادل تجربه با کشورهای میانه‌روی عرب و تبادل اطلاعات امنیتی برای مقابله با ایران هستیم. وی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون اسراییل اطلاعاتی را با عربستان سعودی در میان گذاشته است، گفت: ضرورت ایجاب کند، آماده تبادل اطلاعاتیم. ما با آنها منافع مشترک زیادی داریم.
البته در ادامه ژنرال گادی آیزنکوت،‌ رییس ستاد ارتش اسراییل‌ گفته است تل‌آویو قصدی برای درگیری با حزب‌الله ندارد ولی تهدیدهای استراتژیک علیه اسراییل در آن کشور را قبول نخواهد کرد.
در همین حال عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی درست همزمان با اظهار‌نظرهای رییس ستاد ارتش اسراییل اتهاماتی علیه ایران مطرح کرده است. وی گفته است: کاسه صبرمان لبریز شده است و ما پاسخ دشمنی و تجاوزات ایران را می‌دهیم.


وی با تکرار ادعاهای بی‌‌اساس خود درباره حزب‌الله گفته است: با همپیمانان‌مان درباره انجام اقدامات علیه حزب‌الله مشورت خواهیم کرد و در زمان مناسب درباره این موضوع تصمیم خواهیم گرفت. الجبیر بار دیگر خواستار خلع سلاح حزب‌الله و تبدیل شدن حزب‌الله به حزبی عادی در لبنان شد.
وی همچنین مدعی شد که حزب‌الله در زمان کنونی شاخه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رود.
الجبیر روز پنجشنبه در نشست خبری خود با جان ایو‌لودریان، وزیر خارجه فرانسه مدعی شد عامل اصلی بحران لبنان، حزب‌الله است و حزب‌الله، نظام لبنان را ربوده و حاکمیت خود را بر این کشور تحمیل کرده است.
وی گفت اگر حزب‌الله به سیاست‌های کنونی خود ادامه دهد، لبنان را در معرض بی‌ثباتی قرار خواهد داد. وزیر خارجه سعودی در ادامه مدعی شد حزب‌الله یک گروه تروریستی است و از نیروهای شبه‌نظامی برخوردار است و دست به اقدامات خرابکارانه در لبنان می‌زند.
واکنش وزارت امور خارجه ایران
سخنگوى وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به سخنان و ادعاهای تازه وزیر خارجه عربستان با یادآورى نتایج به شدت مخرب اقدامات سعودى‌ها در منطقه، خاطرنشان کرد: کشورهاى منطقه طى چندسال اخیر‌ جز نقض حقوق بشر، تفرقه‌افکنى میان کشورهاى عربى و اسلامى، تکرار و انتشار ادعاهاى بى‌پایه و اساس، محاصره اقتصادی همسایگان، تهدید دیگر کشور‌ها به کشاندن جنگ به داخل خاک آنها، فتنه‌افکنى میان اقلیت‌ها و قومیت‌ها، اعمال فشار بر مقامات سیاسی دیگر کشورها برای استعفا و پایمال کردن کرامت آنها، مداخله در امور دیگران به منظور بی‌ثبات‌سازی و تلاش براى بر هم زدن توافقات بین‌المللى، اقدام مثبتی از دولت عربستان سعودى ندیده‌اند. بهرام قاسمی تصریح کرد: چنین سیاست‌هایى، هشدارى جدى براى تمام منطقه و جهان است که هر چه سریع‌تر باید متوقف شود. ژست‌ها و فرافکنی‌هاى وزیر خارجه سعودى هم بی‌تردید از بار مسوولیت آن کشور در بر هم زدن ثبات و امنیت منطقه نخواهد کاست. او این سخنان را در واکنش به اظهارات عادل‌الجبیر، وزیر خارجه عربستان مطرح کرد.
جنگ روانی عربستان برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌هایش
اگرچه با توجه به سخنان رییس ستاد مشترک ارتش اسراییل به نظر می‌رسد تلاش‌ها برای ایجاد تنش و درگیری از سوی عربستان در لبنان افزایش پیدا کرده است اما ژنرال گادی آیزنکوت در میان مصاحبه خود اشاره کرده است که قصدی برای درگیری با حزب‌الله ندارد. این جمله موید آن است که مقامات اسراییلی به خوبی می‌دانند جنگ در منطقه پر‌تنش خاورمیانه نه‌تنها به نفع آنها نیست که نتیجه‌ای هم برای این کشور برای مقابله با قدرت ایران در منطقه ندارد. از سوی دیگر جنگ‌هایی که در گذشته میان اسراییل و حزب‌الله همچون جنگ‌های 33 روزه رخ داده، نشان از آن دارد که اسراییل نمی‌تواند به راحتی از پس قدرت حزب‌الله در منطقه بر‌آید و احتمال شکست برای این کشور وجود دارد. آنچه از رفتارهای اخیر این دو کشور می‌توان نتیجه گرفت، این است که بیشتر این سخنان، جنگ روانی است که عربستان با کمک اسراییل به راه انداخته تا در پس پرده آن اولا سیاست‌های شکست خورده خود را در یمن پنهان کند، دوما بتواند تا حدودی در برابر ایران خودنمایی کند. ابراز همکاری جدید از سوی اسراییلی‌ها در حقیقت آغاز جنگ روانی در ماه‌های آتی خواهد بود که نتیجه عملی در پی ندارد و تنها تا حدودی زخم‌های عربستان را التیام می‌دهد.