مایکل اندریا طراح اصلی ناآرامی‌های اخیر

راهپیمایی‌های گسترده پس از نمازجمعه در حمایت از نظام
آفتاب یزد- گروه سیاسی: کماکان واکنش‌ها به ناآرامی‌های اخیر در برخی شهرهای کشور ادامه دارد. از سوی دیگر، مسئولان مرتبط نیز اطلاعات دقیق‌تری در اینباره منتشر می‌نمایند. در همین حال عده‌ای نیز به دنبال چاره‌جویی و لزوم در حاشیه قرار نگرفتن مطالبات واقعی مردم هستند.
این در حالی است که دیروز پس از پایان نمازجمعه راهپیمایی‌هایی گسترده در حمایت از نظام برگزار و شعارهایی علیه آمریکا سر داده شد. براساس گزارش ایسنا، در راهپیمایی تهران نمازگزاران با حرکت از محل اقامه نماز به سوی ایستگاه مترو مصلای امام خمینی (ره)، اعتراض خود را نسبت به تجمعات اخیر در سراسر کشور با سردادن شعارهایی همچون «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند»، «مرگ بر فتنه‌گر»، «مرگ بر آمریکا» و در دست‌داشتن تصاویری از مقام معظم رهبری و حضرت امام خمینی(ره) اعلام کردند.
همزمان دادستان کل کشور نیز مطالبی را در مورد ریشه ناآرامی‌های اخیر مطرح نمود. وی گفت: این پروژه متشکل از سه ضلع آمریکایی، صهیونیستی و سعودی است که از چهارسال قبل برای ایجاد ناآرامی در ایران طراحی شده بود.


حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری افزود: طراح اصلی این پروژه، یک آمریکایی به نام مایکل اندریا، مسئول سابق مبارزه با تروریسم سازمان سیای آمریکاست و اتاق عملیاتی متشکل از سه ضلع آمریکا، صهیونیست و آل سعود نیز برای این ناآرامی‌ها تشکیل شده بود که به طور عمده، برنامه‌ریزی آن به عهده مایکل و یکی از افسران اطلاعاتی وابسته به موساد انجام می‌شد و هزینه آن هم به عهده آل سعود بود.
وی نام این پروژه را «دکترین همگرایی نتیجه بخش» اعلام کرد و افزود: بر اساس اطلاعات بدست آمده، این اتاق فکر با مطالعات فراوانی که طی سال‌های گذشته انجام دادند، پویش‌های اعتراضی مطالبه‌گر تحت عنوان «نه به گرانی»؛ «نه به پرداخت قبوض» و «پویش مالباختگان و بازنشستگان» در کشور به راه انداختند.
منتظری با بیان اینکه منافقان، سلطنت طلبها، برخی ملی‌گراها و چپی‌ها نیر نماینده‌ای در این اتاق عملیات داشتند، خاطرنشان کرد: برای اجرای این پروژه دو طرح تونسی و طرح لیبیایی براساس حرکت‌های اجتماعی در لیبی و تونس مورد مطالعه قرار گرفته بود که در طرح تونسی، حرکت‌های اجتماعی از مرکز به پیرامون انتقال می‌یافت و در طرح لیبیایی، حرکت‌های اجتماعی از پیرامون شروع و به سمت مرکز کشیده می‌شد اما با ارزیابی‌ای که این اتاق فکر انجام داد، نهایتا اجرای طرح لیبیایی یعنی حرکت از حاشیه به‌سمت مرکز را برای اجرا در کشورمان انتخاب کردند.
وی استفاده از کمپین‌ها و پویش‌های اعتراضی را گام اول اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور و وجود مطالبات اجتماعی و برخی مشکلات اقتصادی که مورد توجه تعداد قابل توجهی از افراد جامعه است، توسط این اتاق فکر خارجی، هدف‌گذاری‌هایی تعیین و حتی تاریخ اعلام آن را نیز مشخص کرده بودند.
