تقابل ایران و عربستان در یمن

سیدجلال ساداتیان، کارشناس مسایل بین‌المللی در پاسخ به «جهان‌صنعت» درخصوص اینکه آیا انگیزه ایران از کمک مستشاری در یمن موفقیت در سوریه و عراق است، گفت: ایران از مدت‌ها قبل متهم به این بوده که به کشورهای مختلف کمک می‌کند و هیچ‌گاه این کمک از طرف ایران نفی نشده چراکه در قانون اساسی ما کمک به مستضعفان به عنوان یکی از برنامه‌های سیاست خارجی ایران ذکر شده است. این کارشناس ادامه داد: مصادیق این کشورها که از طرف ایران کمک‌هایی به آنها صورت گرفته افغانستان بوده و در این اواخر هم عراق و سوریه شاخص بوده است. در موضوع یمن هم همواره کمک ایران مطرح شده حتی عربستان وقتی محاصره کامل یمن را به اجرا گذاشت برای این بود که از پشتیبانی‌های ایران به آنها جلوگیری کند.
وی افزود: اینکه رسما شکست داعش در عراق و سوریه اعلام می‌شود و با صراحت تمام سردار سلیمانی نامه‌ای به رهبری می‌نویسد و این را اعلام می‌کند این خودش یک موضع جدید است و تاکنون همواره صحبت این بوده که ایران این مشارکت را دارد و کمک‌های مستشاری را انجام می‌دهد ولی نقش ایران دقیقا چه بوده و به چه شکلی هست مشخص نیست. این کارشناس ادامه داد: اینکه سردار سلیمانی این نامه را می‌نویسد و صریحتا شکست داعش را اعلام می‌کند نشان از این دارد که ایران وارد فاز جدیدی شده و آن فاز اعلام حضور رسمی بنا به دعوت کشورهاست. اکنون بحث این مطرح می‌شود که حوثی‌ها که مالکیت یمن را به‌عهده دارند از ایران دعوت کردند و ایران نیز به دعوت آنها در آنجا حضور پیدا کرد. در عین حال عربستان دست به جنایات جنگی در یمن می‌زند و بیمارستان‌ها زنان و کودکان بی‌گناه را مورد بمباران خود قرار می‌دهد. این در حقیقت به عنوان نیروی متجاوز مطرح می‌شود چون دولتی از او برای حضور در یمن دعوت نکرده است و این می‌تواند تقابل ایران و عربستان را به شکلی برجسته‌تر کند.
با وجود اینکه ایران تا به حال کمک به مردم یمن را فقط معنوی می‌دانست و تاکید داشت که اهداف ایران سیاسی و نظامی است اما سخنان اخیر فرمانده کل سپاه پاسداران نشان از حضور رسمی و مستشاری ایران در یمن دارد. این در حالی است که مقامات کشورمان بارها با صدایی رسا اعلام داشتند که یمن به کمک‌های غذایی، دارویی و بشردوستانه نیازمند است و نه کمک‌های تسلیحاتی و نظامی و حالا این تغییر رویکرد نشان از این دارد که موفقیت ایران در سوریه و عراق منجر به ایجاد انگیزه ایران در یمن شده و ممکن است حتی به توسعه اقدامات و حضور گسترده‌اش در یمن دامن بزند تا از این طریق برنامه‌های آل‌سعود را برای درهم شکستن اراده مردم یمن در حمایت از جنبش انصارالله که دارای وجوه ایدئولوژیک مشترک با جمهوری اسلامی ایران است خنثی کنند. بعد از اینکه سوریه به سمت یک ثبات نسبی حرکت می‌کند و داعش کارش در سوریه و عراق پایان یافت، عربستان و آمریکا و متحدانشان به این نتیجه رسیده‌اند که در جریان اتفاقات سال‌های اخیر در منطقه و مبارزه فعال ایران و متحدانش علیه تروریسم در منطقه، منافع آنها آنگونه که باید تامین نشده. از این رو ممکن است در یمن سناریوی جدیدی پیاده کنند. از طرف دیگر ایران قطعا پاسخ خواهد داد و شاید اعلام موضع جدی برای کمک مستشاری ایران در یمن از جانب فرمانده کل سپاه نشان از احساس خطر ایران از جانب عربستان و آمریکا و اسراییل دارد که ممکن است منافعش مورد هدف قرار گیرد.