ورود «روس‌گیت» به فاز جدید

وکیل رییس‌جمهور آمریکا به کنگره اعلام کرد بازرس ویژه تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا با درخواست از یک نهاد دولتی برای دریافت ایمیل‌های محرمانه تیم گذار ترامپ، قوانین را نقض کرده است‌.
اطلاعات اشاره دارند به اینکه رابرت مولر به ده‌ها هزار ایمیل از جمله‌ ایمیل‌های جارد کوشنر داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ دست یافته است‌. مسوولان دولت ترامپ فاش کردند بعد از آن فهمیدند که مولر به این ایمیل‌ها دست یافته که تیم تحقیقات به اطلاعاتی استناد کرده که در این ایمیل‌ها آمده بود و از آنها به عنوان ماده‌ای اساسی در طرح سوالات بر شاهدان استفاده کرده است‌.
ایمیل‌ها به ۱۲ سرور متعلق به رهبری سیاسی کمپین ترامپ و تیم سیاست خارجی بازمی‌گردند و یکی از این سرورها حدود هفت هزار ایمیل را شامل می‌شود‌. این ایمیل‌ها شامل اطلاعاتی درباره انتصاب‌های احتمالی، دیدگاه‌های اعضای مجلس سنا، نقاط ضعف نامزدها برای احراز پست‌های دولت، تدوین استراتژی‌ها درباره بیانیه‌های مطبوعاتی و برنامه‌ریزی سیاست‌ها در زمینه جنگ تا مالیات‌هاست‌.
اولین موضع محکوم‌کننده این مساله از کوری لانگهوفر، وکیل تیم گذار دونالد ترامپ مطرح شده. او در نامه‌ای به سنا و مجلس نمایندگان ادعا کرد رابرت مولر ده‌ها هزار ایمیل از جمله مکاتبات خصوصی و محرمانه میان یک مشتری و یک وکیل را از طریق عملکرد غیرقانونی کارمندان اداره خدمات عمومی به دست آورده است؛ اداره‌ای که از سرورهای ایمیل تیم ترامپ در دوره گذار نگهداری می‌کرد‌.


لانگهوفر ضمن متهم کردن اداره خدمات عمومی به افشای غیرقانونی اطلاعات خصوصی که مالک آن نبوده و کنترلی نیز بر آن نداشته و دادن این اطلاعات به رابرت مولر، این اداره را به نقض حقوق شهروندان آمریکایی که باید براساس متمم چهارم قانون اساسی از هر گونه تجسس و مصادره بی‌دلیل ایمن باشند، متهم کرد‌.
وی در این نامه نوشت: دفتر این بازرس ویژه ظاهرا استفاده زیادی از این ایمیل‌های مصادره‌شده از تیم گذار ترامپ کرده است که شامل اطلاعات حساس نیز می‌شد‌. لانگهوفر افزود: اداره خدمات عمومی علاوه بر ایمیل‌های داخلی، پیام‌ها و ایمیل‌های مکاتبه‌شده از طریق لپ‌تاپ‌ها، تلفن‌های همراه و آی‌پدها را نیز با اجازه خودش به رابرت مولر داده است‌.
این وکیل در ادامه گفت: تیم ترامپ این مساله را نقض حریم خصوصی می‌داند و برخی از این اطلاعات توسط افراد ناشناس به رسانه‌ها نیز درز کرده است‌. لانگهوفر در این نامه از کمیته نظارت مجلس نمایندگان و امنیت داخلی سنا خواست تضمین کند که گذارهای آینده مورد این گونه سوءمدیریت‌ها از جانب نهادهای دولتی نخواهند شد‌.
دادستانی که مردان ترامپ را زیر نظر می‌گیرد
گفتنی است نشریه تایم در مقاله‌ای درباره مولر می‌نویسد: رابرت مولر دادستانی که به دقت و درستکاری معروف است، در مورد اطرافیان دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا تحقیق می‌کند‌.
وزارت دادگستری آمریکا 17 می‌ به رابرت مولر ماموریت داد در مورد تلاش‌های دولت روسیه برای اعمال نفوذ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا تحقیق کند، پرده از همکاری بین مسکو و اعضای ستاد انتخاباتی ترامپ بردارد و هرگونه جرمی را که در این پروسه به وقوع پیوسته است، مورد پیگیری قرار دهد‌. از زمانی که مولر این مسوولیت را برعهده گرفت، این بازپرس ویژه، کشور آمریکا را تحت نفوذ خود درآورده است‌. مولر با برخورداری از بودجه‌ای مستقل، حمایت دو حزب آمریکایی و تیمی از دادستان‌ها و پلیس‌های کهنه‌کار این کشور، خبرساز شده است‌.
جزییات مربوط به تحقیق در مورد پرونده روسیه از سوی وکلای مدافع و دستیاران ترامپ به رسانه‌ها درز کرده است‌. همچنین بخشی از مدارک موجود از طریق تحقیقات جداگانه‌ای در کنگره در معرض دید عموم قرار گرفته است‌.
