علی بیگدلی =کارشناس بین‌الملل

چند روز پس از سفر ولادیمیر پوتین به سوریه و تصمیم مسکو برای خروج بخش عمده‌ای از نظامیان روسیه از سوریه، سخنگوی وزارت دفاع روسیه تاکید کرد که «دیگر هیچ بهانه‌ای برای حضور نیروهای آمریکایی در سوریه وجود ندارد.» واقعیت این است که آقای پوتین با نمایش قدرتی که در سوریه به نمایش گذاشت و توانست با همکاری نزدیک ایران، داعش را شکست بدهد باعث شد که موقعیت پوتین در فضای بین‌المللی بیشتر شود و به همین دلیل غربی‌ها ناچار شدند که در تصمیم‌گیری‌هایشان پوتین را به حساب آورند. از طرف دیگر آمریکایی‌ها وقتی دیدند در سوریه هیچ جای پایی ندارند، گروههای کرد و عرب که نام دموکراتیک بر آنها نهادند را مورد حمایت مالی و تسلیحاتی قرار دادند.
این گروه‌ها توانستند که رقه مرکز نیروهای داعش در سوریه را به تصرف خود درآورند. این موضوع موجب خشم ترکیه و اردوغان از آمریکا شد زیرا گروه‌های کرد سوریه روابط نزدیکی با پ.ک.ک دارند. به هر حال آمریکا این گروه‌ها را با تجهیزات بسیار مدرن و پیشرفته‌ای مورد حمایت قرار داد به گونه‌ای که انبارهای زیرزمینی گروه‌های کرد سوریه پر از سلاح‌های آمریکایی است. نکته دیگر این است که به رغم اینکه داعش در سوریه شکست خورده گروه‌های کرد هر روز با بهانه‌های واهی قلمرو جغرافیایی خود را گسترش می‌دهند.
در واقع آمریکا به دنبال این است که یک جایگاه و جای پایی در سوریه داشته باشد تا از این طریق، واشنگتن مقابل مسکو بایستد. البته روس‌ها درحال حاضر دو پایگاه نظامی در سوریه دارند و به رغم آنکه تعداد نظامیانش را در سوریه کاهش داده اما نمی‌خواهد نیروهایش را به طور کامل از سوریه خارج کند. هر چند مسکو با خروج بخشی از نظامیانش از سوریه می‌خواهد امتیازی به آمریکا بدهد اما آمریکایی‌ها به هیچ وجه
از سوریه خارج نخواهند شد و می‌خواهند جای‌پایی در سوریه داشته باشند و در همین راستا آمریکایی‌ها هر روز مستشاران امنیتی بیشتری به سوریه می‌فرستند و اعتنایی به مخالفت‌های ترکیه نیز نمی‌کنند. آقای پوتین هم به دنبال این است که با مقداری نرمش در سوریه کاری کند که آمریکا و اروپا تحریم‌های سوریه را لغو کنند ولی این سیاست تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. البته روسیه معتقد است که آقای بشار اسد باید اجازه شرکت در انتخابات سوریه را داشته باشد و اگر مردم به او رای دادند باید به این نظر مردم احترام گذاشت. این درحالی است
که عربستان آمریکا را تحت فشار قرار داده که اصلا بشار اسد نباید در روند انتقال قدرت قرارگیرد. بنابراین مشکلات بین آمریکا و روسیه در سوریه همچنان به قوت خود باقی است.