اهواز در گرد و غبار غرق شد

 گرد و غبار که از صبح دیروز با وزش باد، بخش‌هایی از شهر اهواز را تحت تاثیر قرار داده بود، اهواز را به تعطیلی کشاند و مردم را باز هم خانه نشین کرد.
افزایش ریزگردها در استان خوزستان باعث تعطیلی مدارس در برخی از شهرستان‌های این استان برای نوبت بعداز ظهر شد. بنابر اعلام ستاد مدیریت بحران مدارس شهرهای اهواز، باوی و حمیدیه در نوبت عصر تعطیل شد؛ میزان غلظت گرد و خاک در هوای اهواز چند برابر حد مجاز  گزارش شد.
بارش باران پاییزی در شمال خوزستان
 آسمان اهواز دیروز شکلاتی بود و از آسمان بر این شهر خاک می‌بارید؛ این در حالی بودکه شهرستان‌های شمال خوزستان شاهد بارش باران به همراه وزش باد بودند. بارندگی در شهرهای دزفول، شوش و اندیمشک خوشحالی مردم به ویژه کشاورزان دیم کار را که از شروع فصل پاییز تاکنون در انتظار بارش باران برای کشت گندم دیم می‌باشند را به دنبال داشت. روز گذشته در حالی که اهواز در ریزگردها مدفون شده بود، شهرستان‌های شوش، دزفول و اندیمشک شاهد بارش باران پاییزی بودند. پیش از ظهر دیروز وقوع پدیده ناگهانی گرد و غبار در اهواز، این شهر را به رنگ خاکستری درآورد و شعاع دید را به کمترین میزان خود رساند. از سوی دیگر در برخی شهرهای استان خوزستان مثل بستان و شهرهای اطراف آن، بارش شدیدی آغاز شد ولی عجیب‌ترین حالت را شهرستان اندیکا تجربه کرد و مردم این شهرستان اولین برف امسال خود را تجربه کرده اند. اولین بارش برف پائیزی، کوه سه هزار و ۷۰۱ متری کینو معروف به بام خوزستان را سفیدپوش کرد. به خاطر وجود بارندگی در بسیاری از نقاط خوزستان، بسیاری از جاده‌ها لغزنده شدند که موجب چند مورد واژگونی خودرو از جمله در جاده‌های ایذه، آغاجاری، ماهشهر شده است. یک تصادف زنجیره‌ای هم در جاده اهواز به رامشیر رخ داد که بسیار متاثر کننده بود و باعث مرگ سه تن از هموطنان شد و چند نفر را هم راهی بیمارستان کرد.  مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: منشا گرد و غبار اهواز داخلی و از کریت کمپ در جاده اهواز - رامهرمز فعال شده است. کوروش بهادری اظهار کرد: پیش بینی در شهرهای مختلف خوزستان از جمله آغاجاری و شهر بستان بارش ۱۱ میلی متری و شهرهای لالی و شوشتر نیز بارش پنج میلی متری را داشتیم. شهر اهواز اما چون شدت وزش باد بالا بود کانون گرد و غبار کریت کمپ در جاده اهواز - رامهرمز فعال و باعث بروز گرد و غبار شد. بهادری با اشاره به اینکه البته بروز این گرد و غبار دور از انتظار نبود، بیان کرد: با توجه به معلق بودن ذرات گرد و غبار در هوا که امکان تاثیرگذاری بر سلامت مردم را دارد، مدارس نوبت عصر تعطیل و ساعات کاری ادارات نیز ۱۲ اعلام شد. بر اساس اعلام اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان خوستان ، دیروز میزان غلظت گرد و غبار در اهواز به ۵۸ برابر حد مجاز رسید. توصیه می‌شود؛ بیماران قلبی و ریوی در این شرایط ضمن مصرف به موقع داروهای خود، به هیچ وجه در معرض هوای بیرون قرار نگیرند و از منزل تا برطرف شدن کامل آلودگی هوا بیرون نیایند. همچنین افرداد عادی در صورت کار ضروری داشتن و نیاز به خروج از منزل، حتماً از ماسک استاندارد (ماسک‌های مخصوص گرد و غبار) استفاده کنند.