جهان ادعای آمریکا را تایید نکرد

گروه سیاسی- چندی پیش فرمانده کل سپاه پاسداران از حضور مستشاری ایران در یمن خبر داده بود اما بعد از آن به واسطه تیترهای ریز و درشت رسانه‌ها و واکنش کشورهای منطقه‌، دیگر مقامات ایرانی سخنان فرمانده مبنی بر حضور ایران در یمن را به کمک‌های سیاسی و معنوی تعبیر کردند. فارغ از آنکه کمک مستشاری که سردار جعفری آن را تایید کرده بود، به معنای اعزام نیرو، سلاح و تجهیزات است. شاید همین سخنان سبب شد تا آمریکا و عربستان برای توجیه تمایلات و جاه‌طلبی‌های خود، در نقش ایران در یمن اغراق کنند. هر‌چند ایران عامل جنگ داخلی در یمن نیست و حوثی‌ها هم به نیابت از ایران نمی‌جنگند اما ایران هم از طریق قدرت نرم و با حداقل سرمایه‌گذاری به دنبال پیشبرد اهداف خود است. مخصوصا حالا که بر خلاف سوریه، در یمن ایران به طور مستقیم رو‌درروی عربستان قرار دارد و ممکن است این رودررویی حتی به سوی جنگ تمام‌عیار پیش برود. بارها عربستان اعلام کرد که ایران موشک‌های بالستیک، موشک‌انداز، پهپادهای حامل مواد منفجره و مین دریایی در اختیار شورشیان حوثی می‌گذارد و حتی مقامات آمریکایی نیز در پرتاب موشک از یمن به عربستان، ایران را مقصر دانستند و اعلام کردند که سیستم‌های آمریکایی مستقر در عربستان سعودی این موشک را ساقط کرده‌ اما ایران امکان انتقال موشک از ایران به یمن را رد کرد و آن را متعلق به خود یمن دانست. اکنون نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل و از اعضای تندرو دولت دونالد ترامپ با به راه انداختن یک نمایش به تکرار اتهام خود مبنی بر نقش داشتن ایران در حمله موشکی به فرودگاه بین‌المللی ریاض پرداخت. نیکی هیلی مدعی شد که دو گواه غیرقابل‌ انکار که ایران تامین‌کننده موشک حوثی‌ها از یمن به عربستان بوده وجود دارد. اول اینکه اثری از ادوات تثبیت‌کننده در بقایای این موشک کوتاه‌برد نیست و تنها موشک کوتاه‌برد جهان که این ادوات را ندارد، موشک قیام ایران است و هم اینکه نشانی شبیه گروه صنعتی شهید باقری روی بقایا هست.‌ این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که دولت ترامپ با همپیمانان منطقه‌ای خود پروژه ایران‌هراسی را دنبال می‌کنند. ادعاهای نیکی هیلی بارها توسط مقامات کشورمان و نیروهای یمنی با دلایل مختلف تکذیب شده و این بار هم نه تنها با واکنش مقامات ایرانی همراه بوده بلکه دبیر کل سازمان ملل نیز در خصوص گزارشی که درباره موشک‌های شلیک شده از یمن به عربستان ارائه شده اعلام کرد که هیچ مدرک قاطعی در آن وجود ندارد که کشور سازنده این موشک‌ها را تعیین کرده باشد.
فرحان حق، جانشین سخنگوی دبیر کل سازمان ملل در کنفرانس خبری خود در مقر این سازمان در نیویورک گفت که گزارش اخیر دبیرکل به شورای امنیت سازمان ملل، گزارش شش ماهه وی درباره چگونگی اجرای قطعنامه 2231 درباره برنامه هسته‌ای ایران بود که شامل جزییاتی درباره ابعاد مختلف مربوط به ایران است. وی ادامه داد: در بخشی از این گزارش، تحلیلی درباره موشک‌های شلیک شده از یمن به عربستان ارائه شده است اما هیچ مدرک قاطعی در آن وجود ندارد که کشور سازنده این موشک‌ها را تعیین کرده باشد. وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره زمان اعلام دقیق شواهد قطعی کشور سازنده موشک‌های شلیک شده به عربستان گفت: کمیته کارشناسان (سازمان ملل) همچنان در حال بررسی این مساله هستند. فرحان حق همچنین درخصوص گزارش دبیر کل از اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اظهار داشت: این گزارش به روشنی تصریح می‌کند که برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) یک دستاورد دیپلماتیک است و باید حفظ شود. فرحان حق همچنین درخصوص گزارش دبیر کل از اجرای توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اظهار داشت: این گزارش به روشنی تصریح می‌کند که برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) یک دستاورد دیپلماتیک است و باید حفظ شود.
