بازی با کارت دهلی نو در مقابل پکن

گروه سیاسی- رییس‌جمهور کشورمان به دعوت رسمی ناراندرا مودی، نخست‌وزیر هند، برای یک دیدار رسمی سه روزه و تحکیم روابط تهران - دهلی‌نو، به حیدرآباد مرکز ایالت تلنگانای این کشور رفت‌‌. این نخستین دیدار یک رییس‌جمهور اسلامی از هند در ۱۰ سال گذشته است و این سفر می‌تواند برای دو کشوری که ارتباط تنگاتنگ و قرابت مشترک فرهنگی، مناسبات تاریخی و نزدیک به هم دارند موقعیت خوبی تلقی شود‌‌. البته روابط ایران و هند محدود به بعد فرهنگی نیست بلکه این دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی نیز به هم پیوند خورده‌اند و روابط خوبی بین دو کشور برقرار است‌‌. از آنجا که سیاست خارجی ایران به دنبال ارتباط گسترده با همسایگان است و از طرفی هند در جهان از جایگاه خوبی برخوردار است و در کنار اقتصادهای بزرگ دنیا مانند چین، ادعاهایی دارد ؛ همکاری در بعد اقتصادی نیز می‌تواند فرصت خوبی برای ایران باشد‌‌. البته هند نیز به اهمیت روابط با ایران آگاه است و در این چند سال سعی در حفظ آن داشته است‌‌. موضوع صادرات انرژی ایران به هند در سال‌های اخیر، یکی از زمینه‌های جدی شکل گیری مناسبات اقتصادی بین دو کشور بوده که می‌تواند زمینه‌ساز مناسبات جدیدی بین تهران - دهلی‌نو باشد‌‌. نگاهی به حجم روابط اقتصادی ایران و هند در هشت ماهه امسال نشان می‌دهد که ارزش صادرات ایران به هند در دوره مورد بررسی 8/1 میلیارد دلار و میزان صادرات از هند به ایران 6/1 میلیارد دلار بوده است‌‌. همچنین تراز تجاری دو کشور نیز بیانگر آن است که در هشت ماهه امسال، تراز به میزان ۲۳۴ میلیون دلار به نفع ایران بوده است و دو کشور تلاش می‌کنند با انجام توافق‌های جدید، حجم تجارت دو کشور افزایش یابد‌.
به‌طور کلی روحانی با هدف گسترش راه‌های مواصلاتی، تجارت، سرمایه‌‌گذاری و شراکت انرژی به هند سفر کرد‌‌. هر چند دیروز بعد فرهنگی روابط دو کشور بیش از همه مطرح بود چرا که روحانی در اجتماع نمازگزاران «مکه مسجد» حیدرآباد سخنرانی کرد و دیداری نیز با ایرانیان و دانشجویان مقیم هند داشت و از توسعه کرسی‌های زبان فارسی که منجر به شتاب روابط ایران و هند می‌شود سخن گفت‌. اما طبق اهداف پیش‌بینی شده در جریان این سفر، قرار است هند و ایران شماری تفاهمنامه برای گسترش همکاری در عرصه انرژی و راه‌های مواصلاتی میان دو کشور امضا کنند‌‌. اخیرا دهلی‌نو برای دور زدن مشکلات کانال‌های بانکی و پرداخت، به سرمایه‌گذاران هندی اجازه داده با استفاده از روپیه در ایران سرمایه‌گذاری کنند‌‌. در واقع سرمایه‌گذاران هندی معادل پول خود به روپیه، ریال دریافت می‌کنند تا سرمایه‌گذاری خود در ایران را عملیاتی کنند هرچند این تصمیم پیش از سفر حسن روحانی به هند گرفته شده اما یکی از مذاکرات دیدار‌های رسمی بررسی این موضوع نیز خواهد بود‌‌. همچنین مذاکرات درباره میدان نفتی فرزاد B احتمالا در طول دیدارهای رسمی میان ایران و هند انجام می‌شود‌‌. بندر چابهار نیز که توسط هند در ایران توسعه یافته و اخیرا از سوی رییس‌جمهور افتتاح شد، نخستین محموله گندم خود از هند را دریافت کرده لذا انتظار می‌رود که روحانی و مودی پس از دیدار با یکدیگر پیمان‌نامه‌ای را امضا کنند که بر اساس آن نخستین مرحله فعالیت‌های هند در بندر چابهار آغاز خواهد شد‌.
