«ابتکار» کسب و کار روزهای سفید شهر را بررسی کرد اقتصاد برفی

سمیرا ابراهیمی
برف روزهای اخیر، چهره سفیدی از شهر را به تهرانی‌ها نشان داد و باعث شور و شعف شهروندان در معابر، پارک‌ها و گذرگاه‌ها شد. اما فارغ از شور و حرارتی که بارش برف پس از تجربه زمستان گرم در جامعه ایجاد کرده‌است، کسب و کارهای در این روزها رونق گرفته اند که شاید در روزهای دیگر روندی عادی تر و حتی رخوت‌بار داشتند.
برف پارو می‌کنیم
قدیم‌تر که برف بیشتری می‌آمد و بارش یک روزه برف، همه را غافلگیر و هیجان زده نمی‌کرد، «برف پارو کن» ها کسب‌و‌کار پر رونقی داشتند. هرچند این شغل با توجه به جغرافیای ایران به ذات شغلی فصلی است، اما به هر حال درآمدشان بیشتر و کارشان هم بیشتر بود. این روزها نیز که برف نیم متری تهران، پشت بام خانه‌ها را سفید کرده و درب ورودی معابر پارکینگ خانه ها را بسته است، برف پارو کن‌ها خودی نشان دادند. البته این کسب و کار سنتی، برای شناساندن خود به مشتریان، از محیط های مجازی هم بهره گرفته‌اند و آگهی‌های زیادی با مضامین «خدمات برف روبی»، «برف روبی پشت بام و حیاط»، «شن پاشی جلوی درب پارکینگ» در سایت‌هایی نظیر دیوار به چشم می‌خورد.


معضل دیگری که این برف با خود به همراه آورده بود، یخ زدگی لوله و ترکیدن آن ها به خصوص در مناطق غربی تهران و استان البرز بود که مشاغل مربوط به لوله بازکنی را هم به آگهی‌های مشاغل برفی سایت‌های آگهی آورده است.
عروسی در صافکاری
برف که می‌‌آید، شهرداری با کیسه های شن به داد خیابان‌ها می‌رسد و راهی برای رفت و آمد باز می‌شود، اما کوچه های فرعی و پس کوچه های نهان محله‌ها کمتر مورد مرحمت شن‌های شهرداری قرار می‌گیرند. به همین دلیل یخ زدن معابر، به خصوص در کوچه های پر فراز و نشیب محلات تهران و سایر شهرها، باعث لیز خوردن اتومبیل ها، برخورد آن‌ها با در و دیوار و همچنین سایر خودروها می‌شود. پس از این اتفاقات صافکاری‌هایی که تا کنون فقط از تصادفات رومزه، امرار معاش می کردند، هجمه تصادفات برفی را نیز به ماشین هایی که باید صاف کنند، اضافه می‌کنند و طبعا کسب و کار آن ها نیز رونق می‌گیرد.
البته در این روزهای برفی و بارانی، تیغه برف پاک کن بسیاری از اتومبیل ها نیاز به تعویض پیدا می‌کند، لوله رساندن آب به برف پاک‌کن‌ها نو می شود و زنجیر چرخ نیز برای مسافران جاده های کوهستانی ضرورت پیدا می کند. بنابراین فروشندگان قطعات یدکی و تجهیزات اتومبیل نیز از این بارش سپیدی، بی بهره
نمی مانند.
پوشیدن شال و کلاه و رونق در بازار لباس زمستانی
زمستانی که تجربه کردیم، بر خلاف زمستان سال‌های قبل، سرمای چندانی نداشت تا این که بالاخره برف آمد. گرمای زمستان باعث شده بود که بازار فروشندگان لباس های گرم، شال و کلاه زمستانی و چتر و دستکش کساد باشد. اما اکنون که بسیاری از مردم به ضرورت شغلی خود و یا برای تفریحات برف بازی به خیابان ها آمده اند، فروشندگان لباس‌های گرم و تجهیزات شخصی زمستانی، روی رونق سکه زمستان را هم دیدند.
رونق خوراک های داغ تا ساعت 12
تفریحات خیابانی مردم، افزایش تقاضای خوراکی های داغ را نیز به همراه دارد. اما بسیاری از اغذیه فروشان، حساب این حجم از تقاضا را نکرده بودند و صف های طولانی جلوی مغازه ها شکل گرفت و زمان انتظار برای دریافت این غذاها حتی تا یک ساعت هم طول کشید.
