پشیمان نیستیم

آفتاب یزد – گروه سیاسی: «سمیه نرو اگه رفتی بار اول 220، بار دوم 330 و بارسوم 440 باید عوارض خروج از کشور بدی، نرو» این عبارت، واکنش طنزآمیز نوید محمدزاده، بازیگر مطرح کشورمان نسبت به لایحه افزایش 3برابری عوارض خروج از کشور بوده است. همین لایحه در بودجه 97، کبریتی بود در انبار باروت
نارضایتی‌ها‌ی مردم از نابسامانی‌ها‌ی موجود در کشور که بخشی از آن متوجه عملکرد دستگاه اجرایی است. به هرروی انفجار این انبار باروت، با واکنش‌ها‌یی چون پشیمانی از رای دادن به روحانی و ابراز ندامت از شرکت در انتخابات اردیبهشت ماه 96 همراه بود و یک موجی در شبکه‌ها‌ی اجتماعی علیه حسن روحانی و دولتش ایجاد شد که اصولگرایانِ سوار بر آن را به ساحل مقصودشان می‌رساند و تکاپوی اصلاح‌طلبان برای اصلاح تدریجی امور را نقش بر آب می‌کرد.
در این میان برخی چهره‌ها‌ی هنری و ورزشی نیز با پیوستن به این موجِ پشیمانی از رای دادن به حسن روحانی، تنور ابراز ندامت را داغ کردند و برخی هم به پیروی از سلبریتی‌ها‌ی نادم و برای خالی نبودن عریضه، بدون هیچ پشتوانه علمی و تحلیل عمیقی به این موج پشیمانی از حمایت از روحانی پیوستند.
در اثناء توضیحات اصلاح طلبان که با یاد آوری شرایط انتخابات 96 و طرز تفکر رقیب حسن روحانی، درصدد آرام کردم امواج متلاطم ابراز پشیمانی بودند، باران کوثری، بازیگر مطرح سینما، به پاسداری از رای خود پرداخت و در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «من با صراحت به دولتی که به آن رای دادم نقد می‌کنم و این به معنای پشیمانی از رای ام نیست. من مطالباتم را تکرار می‌کنم.»



حمایت باران سینمای ایران
درست در بزنگاهی که جناح رقیب حسن روحانی در انتخابات 96 با حمله به حامیان دست به تسویه حساب سیاسی می‌زنند و آن‌ها‌ را ناگزیر به ابراز پشیمانی از رایی که به روحانی داده اند، می‌نمایند، باران کوثری حمایت از روحانی را بازنویسی می‌کند و دلایل خود را
بر می‌شمارد.
شاید اگر چهره اش از قاب تصویر صدا و سیما رخت برنمی بست و یا یک به یک فیلم‌ها‌ی سینمایی که در آن‌ها‌ به نقش‌آفرینی پرداخته است، مجوز اکران می‌گرفتند، علت حمایتش از حسن روحانی را می‌شد آلوده به سیاست و اهداف مغرضانه برای کسب موقعیت و جایگاه کرد. اما از آنجا که باران کوثری سال‌ها‌ست در بایکوت رسانه ملی قرار دارد و آثار سینمایی‌اش هم هر از گاه از کشوی مدیران سینمایی بیرون می‌آیند و با حذف و قیچی‌ها‌ی فراوان بر روی پرده سینما قرار می‌گیرند، می‌توان حمایتش از رایی که به روحانی داده است را خالصانه و مستدل انگاشت. او در این باره در صفحه اینستاگرامش چنین نوشته است: « من باران کوثری، هیچ‌کجا از رایی که به حسن روحانی دادم ابراز پشیمانی نکردم. من رای دادم که فرصت نقد و تکرار مطالباتم رو داشته باشم. طبیعتا من هم مثل هر کس دیگه‌ای بر اساس خواسته‌ها و نیازهای خودم و توصیه‌ کسانی که قبولشون دارم کاندیدای موردنظرم رو انتخاب می‌کنم و این نه خودخواهی است، نه به فکر مردم نبودن، این یعنی رییس جمهور براساس نیاز اکثریت انتخاب شود، اگر کاندیدای موردنظر شما انتخاب نشده یعنی خواسته‌هایتان در اولویت اکثریت نیست.»