دادستان کل کشور ادامه داد: مرحله دوم این طرح خارجی، مرحله خشونت و درگیری با ماموران و مسئولان و نیز ایجاد ناامنی در جامعه و به تدریج تجمیع نیروهای خود در داخل و خارج کشور با هدف نهایی سرنگونی نظام برنامه‌ریزی شده بود.
وی با بیان اینکه این اتاق عملیات برای اجرای طرح دو اتاق عملیات در اربیل عراق و هرات افغانستان برای ورود تکفیری‌های داعشی به داخل ایران در خلال اجرای این ناآرامی‌ها پیش‌بینی کرده بود، گفت: استفاده کردن از جریان تکفیری‌ها و به میدان آوردن داعش و گروه‌های همسو با آن، وارد کردن سلاح و کشاندن این جریان به مرکز کشور و در نهایت ایجاد ناامنی مسلحانه و به اصطلاح خودشان، گرفتن مراکز مهم و یکسره کردن کار در بهمن‌ماه بخصوص تا 22 بهمن، برنامه دشمنان نظام از به راه انداختن این ناآرامی‌ها در کشور بود.
منتظری افزود: برخی کارشناسان معتقدند که اجرای این پروژه برای سال 97 برنامه‌ریزی شده بود ولی به لحاظ شرایط خاص ماه‌های اخیر در کشور، مطالبات مردم و برخی مباحث میان قوا، این زمان جلو انداخته شده بود.

باید به فریاد جوانان در آسیب‌های اجتماعی رسید
دادستان کل کشور در بخش دیگری از سخنانش به آسیب‌های اجتماعی در کشور اشاره کرد و گفت: تلاش برای رفع آسیب‌های اجتماعی از جمله مسائلی است که با رسالت حوزه در راستای ساختن فرهنگ و اعتقادات مردم همخوانی دارد و باید ظرفیت بزرگ علما، مراجع، مبلغان، مدرسان و فضلای حوزه متناسب با شرایط روز به کار گرفته شود.
وی با تاکید بر اینکه باید به فریاد جوانان در آسیب‌های اجتماعی رسید، گفت: امروز نسل جوان در جامعه ما با خطرات فراوانی مواجه است. جوانان بصیر و فداکار در جامعه کم نداریم ولی همه جوانان از طلبه و دانشجو تا کارگر در معرض خطر هستند چرا که جوانان ما در همه سنین مورد هدف دشمن قرار گرفته‌اند.
منتظری شبکه‌های اجتماعی را برجسته‌ترین آسیب امروز جامعه دانست و گفت: رفع مشکلات و آسیب‌های اجتماعی نیازمند همدلی و همکاری و اقدام متناسب است.
وی هشدار داد اگر به این آسیب‌های اجتماعی نپردازیم و یا آنگونه که باید به آن توجه نکنیم و یا تعامل لازم را نداشته باشیم این بیماری جامعه را از پا درخواهد آورد.
وی، اعتیاد را اولین آسیب اجتماعی کشور دانست و گفت: متاسفانه به دلیل تولیدات موادمخدر در کشورهای همسایه و تلاش دشمن برای ورود این مواد به داخل کشور و توزیع آن در بین جوانان، با مشکلات زیادی مواجه هستیم و در این روند، مواد مخدر صنعتی نیز به دامنه این مشکلات افزوده است.
دادستان کل کشور با بیان اینکه خاستگاه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی عمدتا بیکاری، فقر و مشکلات اقتصادی است، گفت: سرقت، حاشیه‌نشینی ، طلاق و فساد اخلاقی از جمله آسیب‌هایی است که باید بیش از پیش آنها را مورد توجه و بررسی قرار داد .
به گزارش ایرنا، وی گسترش مکارم اخلاق در جامعه را از جمله وظایف حوزه علمیه دانست و تاکید کرد: برای اصلاح جامعه باید از خود و خانواده خود شروع کنیم چرا که اگر در برابر این آسیب‌ها، خود و خانواده خود را بیمه نکنیم نمی‌توانیم جامعه را هم مصون کنیم.
