هنوز بلد نیستیم گفت و گو و تعامل کنیم

محسن میردامادی در گفت و گو با جماران، درباره مسائل مهمی نظیر اعتراضات دی ماه، ریشه یابی و آسیب شناسی آن، مبحث عدالت، گفت و گوی ملی و...اظهارات مهمی را مطرح کرده است که در ادامه بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو را می‌خوانید:
*مردم باید بتوانند صدای اعتراض خود را به گوش مسئولین برسانند و نباید صدای حکومت تنها به‌صورت یک طرفه منعکس شود.
* صداوسیما عملاً تبدیل به صدای اقلیت کوچکی از جامعه شده است. در صورتی که باید رسانه ای ملی باشد و تمامی صداها در آن شنیده شود نه این که فقط جای کسانی باشد که به به و چه چه می‌کنند.
*اگر قرار باشد جامعه ای عادلانه رفتار کند، همه این موارد باید در آن جای طرح داشته باشد. ما در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی شاهد بی عدالتی هستیم. بدون شک استفاده کردن برخی نور چشمی‌ها و نزدیکان مسئولین از انواع رانت، باعث بی عدالتی در حوزه اقتصاد شده و این امری است که جامعه را به فساد و بی عدالتی می‌کشاند.


*من اگر بخواهم ریشه یابی کنم؛ ریشه همه بی عدالتی‌ها از جمله «بی عدالتی اقتصادی» را در بی عدالتی سیاسی می‌بینم. شما وقتی در انتخابات با سلیقه خود افراد را رد یا تایید می‌کنید؛ چنین تبعیضی، مقدمه تبعیض اقتصادی می‌شود.
* این از بدیهیات است که در دنیای امروز، اقتصاد نمی‌تواند جزیره ای باشد و بدون ارتباط با دنیا پیشرفت کند. ما به دلیل صادرات و واردات باید با دنیا در رابطه باشیم.
* متاسفانه سیاست‌هایی که در این مدت دنبال شد باز هم روابط خارجی را در همان مسیری قرار داد که در بسیاری موارد دولت نه در آن نقش داشت و نه با آنها موافق بود. عملاً برخی نهادها کاری کردند که فضای بین المللی به سمت همان اجماع زمان احمدی نژاد علیه ما برود. این سیاست‌ها اقتصادی نبودند، بلکه سیاسی و مربوط به سیاست خارجی بودند. در عین حال باعث شدند تا ما نتوانیم از برجام و منافع اقتصادی حاصل از آن استفاده کنیم.
*یکی از مشکلات مزمنی که ما از ابتدای انقلاب تاکنون داشته و داریم، این است که اصولاً گفت و گو، تفاهم، ائتلاف و اجماع سازی را بلد نیستیم و هیچ وقت در این موارد موفق نبوده ایم. با کمترین اختلافی با طرف مقابل، کسی که در موضع قدرت است، به جای اینکه با طرف مقابلش گفت وگو و تفاهم کند و تحمل و مدارا داشته باشد ترجیح می‌دهد طرف مقابل را حذف کند. سطح تحمل و مدارای ما بسیار پایین است.
* در گفت و گوی ملی باید صدای همه مردم شنیده شود. گفت و گوی ملی به معنای گفت‌وگوی اصلاح طلبان و اصولگرایان نیست.