او اضافه می‌کند: «مطمئنم نقد امثال من به این دولت اگر بیشتر از بقیه نباشد کمتر نیست، فکر می‌کنم از همین صفحه اینستاگرام هم این مشخص است. خیلی متاسفم که روند کند تحقق وعده‌های دولت این‌طور بهانه به دست صفحه‌ها و آدم‌های تندرویی داده که ما را سیبل خالی کردن خشم‌شان از شکست در انتخابات کرده‌اند اما من از رای‌ام پشیمان نیستم، تکرار می‌کنم رای ندادن در انتخابات ریاست جمهوری جزء گزینه‌های من نیست و در بین نامزدهای انتخابات 1396 حسن روحانی همچنان انتخاب من و نقد دولتی که به آن رای دادم، حق طبیعی من است.»
البته این نخستین باری نیست که باران کوثری از تفکر اصلاح طلبی و تصمیمات این جناح سیاسی حمایت کرده است. او حتی بارها به دلیل بیان دیدگاه‌ها‌یش در مورد حوادث سالهای قبل و دیدارهایش با اصلاح طلبان، مورد شماتت قرارگرفته و بهایش را نیز پرداخته است. بی‌شک بغض‌ها‌ و سخنانش در ایام انتخابات 96 در استادیوم آزادی که اظهار داشت: «من در دولت قبل انتقاد کردم و ممنوع‌الکار شدم» ولی چهره‌ها از یادها محو نخواهند شد.»

پشیمان نیستیم
آنجایی می‌توان موج سواری جریان مخالف دولت بر انتقادات چهره‌ها‌ی هنری و ورزشی را به وضوح مشاهده کرد که بسیاری از این هنرمندان و ورزشکاران همچون نوید محمدزاده تنها به انتقاد از پیشنهاد افزایش 3 برابری عوارض خروج از کشور پرداختند و نادم از رایی که به روحانی دادند، نبودند...
اما جناح اصولگرا همه منتقدان را به یک چشم دید و از همه به عنوان نادمان رای به روحانی یاد کرد. این در حالی است که هنوز لایحه افزایش عوارض خروج از کشور به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده و دولت هم اظهار داشته که به تصمیم مردم احترام خواهد گذاشت. با این حال اصلاح طلبان سرشناس همچنان در تکاپو برای آرام کردن این قائله هستند. محمدرضا خاتمی، پیرامون ابراز ندامت از رای به روحانی گفته است: «ما از انتخاب خودمان پشیمان نیستیم و اگر انتقادی مطرح می‌کنیم به معنی تضعیف رئیس‌جمهور و دولت و ارکان نظام نیست. » نعمت احمدیِ حقوق‌دان نیز در گفتگو با انتخاب، خاطرنشان کرده است: «از برخی رسانه‌ها‌ که انتقادات این روزهای مردم را تعبیر به پشیمانی از رای می‌دانند، تعجب می‌کنم. این آقایان واقعا نمی‌دانند مردم چرا به روحانی رای دادند؟ مردم به روحانی رای دادند تا تفکر رقیب روحانی در انتخابات و احمدی نژاد روی کار نیایند. مردم پشیمان نیستند، یک لحظه فکر کنید ببینید اگر آقای روحانی رای نمی‌آورد، وزیر خارجه، ارشاد و یا معاون اولش چه کسانی می‌شدند.»
به گواه بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی و اقتصاددانانی چون احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات، بودجه 97 با وجود برخورداری از نواقصی چون افزایش عوارض خروج از کشور اما شفاف ترین بودجه نگارش شده در تاریخ جمهوری اسلامی بوده است.این در حالی است که این شفافیت در ترسیم برنامه دولت برای سال 97 تحت الشعاع نواقص موجود در بودجه قرار گرفته است که در این زمینه نعمت احمدی می‌گوید: «لایحه بودجه ای که روحانی در سال جدید نوشته، ظرف 40 سال گذشته بی سابقه بوده است. او برای نخستین بار، تبصره ای که براساس آن، بودجه‌ها‌ به موسسات مختلف اختصاص پیدا می‌کرد را روشن کرد.» به هرروی شاید اگر تیم رسانه ای دولت دوازدهم و شخص حسن روحانی کمی به تکاپو بیفتند و با زبان مردم با آن‌ها‌ سخن بگویند بتوانند این موجی که ایجاد شده را به مدد اصلاح طلبان آرام کنند و از تلاطم آن بکاهند.