حداکثر ۴۲ هزار نفر در اعتراضات شرکت داشتنداز سوی دیگر، در ادامه آمارهای مربوط به ناآرامی‌ها، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور با اشاره به اعتراضات در برخی شهرهای کشور، اظهار کرد: براساس آمار دقیقی که دستگاه‌های مسئول ارائه دادند، حداکثر ۴۲ هزار نفر در این اعتراضات شرکت داشتند که جمعیت بالایی نیست.
وی با بیان اینکه این اعتراضات طبیعی و در همه کشورها وجود دارد، افزود: علت تداوم این اعتراضات در برخی استان‌ها و شهرهای کوچک نیز سطح تعامل و مدارای بالای نظام و نیروهای مسئول با مردم است چرا که در نظام جمهوری اسلامی مردم جایگاه بسیار بالایی دارند.
وی با بیان اینکه عده‌ای قدرت ما را به عنوان کشوری مقتدر در منطقه برنمی‌تابند، ادامه داد: برخی کشورها نمی‌توانند ایرانی مستقل و آزاد که توانسته بندهای وابستگی را بگسلد و دارای بیشترین نفوذ در معادلات بین‌المللی و منطقه‌ای است را تاب بیاورند و از همین‌رو می‌کوشند که برای آن مشکل ایجاد کنند.

معرفی ۲۹۴ نفر از اغتشاشگران در استان مرکزی به زندان
قاسم عبداللهی رئیس کل دادگستری استان مرکزی نیز در خصوص تجمعات صورت گرفته در استان مرکزی عنوان کرد: در روز نهم دی ماه سال جاری سه شهرستان استان مرکزی اراک، ساوه و دلیجان تجمعات اعتراضی داشت که تا اواسط شب بدون کوچکترین درگیری در ساوه و دلیجان به پایان رسید.
وی با اشاره به اینکه تا حوالی ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه نهم دی ماه تجمعات سه شهرستان استان مرکزی برگزار و تجمع‌کنندگان متفرق شدند، افزود: تا قبل از تخریب اموال عمومی و حمله به بانک‌ها شرایط آرامی در شهرستان‌های استان حاکم بود، اما پس از تخریب و اغتشاش توسط معترضان، نیروی انتظامی ملزم به ورود، برخورد و کنترل شرایط شد.
عبداللهی تصریح کرد: براساس اغتشاش و حمله به بانک‌ها و اموال عمومی در نهم دی ماه ۷۱ نفر مرد، ۹ زن و ۱۴ نوجوان کمتر از ۱۸ سال در اراک، ۱۵مرد و یک خانم در ساوه دستگیر شدند و در دلیجان نیز چهار مورد دستگیری گزارش شد.
وی با بیان اینکه در این دستگیری‌ها چهار لیدر و رهبر معترضان که غیر بومی بودند نیز دستگیر شدند، خسارات وارده در نهم دی ماه توسط اغتشاشگران را شامل خسارت به بانک و شکستن شیشه‌ها، تعرض به فرمانداری اراک، بیت نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی، بنیاد شهید و کیوسک راهنمایی و رانندگی و چندین تابلو از تصاویر شهدا و دو مسجد دانست.
عبداللهی در خصوص تجمعات و اغتشاش در دهم دی ماه گفت: در شب دوم تجمعات که درگیری و تخریب از سوی اغتشاشگران همچنان ادامه یافت، ۷۹ نفر در شهرستان ساوه بازداشت شدند و ۱۷ نوجوان کمتر از ۱۸ سال نیز دستگیر شدند، در اراک ۱۴۵ مرد، پنج زن و ۳۰ نوجوان کمتر از ۱۸ سال دستگیر شدند و در شهرستان دلیجان نیز اقدامات نیروی انتظامی به دستگیری شش نفر انجامید.
وی تعداد دستگیرشدگان اغتشاشات روز نهم و دهم دی ماه در استان مرکزی را در مجموع ۳۹۶ نفر عنوان کرد و با اشاره به اینکه بخشی از آنها در همان شب دستگیری آزاد شدند، تصریح کرد: ۲۹۴ نفر با صدور قرار به زندان معرفی شدند که از این تعداد سه نفر کمتر از ۱۸ سال دارند که پس از اتمام تحقیقات اگر مشکلی نباشد، آزاد می‌شوند.
