مشکل خودروهای داخلی فقط صندلی نیست

آفتاب اقتصادی- گروه خبر: روز گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم آغاز به کار خط تولید دو خودرو جدید ایران خودرو نکاتی را مطرح کرد که شنیدن آن از زبان یک مقام بلند پایه جالب توجه بود. علی لاریجانی در بخشی از سخنان خود گفت: «صندلی‌های اتومبیل‌های ایرانی وضعیت درستی ندارد و ما گاهی کمردرد می‌گیریم. اگر شخصی بخواهد به مشهد مسافرت کند با کمردرد مواجه می‌شود و باید هزینه پزشکی نیز متحمل شود.»
این سخنان لاریجانی هر چند کاملا درست است اما تنها بیانگر یکی از ضعف‌های خودروهای داخلی است. در چند سال گذشته، خودروهای داخلی به لحاظ تیراژ افزایش تولید داشته اند. به عبارت دیگر کمیت رشد زیادی کرده اما متاسفانه کیفیت نه تنها همپا با کمیت رشد نکرده بلکه یا درجا زده یا عقبگرد داشته است. به‌عنوان مثال بسیاری از برندهای داخلی هستند که مردم در گفت‌وگوهای بین خودشان در جمع خانواده، تاکسی، همکاران و... تاکید می‌کنند که مثلا مدل‌های ۸۶ تا ۸۹ آنها خوب است و از ۸۹ به بعد تعریفی ندارد. اما نکته تاسف بار دیگر آن است که خودروسازان ما هر بار قول می‌دهند که کیفیت تولیدات خود را ارتقا دهند اما در عمل هیچ اتفاقی نمی‌افتد و هر سال محصولاتی با کیفیتی نازل‌تر از سال قبل تولید می‌کنند. آقای لاریجانی با هوشمندی و تجربه‌ای که دارد بهتر می‌داند که مشکل خودروهای داخلی فقط صندلی آنها نیست. از سیستم موتوری و سوخت گرفته تا بدنه و سیستم ایمنی و گارانتی و خدمات پس از فروش و قطعات بی‌کیفیت یدکی بخشی از مشکلات مربوط به خودروهای داخلی است.موضوع دیگر، حمایت مسئولان از خودروسازان است. صنعت خودرو تنها صنعتی است که مسئولان در تمام دولت‌ها- با گرایش‌های مختلف سیاسی- به طور تمام و کمال از آن حمایت کرده و می‌کنند. این حمایت تا جایی است که حتی انتقادات فراوان مردم و مشتریان خودروهای داخلی را به جان می‌خرند و خودشان را سپر بلای خودروسازان می‌کنند تا خدای نکرده آنها ناراحت نشده و همچنان تولیدات خود را با کیفیت نازل روانه بازار کنند. لاریجانی در مراسم روز گذشته اشاره کرد که مدیرعامل ایران خودرو از او و مجلس توقع حمایت از کارخانه‌اش را دارد و ادامه داد که «از ایران خودرو حمایت می‌کنم اما برای حمایت بیشتر شرط و شروطی داریم.» اینکه لاریجانی اذعان کرده «باید قبول کنیم برخی خودروهای داخلی ایمنی ندارند» نشان می‌دهد که حتی مسئولان بلندپایه نیز از کیفیت و ایمنی خودروهای داخلی رضایت ندارند.
گزیده‌ای از سخنان لاریجانی در ادامه می‌آید:*اینکه آقای یکه زارع توقع حمایت از ایران خودرو را دارند، باید در این رابطه بگویم بنده به دلیل اینکه شرکت ایران خودرو، یک صنعت مادر است و تاثیرات زیادی روی بخش‌های مختلف دارد، حمایت می‌کنم، اما برای حمایت بیشتر شرط و شروطی داریم.
*اگر مدیران و کارگران ایران خودرو کیفیت خودروهای تولیدی را از نظر ایمنی بالا ببرند، حمایت می‌شوند. در جریان بازدیدم سوالاتی مطرح کردم و باید قبول کنیم برخی از محصولات ایمنی مطلوب ندارند.


*تا صنعت خودرو خصوصی نشود و رقابت واقعی در آن به وجود نیاید، خیلی اتفاق مهمی صورت نمی‌گیرد.

بعد تحریر
آقای لاریجانی! این سخنان شما به خوبی نشان می‌دهد شما هم درد و هم درمان صنعت خودرو را می‌شناسید به دلیل اینکه صنعت خودرو همچنان انحصاری بوده و خصوصی نشده است اگر قرار باشد خودروسازان ما از کسی حرف شنوی داشته باشند مسئولان بلند پایه هستند. بنابراین خواهش می‌کنیم شروطی که دیروز برای حمایت از صنعت خودرو بیان کردید را حتما از خودروسازان مطالبه کنید تا امید مردم به تولیدات داخلی افزایش یابد.