حسین محمدی-،رئیس اتحادیه کبابی، حلیم و آشپزندگان درباره بازار این روزها گفت: ایران کشوری است که در آن غذا‌های سنتی بیشتر از فرنگی مصرف می شود و در این بین برخی از این غذا ها هم به شکل فصلی طرفدار بیشتری دارند، برای همین از قدیم الایام در هوای سرد و برفی انواع آش و حلیم بیشتر مورد استقبال است.با اینکه امسال پاییز و زمستان خیلی سردی نداشتیم اما بارش‌های این چند روز حسابی واحدهای عرضه کننده آش و حلیم را شلوغ کرد، هرچند هنوز نمی توان گفت که روزهای گرم امسال جبران شده‌است.
اجتماع مردمی که برای گشت و گذارهای شبانه در برف به سطح شهر می‌آید، معمولا تا نیمه‌های شب ادامه دارد و در بسیاری از این مواقع برای وعده شام ساعت‌های انتهایی شب را انتخاب می‌کنند و با وجود اینکه دکه‌های خوراکی فروشی و غذافروشان کنار خیابانی به کار خود ادامه می‌دهند، اما واحدهایی مانند اغذیه‌فروشی‌ها اجازه فعالیت بیش از ۱۲ شب را ندارند و از این جمعیت نمی‌توانند به خوبی استفاده کنند.
اسدالله احمدی شهریور، رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشی و مواد غذایی در این باره گلایه کرد و گفت: کلان‌شهری مانند تهران نیاز دارد تا در میادین و چهارراه‌های اصلی برخی واحدهای صنفی را به شکل ۲۴ ساعته داشته باشد، موضوعی که در زمان سردار طلایی در این باره به توافق رسیدیم و برخی اغذیه‌فروشی‌ها به شکل ۲۴ ساعته فعالیت می‌کردند اما اکنون با حضور سردار ساجدی‌نیا مجددا با آن مخالفت شد.
به گفته او، همین امر باعث شده در شرایطی مانند گشت و گذارهای برفی اخیر، عملا اغذیه‌فروشان نتوانند آن طور که باید از آن بهره ببرند.
اسکی در رونق
بخش دیگری از آگهی هایی که در 3 روز گذشته به وفور در سایت های آگهی اینترنتی و آگهی های سنتی دیده می شد، فروش تجهیزات اسکی اعم از چوب اسکی، اسنوبرد، لباس اسکی، عینک کوهنوردی و ... است. مشاهده سایت دیوار حاکی از آن است که در 3 روز اخیر، بیش از 200 آگهی فروش لوازم مربوط به اسکی در این سایت درج شده است. فارغ از این سایت ها، فروش گاه های فروش تجهیزات اسکی، یخ نوردی و البسه کوه نوردی با رونق فروش همراه بودند. این موضوع حاکی از این است که افراد زیادی برای تفریحات زمستانی خود به پیست‌های اسکی مراجعه می‌کنند. این موضوع باعث افزایش درآمد تله کابین، ارائه دهندگان خدمات تفریحی مانند اقامتگا‌ه‌ها، رستوران‌ها و بوفه‌های پیست‌ها می‌شود. همچنین اگر افراد مراجعه کننده به پیست‌ها، بخواهند با تور به این مناطق بروند، تورهای زیادی که در شهرهای مختلف در زمینه تور پیست اسکی فعالند، با افزایش تقاضا و رونق مواجه می‌شوند.
زیان شاغلین و کسب و کارها در پی غافلگیری مدیران بحران
اواخر هفته گذشته، هواشناسی پیش‌بینی بارش برف در بسیاری از شهرهای کشور و از جمله پایتخت را داشت. به همین دلیل با شروع بارش برف در ساعات ابتدایی شنبه شب، مدارس شهر تهران در تمامی مقاطع تعطیل اعلام شد. اما در راه های منتهی به تهران و خروج از تهران، در مسیرهای هوایی، زمینی و ریلی، مشکلات آمد و رفت برای مسافرین ایجاد شد که بسیاری از آن‌ها برای انجام کارهای شغلی روزمره خود و یا در راه بازگشت به خانه در ترافیک سنگین مانندند. مسئولین امر مرتبط با این موضوع، ضمن اظهار غافلگیر شدن، مسئولیت عدم مدیریت بحران خود را نپذیرفتند و بسیاری از افراد به کار خود نرسیدند، جلسه‌ای را از دست دادند، فروشگاه خود را باز نکردند، قرارداد مورد نظر خود را منعقد نکردند و .....