رئیس کل دادگستری استان مرکزی اضافه کرد: افراد معرفی شده به زندان شامل ۱۱۶ نفر در ساوه، ۱۶۴ نفر در اراک، ۹ نفر در دلیجان، دو نفر در خمین و سه نفر خانم بوده‌اند.
وی در خصوص سابقه شرارت دستگیرشدگان گفت: هفت نفر از دستگیرشدگان شرب خمر داشته‌اند و افرادی نیز دارای سابقه هستند که پرونده آنها در دست بررسی است، تعداد زیادی از دستگیرشدگان در ساوه غیر بومی بوده‌اند و همچنین پنج تبعه افغان که در اغتشاشات شرکت داشتند نیز دستگیر شده‌اند.
عبداللهی گفت: در شب اول اغتشاشات، سه نیروی انتظامی و در شب دوم چهار نیروی انتظامی مضروب و مجروح شدند.

دستگیری سه نفر از عوامل اصلی ناامنی‌ها در اردبیل
دادستان عمومی و انقلاب اردبیل هم از دستگیری سه عامل اصلی در اغتشاشات و ناامنی‌های اخیر در این شهر خبر داد.
سیدناصر عتباتی اظهار کرد: این افراد با تحریک عده‌ای از جوانان و نوجوانان سعی در ایجاد فضای ناامن داشتند که با تلاش عوامل انتظامی و پلیس امنیت عمومی دستگیر و بازجویی از آنها انجام شده است.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه اکثر افراد حاضر در اغتشاشات اخیر به دلیل ناآگاهی و بدون سابقه کیفری و وابستگی به گروهک‌ها و یا بیگانگان در این اتفاقات حاضر شده بودند، خاطرنشان کرد: تعدادی از این دستگیرشدگان با گرفتار شدن به عذاب وجدان از کرده خود پشیمان شدند و نسبت به اقدامات خود اظهار ندامت کردند.

تعدادی از دانشجویان همچنان در بازداشت
لازم به ذکر است که تعدادی از دانشجویان هم در ناآرامی‌های اخیر بازداشت شده‌اند. معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه تعدادی از این دانشجویان همچنان بازداشت هستند، گفت: در حال پیگیری وضعیت دانشجویان از طریق حراست وزارت علوم و دانشگاه تهران هستیم.
غلامرضا غفاری، در گفتگو با ایلنا، با اشاره به ناآرامی‌های روزهای گذشته در خیابان‌های انقلاب و ولیعصر و همچنین رو به روی دانشگاه تهران اظهار داشت: خوشبختانه دانشگاه تهران دیگر التهاب خاصی ندارد و فضا آرام است. تعداد زیادی از دانشجویانی هم که در روزهای اول ناآرامی‌ها بازداشت شده بودند، آزاد شدند‌ و آزادی تعداد باقی مانده از دانشجویان نیز در حال پیگیری است.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه آماری از تعداد دانشجویان بازداشتی نداریم، افزود: آن‌هایی که دوستان‌شان اطلاع دادند که بازداشت شدند ما پیگیری کردیم که بیشترشان نیز آزاد شدند.
غفاری اضافه کرد: مردم از بیرون به داخل دانشگاه هجوم برده بودند و در داخل دانشگاه چیز خاصی به آن صورت رخ نداده بود. وی درباره اینکه اطلاعی از سلامت دانشجویان دارید و اینکه آیا دانشجویان آسیب دیده‌اند یا خیر؟ گفت: در این رابطه گزارشی دریافت نکردیم و آماری از تفکیک دانشجویان بازداشتی و اینکه چه تعداد دختر یا پسر هستند، نداریم.
غلامی با اشاره به اینکه از طریق مجموعه‌های مختلف و حراست دانشگاه تهران و حراست وزارت علوم پیگیر وضعیت دانشجویان بازداشتی هستیم، گفت: ممکن است دانشجویان بازداشتی، صرفا در اطراف یا داخل دانشگاه بازداشت نشده باشند و در بیرون این اقدام صورت گرفته باشد.