با وجود ادعای هیلی در خصوص نمایش قطعاتی از بازمانده موشک‌ و سلاح‌ چند مقام دفاعی آمریکا در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز ادعای نماینده این کشور در سازمان ملل درباره ایران را رد کردند. به گفته این مقامات، با بررسی قطعات بازیابی شده نمی‌توان زمان دقیق ارسال این تجهیزات به یمن را مشخص کرد و بنابراین حتی اگر ایران تامین‌کننده این تسلیحات باشد، ممکن است انتقال آنها به یمن قبل از صدور قطعنامه‌های سازمان ملل صورت گرفته باشد. علاوه بر این، برخی منابع دیگر نیز گفته‌اند موشکی که هیلی در کنفرانس مطبوعاتی خود به نمایش گذاشت قادر به حمل کلاهک هسته‌ای نیست و با فرض ایرانی بودن آن، نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت که در تایید برجام صادر شد، محسوب نمی‌شود.
اما ظریف در خصوص فرافکنی و نقش آمریکایی‌ها در بحران یمن گفت: هیچ‌گونه بازی با حقایق و مستندات (حقایق جایگزین و مستندات جایگزین) هم نمی‌تواند مباشرت ایالات متحده در جنایات جنگی را بپوشاند. وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی نوشت: در حالی‌ که ایران از روز اول آغاز بحران در یمن همواره خواستار آتش‌بس و ارسال کمک و آغاز گفت‌وگو بوده، ایالات‌متحده به متحدانش اسلحه فروخت تا به کشتار غیرنظامیان یمنی بپردازند و قحطی را بر آنان تحمیل کنند.


غلامعلی خوشرو نیز در واکنش به ادعاهای نیکی هیلی گفت: نمایشی که سفیر آمریکا اجرا و ادعا کرد که ایران به یمن موشک داده است‌، نشان داد که آنها به دنبال سرپوش گذاشتن بر انواع سلاح‌هایی هستند که خودشان به عربستان داده‌اند تا زنان و کودکان یمنی را از بین ببرند. سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد با تکرار اتهامات بی‌اساس بار دیگر ایران را متهم به نقض قطعنامه شورای امنیت کرد و گفت: رفتار ایران هر روز در حال بدتر شدن است و برجام رفتار ایران را اصلاح نکرده است. سفیر ایران در ادامه این گفت‌و‌گو اظهار کرد: متاسفانه اینها با گرسنگی، بیماری و فقری که بر یمن تحمیل کرده‌اند، ملتی را عذاب می‌دهند و می‌خواهند از پای درآورند. ملت یمن در برابر زورگویی‌ها و بمباران‌ها مقاومت می‌کند و این ادعای سفیر آمریکا پوچ و بی‌معنی است. خوشرو تصریح کرد: اقدامات ایران هیچ ربطی به این نمایش‌های تکراری و بسیار سخیف ندارد. موضع ایران در قبال یمن، گفت‌و‌گو و صلح و مخالفت با هرگونه بمباران یمن است. یمن در بحران انسانی قرار دارد و باید کمک‌های انسانی به یمن ارسال و بمباران قطع شود. وی تاکید کرد: ایران خواستار صلح، گفت‌و‌گو، آتش‌بس فوری و قطع بمباران‌هاست و از همه مهم‌تر، آمریکا باید فروش اسلحه به عربستان را قطع کند. آمریکا برای سرپوش گذاشتن در منافعی که با فروش اسلحه دارد با جان کودکان یمنی بازی می‌کند.
حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران لندن نیز در واکنش به ادهای نیکی گفت: هیلی باید توضیح دهد که چگونه این حجم گسترده از تسلیحات وارد یمن شده درحالی که این کشور توسط نیروهای ائتلاف عربستان تحت محاصره دریایی و هوایی است، به گونه‌ای که آنها حتی غذا و دارو را هم نمی‌گذارند وارد این کشور شود. سفیر ایران در لندن ادامه داد؛ همزمان با نمایش جعلی نیکی هیلی، عربستان سعودی با تسلیحات آمریکایی به یمن حمله کرد و بسیاری از مردم جان خود را از دست دادند. آمریکا که در حال ارسال صدها میلیارد دلار تسلیحات به عربستان سعودی برای کشتن مردم بیگناه است صلاحیت بررسی چنین موضوعی را ندارد.
هیلی، نماینده آمریکا با گفتن این سخن که «آمریکا ادله و شواهدی دارد که نشان می‌دهد موشک شلیک شده به فرودگاه غیرنظامی در ریاض، ایرانی بوده است و رفتار ایران در منطقه خاورمیانه پیوسته بدتر می‌شود و به منازعات در منطقه دامن می‌زند» در واقع، شواهدی ارائه نکرد و شاید به گفته کارشناسان هدف اصلی اظهارات تحریک آمیز نماینده آمریکا در سازمان ملل علیه ایران، منحرف کردن نگاه اعراب و مسلمانان از جنایت آمریکا در قدس اشغالی و جانبداری کامل این کشور از رژیم اشغالگر اسراییل و سیاست‌های آن است. به هر حال ایران اتهام آمریکا در خصوص ایرانی بودن این موشک را رد کرد و آن را غیرمسوولانه، تحریک‌آمیز و عاری از هر گونه صحت دانست و تاکید کرد ادله و شواهدی که نیکی هیلی از آن سخن می‌گوید، ساختگی است.