دلیل تعطیلی رادیولوژی‌ها

جامعه رادیولوژیست‌های ایران- در تاریخ 24 بهمن 96 جمعی از رادیولوژیست‌های سراسر کشور، بعد از چندین ماه تلاش برای حل مشکلات از طریق جلسات متعدد و گفت‌وگو با معاونت وزیر بهداشت و عدم توجه وزارت به درخواست آنها، مراکز رادیولوژی خود را تعطیل کردند و در تهران در محل وزارت بهداشت حضور یافتند.
برای این کار هماهنگی‌های لازم انجام شد تا اورژانس بیمارستان‌ها فعال باشند و بیماران اورژانس و نیازمند به رسیدگی‌های سریع پزشکی را پوشش دهند.
همچنین از طریق انجمن رادیولوژی و رییس محترم نظام‌پزشکی با وزارت بهداشت هماهنگ شد تا سالنی در محل وزارتخانه برای حضور رادیولوژیست‌ها اختصاص یابد‌.
مشکل اصلی رادیولوژیست‌ها چه بود


در طول چند سال گذشته به علت عملکرد وزارت بهداشت و بخشنامه‌های غیرکارشناسی، عده‌ای از پزشکان غیررادیولوژیست بدون دانش کافی در مورد علم سونوگرافی، اقدام به انجام سونوگرافی بیماران در مطب کردند و بابت آن هزینه هم از بیمار دریافت می‌کردند‌.
استفاده از دستگاه‌های با کیفیت پایین و فقدان علم و تجربه کافی در زمینه سونوگرافی، خطر جدی برای سلامت بیماران داشته و باعث پدیده شوم خودارجاعی می‌شود‌. خود ارجاعی یعنی پزشک معالج خودش توصیه به سونوگرافی کند، خودش سونوگرافی را انجام دهد و بابت آن از بیمار هزینه دریافت کند، بر اساس سونوگرافی خودش، تشخیصی را مطرح کند و بر اساس آن تشخیص، روش درمانی از جمله جراحی توصیه کند‌. آن‌ هم در شرایطی که از علم کافی برای سونوگرافی بهره‌‌مند نیست‌.
هدف رادیولوژیست‌ها چیست
1- منع خودارجاعی به منظور حفظ سلامت بیماران
2- قانون منع خودارجاعی سال‌هاست در کشورهای پیشرفته اعمال می‌شود‌. ( قانون استارک)
وزارت بهداشت در طول چند سال اخیر برخلاف بخشنامه‌های خودش هیچ‌گاه از فعالیت پزشکان غیررادیولوژیست که سونوگرافی را بدون علم کافی و فقط با روش آزمون و خطا روی بیماران انجام می‌دادند جلوگیری نکرد و حتی با بخشنامه‌های غیرکارشناسی به آن دامن زد‌.
بخشنامه‌های وزارت بهداشت اجازه داد پزشکان غیررادیولوژیست با طی تنها یک دوره کوتاه سه‌ماهه بیماران خود را سونوگرافی کنند و این امر منجر به این شد که بسیاری از پزشکان که حتی آن دوره سه‌ماهه را نگذرانده بودند به خود اجازه دادند بیماران‌شان را سونوگرافی کرده و وجه دریافت کنند و در چند سال اخیر هیچ‌گاه وزارت بهداشت از فعالیت آنها جلوگیری نکرد‌.
این در حالی است که رادیولوژیست‌ها برای کسب این علم چهار سال آموزش می‌بینند و کتب تخصصی متعددی را در این مدت مطالعه می‌کنند و آزمون‌های آن را پشت سر می‌گذارند‌. همان‌گونه که سایر متخصصان این مدت را در مورد رشته تخصصی خودشان صرف می‌کنند‌.
در تاریخ فوق برخورد وزارت بهداشت این بود که نه تنها سالن را در اختیار متخصصان رادیولوژی قرار نداد، بلکه آنان را از ساختمان وزارتخانه بیرون راند تا حدود شش ساعت در زیر باد و باران و سرمای شدید در پیاده‌روها منتظر بمانند و حتی اجازه استفاده از نمازخانه و سرویس بهداشتی را به آنها نداد تا اینکه بعدازظهر همان روز، معاون وزیر در مصاحبه خود اعتراضات کف خیابانی رادیولوژیست‌ها را محکوم کرد و سپس اقدام به پلمب رادیولوژی‌های تعطیل بدون هیچ مجوز قانونی شروع شد‌.
اگر اعتراض حق مردم است، این اعتراض چگونه باید انجام شود تا مورد بی‌مهری قرار نگیرد و با سیاست سرکوب با آن برخورد نشود؟
در پایان از ملت بزرگوار عذرخواهی می‌کنیم و به محض اینکه پاسخی مناسب سلامتی جامعه دریافت کنیم در خدمت شما بزرگواران خواهیم بود‌.