****عبدالله ناصری: دارند زمینه چینی می‌کنند تا در 1400 پیروز شوند
عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است که آنچه تحت عنوان کمپین «پشیمانم» در مورد رای به روحانی به راه افتاده، با برنامه‌ریزی جریان رادیکال صورت گرفته است. ناصری اظهار داشت: معتقدم پشت ماجرای فضای روانی که علیه دولت شکل گرفته، جریال رادیکال است که هر تلاشی را کرد تا روحانی پیروز انتخابات نشود و به اولین رئیس جمهور تک دوره ای بدل شود. عضو سابق شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان تاکید کرد: رقبا دارند زمینه چینی می‌کنند تا حداقل در 1400 گفتمان اصلاحات و روحانی پیروز انتخابات نشود.
وی افزود: از آنجایی که مشکلات اقتصادی مردم به شدت سنگین است و از سوی دیگر جامعه ما یک جامعه احساسی است و می‌خواهد نتایج اقدامات و سیاست‌ها را زود ببیند و همچنین آشنایی کامل با پیچیدگی‌های ساختاری دولت و... ندارد، لذا تحت تاثیر فضاسازی جریان مقابل قرار می‌گیرد. ناصری با بیان اینکه کوتاهی دستگاه اطلاع رسانی دولت در شکل گیری این جنجال‌ها موثر است، ابراز داشت: به هرصورت دستگاه اطلاع رسانی روحانی از سال 92 ضعیف و منفعل عمل کرده از جمله در حوزه برجام. واقعا اگر خود ظریف و مذاکره کنندگان حضور فعال در فضای مجازی نداشتند، تیم دولت نمی‌توانست فضا را مدیریت کند. وی اضافه کرد: این فضا باید بالاخره مدیریت شود، جامعه ما بسیار جامعه هیجان زده ای است و به نوعی شبکه اجتماعی زده شده است. البته این مسئله تاثیر مثبت داشته و همین باعث شد که رای روحانی افزایش یابد. بنابراین باید به این نوع مسائل توجه کرد و رسانه‌های اصلاح طلب می‌بایست در این زمینه هوشمندانه افکار عمومی را آگاه کنند. عضو سابق شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات خاطرنشان کرد: اصلاحات در یک اقتصاد از بنیان خراب به سرعت جواب نمی‌دهد. البته ناهماهنگی تیم اقتصادی در این زمینه کم نبوده است. بسیاری از نخبگان پیش‌تر به جناب روحانی گفته بودند که عبور از رکود بهتر از تورم است. همه این نوع مسائل در کمپین مذکور موثر بوده اند. ناصری در بخش دیگری گفت: واقعیت همیشه این گلایه بوده که در دولت‌های قبل، نهادها و موسسات غیرضروری قوت پیدا کرده است. در دولت اصلاحات ساختار بودجه شفاف بود و دستگاه‌ها نسبت به بودجه دولت و اجرایی توجیه بودند. اما با از بین بردن سازمان مدیریت توسط احمدی نژاد، اساسا اوضاع بی حساب و کتاب شد، چراکه می‌خواستند سیستم کنترل و نظارت وجود نداشته باشد. به گزارش انتخاب، وی افزود: باوجود انتقاداتی که وجود دارد، اما بودجه روحانی باعث شد مردم بفهمند برخی موسسات نبودشان هیچ تاثیری بر سرنوشت فرهنگی کشور ندارد، چقدر بودجه می‌گیرند. اما همچنان بودجه می‌گیرند و این ارقام هرساله افزایش پیدا کرده است. برخی دستگاه‌های فرهنگی، بودجه شان بیشتر از بودجه وزات ارشاد است. بنابراین شفاف سازی صورت گرفته در بودجه ارائه شده روحانی، امر مثبتی است. به نظر من اگر روحانی به همراه مجلس و نهادهای بالادستی بتواند، نظام بودجه ای کشور را سامان دهد، محصول خوبی خواهیم داشت.