کاهش 8 درصدی ارزش معاملات تالار شیشه‌ای

گروه بورس- دومین ماه پاییز هر چقدر برای سهامداران با رشد شاخص و قیمت سهام به پایان رسید اما در سوی دیگر، آمار ماهانه داد‌وستدها نشان از یک عقبگرد هشت درصدی در بخش ارزش معاملات در بورس را به تصویر می‌کشد، به طوری که آمار داد‌وستدهای بازار سهام در آبان‌ماه نشان می‌دهد، ارزش کل معاملات بورس 3/8 درصد افت را به ثبت رسانده است. ماه دوم پاییز در حالی برای سهامداران در تالار شیشه‌ای به پایان رسید که نگاه کلی به معاملات نشانه‌هایی از آغاز رونق در این بازار را تایید می‌کند. هرچند در آبان‌ماه، تقریبا همه شاخص‌های اصلی بورس با افزایش همراه شدند اما به هر حال کاهش 3/8 درصدی ارزش کل معاملات یک هشدار جدی برای کم‌عمق بودن خرید و فروش سهام از سوی فعالان و سرمایه‌گذاران را در این بازار به تصویر می‌کشد.
حجم و ارزش معاملات
براساس آمار کل بورس در ماه گذشته در یک میلیون و ۲۸۱ هزار و ۶۰۵ دفعه معاملاتی که در ۲۱ روز فعالیت بورس صورت گرفته، 803/18 میلیون سهم به ارزش 40943 میلیارد ریال در بازار سهام، داد‌وستد صورت گرفته است. این گزارش می‌افزاید:‌ ارزش کل معاملات با 8/3 درصد افت از 672/44 میلیارد ریال در مهرماه به 943/40 میلیارد ریال در پایان آبان‌ماه دست پیدا کرده و این در حالی است که حجم معاملات با 26/3 درصد افزایش از 885/14 میلیون سهم در مهرماه به 803/18 میلیون سهم در آبان‌ماه رسیده است. معاملات به تفکیک بازارها هم آمارهای متفاوتی را در ماه گذشته به ثبت رسانده است به طوری که در بین معاملات بازار اول، دوم، بازار بدهی، بازار مشتقه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری فقط در بازار اول و بازار مشتقه با رشد و تغییر مثبت متغییرها مواجه هستیم.
بازار اول و دوم


بر این اساس در بازار اول، 420/9 میلیون سهم به ارزش 650/19 میلیارد ریال در آبان‌ماه صورت گرفته که نسبت به مهرماه شاهد افزایش ۲۷ درصدی در ارزش و با ۲۴ درصدی در حجم معاملات هستیم. اما در آن سو و در بازار دوم با کاهش حجم و ارزش مواجه هستیم به طوری که ارزش معاملات در حالی که در مهر‌ماه 527/17 میلیارد ریال را ثبت کرده با ۱۹ درصد افت در پایان آبان‌ماه به 266/14 میلیارد ریال دست یافته است. همچنین حجم معاملات نیز با افت اندک سه درصدی در این بازار مواجه شده به‌گونه‌ای که این پارامتر از 042/7 میلیون سهم به 840/6 میلیون سهم رسیده است.
بازار بدهی
افزون بر این بازار بدهی نیز در ماه گذشته با نوسان منفی همراه بود و آمارها هم نشان می‌دهد ارزش معاملات در این بازار تا مرز ۵۰ درصد نیز افت را تجربه کرد و از 593/9 میلیارد ریال با ۴۲ درصد ریزش به 596/5 میلیارد ریال دست یافته و از ابتدای سال تا امروز ارزش آن 258/54 میلیارد ریال شده است. حجم معاملات بازار بدهی نیز با سقوطی سنگین روبه‌رو شده به طوری که با ۴۲ درصد کاهش از ۱۰ میلیون سهم در مهرماه به شش میلیون سهم در آبان‌ماه عقبگرد را نشان می‌دهد و سهم آن از ابتدای سال نیز در بازار سهام به ۵۴ میلیون سهم رسیده است.