رییس‌جمهور آمریکا که مشخص نیست شخصا هدف این تحقیقات باشد، رسما از کوره در رفته زیرا اولین سال ریاست‌جمهوری‌اش با احتمال تحقیق در مورد اطرافیان وی از سوی دادستانی مقتدر تباه شده است اما تنش موجود زمانی شدت یافت که بازپرس ویژه تحقیق در مورد مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را با ارائه پرونده مدنظر خود آغاز کرد‌.
مولر 30 اکتبر گذشته، پل مانافورت، رییس سابق ستاد انتخابات ترامپ و معاون مانافورت را به پولشویی و جرائم دیگر متهم کرد و از سوی یک مشاور عادی ستاد انتخاباتی رییس‌جمهور‌ قول همکاری گرفت‌. یک ماه بعد، مایکل فلین مشاور امنیت ملی سابق ترامپ به دروغگویی به اف‌بی‌آی اقرار کرد و سوگند خورد هر آنچه را در مورد تماس‌های خود و سایرین با مسکو می‌داند، در اختیار مولر قرار دهد‌.
در سراسر آمریکا تعداد اندکی با شهرت و تجربه انجام وظیفه گره‌گشایی از عملیات نفوذ روسیه از یکی از غیرسازمان‌یافته‌ترین کارزارهای انتخاباتی، برخوردار هستند‌. پس از اخراج مدیر سابق اف‌بی‌آی از سوی ترامپ، زمانی که رابرت مولر عهده‌دار تحقیقات در مورد پرونده مداخله روسیه شد، نفس راحتی در واشنگتن کشیده شد‌. دموکرات‌ها و جمهوریخواهان، این تفنگدار دریایی سابق و عالی‌رتبه آمریکایی را مورد تقدیر و تمجید قرار دادند‌.
مولر از سال 1968 تا 1969 در ویتنام خدمت کرد. وی در نبرد زخمی شد و مدال ستاره برنز، مدال شجاعت پرپل‌هارت (قلب ارغوانی) و دو مدال قدردانی نیروی دریایی آمریکا را از آن خود کرد‌.
وی مدرک تحصیل در علم حقوق را از دانشگاه ویرجینیا اخذ کرد و به دفتر وکالتی آمریکا در سانفرانسیسکو پیوست‌. جرج بوش پسر رییس‌جمهور پیشین آمریکا، مولر را به واشنگتن بازگرداند تا فرد شماره 2 در دادگستری باشد و وی هفت روز قبل از یازدهم سپتامبر 2001 به عنوان مدیر اف‌بی‌آی سوگند یاد کرد‌.
تلاش‌های مولر در سراسر دوره اعتبار حرفه‌ای‌اش به عنوان بازپرس ویژه، بدون مشکل نبوده است‌. یکی از وکلای مدافع ترامپ چند ماه پیش اعلام کرد رییس‌جمهور ممکن است مولر را اخراج کند زیرا برخی گفتند تحقیقات از حکم و اختیارات اولیه فراتر رفته است‌. ترامپ در همان زمان برخی از اعضای تیم مولر را به تعصب متهم کرد‌. همچنین شورای سردبیری روزنامه وال‌استریت ژورنال خواستار استعفای مولر شد‌.
مولر یک جمهوریخواه آمریکایی است و بسیاری در حزب جمهوریخواه آمریکا وی را به خاطر سال‌ها خدماتش مورد تکریم قرار می‌دهند‌. دو سناتور جمهوریخواه طرح قانونی را برای محافظت از بازپرس ویژه از اخراج شدن پیشنهاد کرده‌اند‌. در همین حال شدت این تحقیقات ممکن است روابط ترامپ با جف سشنز، دادستان کل آمریکا را تضعیف کند؛ فردی که تصمیمش مبنی بر کنار کشیدن از تحقیقات در مورد روسیه، زمینه انتخاب مولر را فراهم کرد‌.
جامعه اطلاعاتی آمریکا نتیجه گرفته و همچنان معتقد است که هدف اصلی عملیات روسیه، تضعیف اعتقاد به دموکراسی آمریکا در داخل و خارج از این کشور بوده است‌. مولر، پاسخ آمریکا به این چالش است؛ تجسم ایده‌ای که حکومت قانون، مهم‌ترین مساله است حتی زمانی که با فرآیندهای دموکراتیک و مقتدرترین مقام‌های دولتی این کشور سر و کار پیدا می‌کند‌.
تایم در پایان این مقاله آورده که هیچ کس نمی‌داند بازپرس ویژه چه چیزی را کشف خواهد کرد، خواه تحقیقات وی فراتر از سلسله‌مراتب قدرت رود یا رو به تحلیل گذارد‌. اما آنچه رابرت مولر قبلا روشن کرده، این است که آمریکا با وجود چنددستگی‌اش، کشوری است که با قانون اداره می‌شود‌.