سید مصطفی سید حسینی

دارم به خانه برمی‌گردم. تاریک است ولی نه از تاریکی شب. آدمها دارند راه خودشان را می‌روند. می‌روند و می آیند.
دارم به آدم‌هایی فکر می‌کنم که هنوز در خیابانند. که هنوز مشت‌شان گره مانده است و گلویشان آبستن فریاد.
اینها فتنه‌گر نیستند. خرابکار هم. نه می‌سوزانند و نه می‌شکنند. اینها آدمهای همین شهرند. تا همین دیروز کنار ما بوده‌اند و همراهمان. همین گوشه ایستاده بودند. داشتند روی دکه روزنامه فروشی را نگاه می‌کردند. پشت دخل مغازه‌ای، یا زیر سایه درختی. همین‌جاها. درست همین جاها.
اینها آشوب نمی‌دانند. فریادشان هم حتی از سر درد است. سهمی هم نمی‌خواهند. چه سهمی؟اینها ایستاده‌اند تا کسی ببیندشان، تا کسی بشنودشان. فریاد می‌کشند تا صدایشان از این همه ازدحام بگذرد و به گوشی برسد.


اینها خسته‌اند. نه خسته از کار ، خسته از بیکاری.غمگینند، نه غمگین از فقر، غمگین از نابرابری.بغض‌شان از گرانی نیست، از ارزانی آبوست.
دردشان از نداری نیست که قناعت در خون این آدمهاست.سرد است. سوز می آید. باد می‌ پیچد به پای شاخه‌های خشک. شاخه‌هایی که سرسبز بوده‌اند. کاش باران بزند. کاش بوی خاک بلند شود. عطر خاک باران خورده. کاش باران بزند. بشوید زمین چرکین را.
اینها به فراخوان دریاچه ارومیه آمده‌اند شاید.اینها به دعوت زاینده رود جمع شده‌اند لابد.اینها آدم‌های همین سرزمینند. آدمهای جنگل ابر.اینها آمده‌اند که چیزی نسوزد، که چیزی نشکند. اینها خسته اند.و من دارم فکر می‌کنم به این آدمها. چشمانم را می‌بندم و ناخودآگاه می‌نویسم.
به نام خدا.آقای رئیس جمهور!من در این ازدحام و شلوغی، من در این همه آشوب و سرگردانی، من در میان این دود و غوغا، از سوزاندن و شکستن نمی‌ترسم. اینها که می‌دوند و می‌گریزند توجه مرا جلب نمی‌کنند. حتی صدای فریادها به گوشم نمی‌رود.
مهم نیست اینها چه می‌گویند. حتی مهم نیست چه می‌خواهند؟در ازدحام این شهر خسته، در میان این همه فریاد و همهمه، از لابلای پچ پچ‌ها‌ و حرفها چیزی هست که مرا می‌ترساند.
آقای رئیس جمهور!آن دورترها، آنجا که صدایی نیست و آشوبی. آنجا که آدمها نشسته‌اند و تماشا می‌کنند. درست همانجا که آرام است. زیر همان درخت‌های سرما زده. همان گوشه‌ای که پیدا نیست. درست همانجا.
آقای رئیس جمهور!کنار این شهر. در پیاده‌روی خیابانها. در همه کوچه پس کوچه‌ها‌. در سینه این آدمها.
آقای رئیس جمهور!امید این شهر را نگه دارید.آقای رئیس جمهور.