تامین غذا برای جمعیت ۹ میلیاردی جهان چالش بزرگ آینده؛

جمعیت جهان رو به افزایش است اما منابع آب و غذا محدودند و سیاست‌های توسعه ناپایدار کشاورزی در بسیاری از نقاط جهان به روند کاهش آنها سرعت می‌بخشد. این یکی از موضوعات اصلی در کنفرانس تغییرات اقلیمی در شهر بن بود.
به گفته یونسکو نه فقط تا سال ۲۰۲۵ دوسوم مردم جهان دچار بحران کم‌آبی خواهند شد بلکه تا سال ۲۰۵۰ نیمی از مردم جهان به سوءتغذیه دچار می‌شوند و ۲۵ میلیون کودک به‌شمار کودکانی که از سوءتغذیه رنج می‌برند، اضافه می‌شود.
اگر به کشاورزی پایدار، تغییر روش در تولید مواد غذایی و نیز تغییر عادات غذایی‌مان روی نیاوریم، به دشواری بتوانیم چشم‌انداز آینده را متحول کنیم. سهم هر یک از فعالیت‌های بشری در آلودگی محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی چیست؟ جدولی که سازمان «اقدام برای گرسنگی» تهیه کرده، این اطلاعات را به دست می‌دهد.
سهم تولیدات کشاورزی در آلودگی محیط‌زیست ۱۵−۱۱ درصد، تغییر بهره‌برداری از زمین و نابودی جنگل‌ها ۱8−۱5 درصد، پردازش، حمل‌و‌نقل و بسته‌بندی و خرده‌فروشی 20−15 درصد و سایر فعالیت‌هایی که به تولید مواد غذایی مربوط نیستند 56−43 درصد و بالاخره هدر رفتن آب 4­2 درصد است.


امنیت غذایی ممکن نیست مگر از طریق مقابله با فقر و حفظ محیط‌زیست. در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مصرف حرف اول و آخر را می‌زند. تنوع کالاها و افزایش کمی آنها اگرچه بر آزادی انتخاب افزوده اما لزوما به معنای بهبود کیفیت زندگی نیست.
این رابطه اتفاقا معکوس است، به ویژه در رابطه با تولید مواد غذایی.بنا بر آمارها جمعیت جهان تا سال ۲۰۴۰ به بیش از ۹ میلیارد نفر می‌رسد. همزمان تغییر قابل توجهی در عادات غذایی در کشورهای در حال توسعه دیده می‌شود. در این کشورها بخش بزرگ‌تری از جمعیت به تغذیه باکیفیت‌تر روی می‌‌‌‌‌آورند.
اما این همه واقعیت نیست.گسترش مراکز عرضه مواد غذایی در سراسر جهان، با خود سلسله‌ای از تغییرات را به همراه آورده است؛ تغییراتی که الگوی مصرف را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. این الگو در عین حال متاثر از رشد اقتصادی یک جامعه نیز هست. اهداف کشاورزی، زیست‌محیطی و سیاست تغذیه نه فقط در کشورهای پیشرفته که در سراسر جهان در حال تغییر است.
در کنفرانس تغییرات اقلیمی که دیروز در آلمان به پایان رسید، بر روابط مستقیم شرایط محیط‌زیست‌، تامین غذای جهان به‌عنوان یک اصل برای ادامه حیات بشر اشاره و تاکید شد.در حالی که به نظر می‌رسد شرایط زمین این روزها مساعد نیست و حال خوبی ندارد.