به وزیر خارجه کشورمان می‌تازندحمله روسی به ظریف

آفتاب‌یزد- گروه‌سیاسی: در همه این سال‌ها قشر خاصی از جریان راست با حربه‌های مختلف، از طریق چهره‌ها و شخصیت‌ها یا رسانه‌های گوناگونی که در اختیار دارد تلاش داشته تا به انحای مختلف، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و شخص ظریف و وزارت امورخارجه را نالایق، دشمن یا سست‌مایه جلوه دهد. از خائن خطاب‌کردن ظریف در مجلس سابق بگیرید تا افشای دروغین و غیرواقعی برخی حرف‌ها به نام جلسات محرمانه وزیر خارجه ایران با اعضای کمیسیون امنیت ملی، از جاسوس خطاب‌کردن اعضای تیم مذاکره‌کننده تا تلاش برای بی‌ثمر نشان‌دادن فرجام برجام.
ادعاهای واهی که تنها یک چیز را هدف قرار داده است زیرسوال‌بردن خط‌مشی عقلانی ظریف در فراز و نشیب‌ها و خوبی‌ها و بدی‌های برجام و روز گذشته یکی از عجیب‌ترین ادعاها باز هم از رسانه راستگرای رجانیوز شنیده شد.
گویی ظریف که به‌تازگی پاسخ یاوه‌گویی‌های نیکی هیلی و شوآف و ادعاهای او را داده است اکنون باید با یاوه‌گویان دیگری البته از جنس خودی‌ها روبه‌رو شود. اینبار جریان راست به داستان‌سرایی عجیب و پرگزافه‌ای با این عنوان دست زده که در طول توافق هسته‌ای و برجام روسیه و چین می‌خواستند تحریم‌های تسلیحاتی ایران لغو شود، اما تیم ایرانی با آن موافقت
نکرده است(!)حال که نیکی هیلی به دلیل آزمایش‌های موشکی ایران، این کشور را به نقض قطعنامه 2231 متهم می‌کند، این رسانه‌ها معتقدند باید قرارگرفتن ایران در جایگاه متهم و ناقض قطعنامه 2231 از سوی آمریکا را به‌خاطر یک اشتباه راهبردی تیم مذاکره‌کننده دولت یازدهم بدانیم، چراکه تحریم‌های موشکی و تسلیحاتی موجود در قطعنامه‌ها که به‌دلیل هسته‌ای وضع شده بود باید در قطعنامه 2231 لغو می‌شدند، اما عقب‌نشینی‌های متعدد تیم ایرانی نیل به این مقصود را ناممکن ساخت(!)


این ادعا در حالی صورت می‌گیرد که محافظه‌کاران با استناد به نقل قولی از لاوروف، وزیر خارجه روسیه که می‌گوید «ما و چین می‌خواستیم تحریم‌های تسلیحاتی لغو شود، اما با وجود حمایت ما، خود تیم ایرانی موافقت کردند که تحریم‌ها تا ۵ سال ادامه یابد.» چنین سخنی را علیه ظریف و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مطرح کرده‌اند. آنها حتی حرف‌های وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی را نیز سند قرار داده‌اند که گفته می‌شود وی اظهار داشته: «روسیه و چین معتقد بودند که قطعنامه صرفا باید توافق را تایید کند و نباید هیچ محدودیتی بر برنامه موشکی و تسلیحاتی ایران باقی بماند. آنها نمی‌خواستند برنامه موشکی یا ممنوعیت واردات تسلیحاتی ایران پابرجا بماند، اما آنها متوجه شدند که با این شرایط، ما نمی‌توانیم توافق کنیم.»

استنادهای یک‌طرفه
استناد به دو گفته نصفه و نیمه از منابع غیرموثق از نقل قول‌های این دو مقام روسی و آمریکایی در حالی است که در طول همه این چهارسال هیچ‌گاه صحبت‌های شخص وزیر خارجه ایران سند خوبی برای دلواپسان داخلی این کشور نبوده است و هیچ‌گاه آنها حرف‌ها و اسناد مقامات ایرانی را باور نکرده‌اند. اکنون داستان‌سازی جریان راست درباره عدم‌پذیرش رفع تحریم‌های تسلیحاتی به‌قدری طنزآمیز است که شاید توضیح راجع به شانتاژهای رسانه‌ای آنها نیازی نباشد.
تصور کنید وزیر خارجه ایران که برای رفع تحریم‌های هسته‌ای به آب و آتش می‌زد و برای گرفتن امتیازات از طرف غربی فریاد برمی‌آورد، حالا به چنین چیزی متهم شود(!) باید از جریان راست پرسید که اگر آنها به حرف‌های وندی شرمن استناد می‌کنند چرا هیچ‌وقت به سخنان ترامپ که این توافق را بارها بدترین توافق تاریخ آمریکا نامیده است که سراسر امتیازدهی آمریکا به طرف ایرانی است استناد نمی‌کنند؟

غرض‌ورزی
در غرض‌ورزی جریان رسانه‌ای راست، همین بس که آنها در اوج تهدیدهای ترامپ نسبت به این توافق یک کلمه از اینکه امروز اروپا و غرب به‌خاطر ایران و برجام در برابر زیاده‌خواهی ترامپ ایستاده است ذره‌ای سخن
نگفتند.
ای کاش محافظه‌کاران یک لحظه فارغ از مسائل سیاسی به این موضوع می‌اندیشیدند که به‌راستی چه دلیلی دارد که وقتی خارجی‌ها به ایران بخواهند امتیازی بدهند ایرانی‌ها تعارف کنند و بگویند «نه» نمی‌خواهیم‌؟! اصولگرایان اگر خیر مملکت را می‌خواستند استنادهایشان به اظهارات آمریکایی‌ها و غربی‌ها یک‌طرفه نبود و مسائلی که بیانگر عزت ایران بود را نیز می‌دیدند. هرچند ظاهرا نباید از جریانی که در طول تاریخ برجام سعی می‌کرد همواره به‌گونه‌ای چوبی لای چرخ وزارت خارجه ایران باشد بیش از این انتظار داشت.