با اتحاد مسلمانان،ترامپ جرات نمی‌کرد بیت‌المقدس را پایتخت رژیم صهیونیستی کند
حسن روحانی در نماز جمعه حیدرآباد گفت‌: در نماز جمعه حیدرآباد شرکت کردیم تا بگوییم صدا و هدف ما در دنیای اسلام یکی است‌‌. ما مسلمانان در روز جمعه هر هفته، نماز جمعه می‌خوانیم‌‌. نماز جمعه، نماز وحدت و اتحاد میان همه مسلمانان جهان است و اگر نماز جمعه‌ای وحدت مسلمانان را به هم بریزد و ایجاد تفرقه کند قطعا به آن هدف واقعی نماز جمعه اسلام دست نیافته است‌.


وی اضافه کرد‌: نه تنها ما مسلمانان باید برادر باشیم و با مهربانی و رحمت با یکدیگر رفتار کنیم بلکه مسلمانان باید مایه رحمت برای همه جهانیان باشند‌‌. پیامبر اسلام‌(ص) تنها مسلمانان را هدایت نکرد بلکه علم و اخلاق و مسیر انسانیت را برای همه مردم جهان به ارمغان آورد‌.
رییس‌جمهور بیان اینکه درباره پیامبر اسلام(ص)، قرآن می‌گوید پیامبر(ص)، رحمت برای همه مردم و عالمیان بود، اظهار داشت‌: ما مسلمانان خیر و رحمت را برای همه مردم جهان می‌خواهیم‌‌. ما در دعای خود می‌گوییم خدایا همه فقرا را و هر کس در جهان که در فقر و گرسنگی است، نجات بده‌‌. روحانی با بیان اینکه اگر اسلام به معنای واقعی کلمه به مردم عالم معرفی شود همه جهانیان به این دین رحمت عشق می‌ورزند، تصریح کرد‌: اگر امروز در دنیای اسلام مشکل تفرقه و اختلافی می‌بینیم، نشان از آن است که به اسلام واقعی و مفهوم واقعی قرآن واقف نشده‌ایم‌‌. اینکه ما در برخی از کشورهای اسلامی خشونت یا اختلاف مشاهده می‌کنیم، نشات از آن می‌گیرد که نسل جوان‌مان را به اسلام واقعی هدایت نکرده‌ایم‌‌. وی با اشاره به تصمیم ترامپ درباره قدس اظهار داشت‌: ما راهی جز وحدت و اتحاد همه مسلمانان در سراسر گیتی نداریم‌‌. اگر ما مسلمانان باهم متحد بودیم رییس‌جمهور امریکا جرات نمی‌کرد بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت رژیم غاصب صهیونیستی اعلام کند‌‌. اگر ما مسلمانان باهم متحد بودیم رژیم غاصب صهیونیستی جرات نمی‌کرد هر روز به حقوق مسلمانان فلسطین تجاوز کند‌.