بازار مشتقه
آمار منتشر‌شده از سوی بورس تهران مشخص می‌کند که اوضاع داد‌وستدها در بازار اوراق مشتقته در آبان‌ماه روزهای خوبی را سپری کرده است. بر این اساس، در این بازار ارزش معاملات رشد خیره‌کننده ۵۷۰ درصدی و حجم معاملات رشد شگفت‌انگیز 656/4 درصدی را به ثبت رسانده که در نوع خود بی‌سابقه است. این گزارش می‌افزاید ارزش معاملات بازار مشتقه از 430/8 میلیاد ریال در مهرماه با ۵۷۰ درصد افزایش به 463/56 میلیاد ریال در آبان‌ماه دست یافته و در سوی دیگر حجم معاملات نیز با رشد 656/4 درصدی از 501/50 میلیون سهم به 058/402/2 میلیون سهم در انتهای آبان سال ۹۶ رسیده است.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله
افزون بر این معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در ماه گذشته نشان می‌دهد که ارزش و حجم معاملات در این بازار با کاهش مواجه شده به طوری که ارزش معاملات با ۳۵ درصد افت از 111/2 میلیارد ریال به 374/1 میلیارد ریال رسید و حجم معاملات نیز از ۲۰۶ میلیون سهم با ۳۴ درصد افت به ۱۳۵ میلیون سهم دست پیدا کرده است.
تحرک شاخص در 8 ماه
از سوی دیگر، یک آمار دیگر نشان می‌دهد: شاخص بورس از ابتدای امسال تاکنون با ۱۲ هزار و ۱۰۹ واحد افزایش، معادل 7/15 درصد رشد را به ثبت رسانده است. از ابتدای امسال تاکنون در مدت ۱۶۲روز معاملاتی تعداد ۱۴۷ میلیارد و ۹۷۳ میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش ۳۷۸ هزار و ۳۳۶ میلیارد ریال در ۹ میلیون و ۴۱۶ هزار و ۵۷۴ دفعه مورد معامله قرار گرفته است. همچنین بررسی معاملات بازار سهام به تفکیک بازار نشان می‌دهد در این مدت ۸۴ میلیارد و ۵۴۲ میلیون سهم به ارزش ۱۸۳ هزار و ۴۲۳ میلیارد ریال در سه میلیون و ۸۳۹ هزار و ۷۶۷ نوبت در بازار اول؛ ۵۲ میلیارد و ۸۹۴ میلیون سهم به ارزش ۱۳۰ هزار و ۵۶۷ میلیارد ریال در پنج میلیون و ۵۱۷ هزار و ۴۰۵ نوبت در بازار دوم؛ ۵۴ میلیون سهم به ارزش ۵۴ هزار و ۲۶۳ میلیارد ریال در ۱۴ هزار و ۶۰۷ نوبت در بازار بدهی؛ ۹ میلیارد و ۵۷۱ میلیون سهم به ارزش ۵۸۰ میلیارد ریال در یک‌هزار و ۸۷۸ نوبت در بازار مشتقه و ۹۱۱ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش ۹ هزار و ۵۰۲ میلیارد ریال در ۴۲ هزار و ۹۱۷ نوبت مورد معامله قرار گرفته است. این گزارش می‌افزاید: شاخص کل نیز که معاملات امسال بورس را از ارتفاع ۷۷ هزار و ۲۳۰ واحد آغاز کرده تاکنون با ۱۲ هزار و ۱۰۹ واحد افزایش معادل 7/15 درصد رشد را به ثبت رسانده و به ارتفاع ۸۹ هزار و ۳۳۹ واحد رسیده است. شاخص بازار اول نیز در این مدت با هشت هزار و ۶۰۱ واحد رشد و شاخص بازار دوم با ۲۵ هزار و ۹۸۹ واحد افزایش مواجه شده‌اند.