چرایی حذف نماینده ایران

رضا فراهانی- تیم والیبال بانک سرمایه در رقابت‌های جهانی والیبال با سه باخت پی‌درپی از گردونه این مسابقات خارج شد و این موضوع زنگ خطری جدی در ورزش والیبال و حتی دیگر ورزش‌های کشور را به صدا درآورد‌‌. این موضوع اما صرفا حاصل یک دلیل خاص نیست و ریشه آن را باید در سطوح مختلف ورزش کشور جست‌وجو کرد‌‌.
البته باشگاه بانک سرمایه در اولین قدم با بحران بزرگ دیگری نیز مواجه است. مسایل اقتصادی بانک سرمایه و فساد مالی‌ای که در این بانک ایجاد شده است، بر انسجام روحی تیم و از دیگر سو نقل و انتقالات باشگاه بانک سرمایه بی‌تاثیر نبوده است و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد‌‌. همچنین در شرایطی که هزینه‌های پیشرفت تیم بانک سرمایه تامین شده، بدیهی است که به عنوان نماینده ایران در مسابقات جهانی این تیم باید بسیار قوی‌تر ظاهر می‌شد و با وجود قوی بودن هم‌گروه‌ها توقع این بازی ضعیف از آن نمی‌رفت‌. از سویی دیگر تیم والیبال بانک سرمایه به دلیل بردهای پی‌درپی در مسابقات داخلی و آسیایی دچار نوعی از جاه‌طلبی و غرور شده است‌‌. کارخانه، مربی این تیم، به دلیل بی‌توجهی به چشم‌انداز بازی‌های جهانی گویی برنامه‌ریزی‌های مناسب برای تیم نداشته و همین موضوع خود موجب شده در مواجهه با تیم‌های توانمند بین‌المللی دیگر حرفی برای گفتن باقی نماند‌‌.
بسته شدن چشم‌انداز خارجی اما صرفا در والیبال قابل مشاهده نیست‌‌. ورزش کشور دیگر حتی برای کشتی به عنوان ورزش اصلی ایران چشم‌انداز جهانی ندارد و براساس بی‌برنامگی حرکت می‌کند‌‌. این در حالی است که رقبای ورزش ایران در همه شاخه‌ها هر روز بیش از گذشته خود را تقویت می‌کنند و با برنامه‌ریزی جدی پیش می‌روند‌‌. باید پذیرفت جهان در انتظار نمی‌نشیند تا همه با هم پیشروی کنیم، توسعه و رشد ورزش کشور در همه رشته‌ها بی‌شباهت به مسابقه‌ای برای بقا و رشد نیست‌.
نقطه عطف شکست نماینده ایران در مسابقات جهانی اما بی‌توجهی به استعدادیابی و پرورش بازیکنان حرفه‌ای از پایه است‌‌. خرید بازیکن حرفه‌ای هیچ باشگاهی را حرفه‌ای نمی‌کند بلکه آنچه موجب توسعه و پیشرفت یک باشگاه خواهد شد تربیت و آموزش بازیکنان حرفه‌ای از رده‌های پایین نونهالان و نوجوانان تا رده‌های بالاتر است‌‌. تیم بانک سرمایه با وجود گردهم آوردن چندین بازیکن حرفه‌ای که شاهد حضور چهره‌هایی از آنها در تیم ملی نیز هستیم در نهایت نتوانست نتیجه مطلوب را به دست آورد که دلیل آن را باید در بی‌توجهی به پرورش استعداد‌ها جست‌وجو کرد‌‌. اگر در پرورش استعداد‌ها تلاش شود و این بازیکنان به عنوان لژیونر به کشورهای دیگر بروند در نهایت نه‌تنها از حیث اقتصادی کمک شایان توجهی به ورزش کشور خواهد شد بلکه نگاه حرفه‌ای جایگاه محکم‌تری خواهد یافت‌‌.
آخرین مساله‌ای که دلیلی بر دشوار شدن عملکرد تیم بانک سرمایه در مسابقات جهانی والیبال بود نیز از منظر برخی کارشناسان، تغییر و تحولات جدی در برگزاری مسابقات جهانی بوده است‌‌. این مسابقات نسبت به گذشته از کیفیت بسیار بالاتری برخوردار بوده است و شاهد آن بودیم که برخی کشورهای آفریقایی امکان آن را نداشتند که هیچ نماینده‌ای در این مسابقات داشته باشند‌‌.