رییس‌جمهور ادامه داد‌:‌ دولت و حکومت جمهوری اسلامی ایران معتقد است راهی جز وحدت و اتحاد و برادری میان مسمانان وجود ندارد‌‌. راه نجات ما این است که همه ما فرقه‌های اسلامی را به رسمیت بشناسیم‌‌. ما همه اگر رودخانه‌های مختلف هستیم اما آب این رودخانه از یک چشمه است و به یک اقیانوس منتهی خواهد شد‌‌. روحانی با بیان اینکه ما باید آستانه تحمل خودمان را بالا ببریم به تمام مسلمانان و انسان‌ها در سراسر جهان احترام بگذاریم، خاطرنشان کرد‌: قرآن به ما می‌گوید شما مسلمانان باید به‌گونه‌ای رفتار کنید که برای همه جهانیان الگو شوید‌‌. قرآن می‌گوید شما ملت مسلمان باید گواه برای جهان باشید. دشمنان اسلام نمی‌خواهند ما باهم متحد باشیم اما ساختمان این مسجد به ما می‌گوید مردم این منطقه و مردم هند وایران در تمدن و علم و در برادری در کنار یکدیگر بوده‌اند‌‌. وی افزود‌:‌ آنچه ما در آثار تمدنی در حیدرآباد می‌بینیم نشان از آن است که قرن‌ها مردم این سرزمین با مردم ایران متحد بوده و در کنار یکدیگر بودند و از فرهنگ یکدیگر بهره می‌بردند‌‌. مردم ایران علاقه خاصی به مردم این سرزمین دارند و مردم هند پیوند و رابطه قلبی با مردم دارند‌‌. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما باید روز به روز رابطه این دو ملت را قوی‌تر کنیم، ابراز داشت‌: دولت ایران آمادگی دارد و امیدواریم دولت هند نیز اعلام آمادگی کند تا بتوانیم رفت و آمد دو ملت را از نظر ویزا آنچنان آسان کنیم تا مردم دو کشور به سرزمین یکدیگر سفر کنند‌.
روحانی با بیان اینکه ایران اعلام می‌کند با توجه به منابع غنی نفت و گاز، تامین‌کننده نفت و گاز هند خواهد بود، عنوان کرد‌: ایران اعلام می‌کند از طریق بندر چابهار راه و مسیر ترانزیت برای دولت و ملت هندوستان برای آسیای مرکزی و اروپا باشد‌‌. معتقدیم ملت بزرگ ایران و هند در صنعت، معدن و تکنولوژی آنچنان در کنار هم باشند که منافع یکدیگر و منطقه را تامین کنند‌.
وی با بیان اینکه همه ما می‌دانیم بزرگ‌ترین نعمت خدا امنیت است و باید ثبات و امنیت را در کشورهای خودمان و منطقه ایجاد کنیم، یادآور شد‌: ما باید به همه ملت‌های مسلمان کمک کنیم و آماده کمک نیز هستیم‌‌. ما به ملت عراق و سوریه کمک کردیم تا از خشونت و جنگ و خونریزی رهایی پیدا کنند‌‌. اگر خون یک بی‌گناه بر روی زمین ریخته شود همه ما مسوول هستیم و اگر یک نفر را از مرگ نجات دهیم، انسانیت را نجات داده‌ایم‌.
رییس شورای عالی امنیت ملی افزود‌: ما از امنیت و ثبات در هندوستان خوشحال هستیم و دوست داریم در میان مردم از هر دین و مذهب و عقیده‌ای وحدت و اتحاد و ثبات و برادری برقرار باشد‌‌. این مردم و سرزمین اگرچه دارای اعتقادات و عقاید مختلف هستند ولی معنویت برای همه ادیان و فرق در این سرزمین اهمیت دارد‌.
روحانی با اشاره به اقدام ترامپ در ایجاد محدودیت برای ورود تبعه برخی کشورها به آمریکا عنوان کرد‌: ما آنهایی را که به برخی از ملت‌های مسلمان اجازه ویزا نمی‌دهند و مسلمانان را تروریست می‌خوانند محکوم می‌کنیم‌‌. همه مسلمانان در نمازشان بسم الله الرحمن الرحیم می‌گویند و در زندگی‌شان دوستی و مهربانی و الفت و اخوت است‌‌. همه دنیا بدانند ما مسلمانان مهم‌ترین سرمایه‌مان اخلاق است‌‌.