مرگ قسطی!

محمدرضا ستوده- دولت گفته است به آسیب‌دیدگان زلزله شش میلیون تومان وام بلاعوض و سه میلیون تومان وام نوسازی با سود چهار درصد داده می‌شود‌.
تصور کنید یک شب در خانه‌تان نشسته‌اید‌، خانه‌ای که خریده‌اید و به نام خودتان است‌. ناگهان زمین شروع می‌کند به لرزیدن‌. متوجه می‌شوید زلزله آمده و از ساختمان خارج می‌شوید‌. همینطور که سرگردان در کوچه هستید ناگهان به خودتان می‌آیید و می‌بینید که خانه‌تان خراب و زندگی‌تان زیر آوار مدفون شده است‌.
فردای آن روز دولت اعلام می‌کند که به شما 30 میلیون تومان وام با سود چهار درصد می‌دهد تا خانه‌تان را بازسازی کنید‌.
سوال؟


چرا شما باید بابت بازسازی خانه‌ای که مالک آن بوده‌اید و قبلا برای خرید یا ساخت آن پول داده‌اید، دوباره پول بدهید؟
مگر شما در بروز زلزله نقشی داشته‌اید که حالا باید از جیب خودتان خانه‌تان را بازسازی کنید؟
چرا باید بابت یک خانه دوبار پول بدهید
شما یک فرد زلزله‌زده و آسیب‌دیده هستید که هیچ تقصیری متوجه شما نیست و اتفاقا همه نهادهای ریز و درشت کشوری و لشکری باید جمع شوند و از شما حمایت کنند‌. چون شما یک شب در خانه‌تان داشتید چای می‌خوردید که طی 30 ثانیه همه دارایی‌تان از جمله خانه و ماشین و مغازه را از دست داده‌اید و تعدادی از افراد خانواده و فامیل‌تان کشته یا مجروح شده‌اند‌. نه اینکه تازه شروع کنید به قسط دادن‌!
مقدار زیادی خنده‌دار و بیشتر از آن دردآور است که از مصیبت‌دیدگانی با این شرایط قسط دریافت شود‌. کسی که مغازه و سرمایه‌اش از بین رفته از کجا قسط بدهد؟
اصلا غیرمنطقی و رویایی نیست که دولت موظف باشد برای تمام آسیب‌دیدگان زلزله در همان محلی که خانه یا مغازه داشته‌اند، دوباره خانه و مغازه بسازد‌.