استفاده 4 برابری مسافران از جاده‌ها نسبت به خطوط ریلی؛

گروه حمل‌و‌نقل- همزمان با آخرین روز از تعطیلات نوروزی موج بازگشت مسافران در حالی آغاز می‌شود که انباشت خودروهای شخصی در شهرستان‌ها به سمت تهران سرازیر می‌شود. آمار سامانه‌های تردد‌شمار در محورهای شریانی کشور حاکی از عدم مراجعت تعداد قابل ملاحظه‌ای از خودروهای شخصی به پایتخت است. نوروز امسال بیش از یک میلیون و دویست هزار خودروی شخصی از تهران به مقصد نقاط مختلف کشور (مخصوصا شهرهای شمالی) خارج شدند که به گفته مسوولان تا سیزدهم فروردین به تهران مراجعت نکردند.
بر اساس آمار اعلام شده توسط وزارت راه‌وشهرسازی سفر با خودروی شخصی همچنان اختلاف زیادی با سفرهای ریلی، هوایی و دریایی دارد. نوروز امسال (تا تاریخ 11 فروردین) بیش از 600 هزار سفر از طریق جاده‌های کشور انجام شده که شش میلیون مسافر را منتقل کرده است. این میزان مسافر تقریبا دو برابر مسافران جابه‌جا شده از طریق خطوط هوایی و چهار برابر مسافران ریلی است.
عبدالهاشم حسن‌نیا، معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی گفته است: با توجه به خروج بیش از یک میلیون و دویست هزار وسیله نقلیه از تهران و البرز از آغاز طرح نوروزی تاکنون و عدم مراجعت بخش قابل توجهی از این تعداد خودرو و هموطنان از یک سو و دریافت اطلاعات و آمار از سوی دیگر که نشان می‌دهد بیش از ۵۵ هزار دستگاه خودرو در حال حاضر در استان‌های مازندران و گیلان انباشت شده‌اند، پیش‌بینی می‌‌شود در صورت عدم مدیریت بر بازگشت از سفر توسط هموطنان‌، ورودی‌های شهر تهران و کرج در روز پایان تعطیلات نوروزی با ترافیک و تراکم مواجه شود.
رییس راهداری از مردم خواسته تا بازگشت خود به تهران را به روزهای بعدی موکول کنند و اعلام کرده است: ضرورت دارد مردم برای جلوگیری از ازدحام ورود به پایتخت همکاری و اهتمام جدی با تمامی تلاشگران اعم از راهداران، پلیس راهور و پلیس راه، هلال‌احمر، اورژانس و سایر نهادها داشته باشند‌ و ضمن مدیریت بر بازگشت سفر خود، مراجعت به تهران را به روزهای آتی موکول کرده و به ویژه شهروندان راننده نیز با صبر، حوصله و با آرامش تمام و پرهیز از عجله و شتاب رانندگی کنند تا ایمن و به سلامت و با خاطراتی خوب تعطیلات نوروز را پشت‌سر گذارند.


انجام بیش از 22 هزار پرواز
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری از انجام ۲۲هزار و ۳۰ پرواز داخلی و بین‌المللی نوروزی تا یازدهم فروردین‌ماه خبر داد. رضا جعفرزاده گفت: از ابتدای آغاز عملیات نوروزی تا ۱۲ فروردین ماه بیش از ۲۲ هزار و ۳۰ پرواز داخلی و خارجی انجام و حدود دو میلیون و ۷۸۱ هزار و ۲۸۸ نفر مسافر توسط بخش هوایی جابه‌جا شده‌اند. وی با بیان اینکه اوج عملیات پروازهای بازگشت نوروزی در حال انجام است، افزود: بازرسی کارشناسان دفتر عملیات پرواز سازمان هواپیمایی کشوری بی‌وقفه انجام می‌شود.
جعفرزاده از شرکت‌های هواپیمایی خواست تا نسبت به محورهای توصیه شده در خصوص الزامات اطلاع‌رسانی به مسافران خود اهتمام لازم را داشته باشند.
وی تصریح کرد: ارزیابی عملکرد روابط عمومی‌ها در نحوه اطلاع‌رسانی و چگونگی جلب رضایت مسافران در پایان پروازهای نوروزی به آن شرکت‌ها ارسال خواهد شد. مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: همچنان فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در پروازهای خارجی و فرودگاه مهرآباد، مشهد مقدس، کیش، شیراز، اهواز، اصفهان و تبریز به ترتیب بالاترین حجم جابه‌جایی را به خود اختصاص داده‌اند.
۲ میلیون سفر دریایی در نوروز ۹۷ انجام شد
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اعلام اینکه از ۲۵ اسفندماه سال گذشته تا‌کنون، بیش از دو میلیون سفر دریایی و دو میلیون گردشگری دریایی انجام شده است، گفت: شاهد افزایش اعتماد در بین مردم نسبت به این بخش‌ها هستیم. ‌هادی حق‌شناس در ارتباط با توسعه گردشگری در سال 1397 و اقدامات صورت گرفته توسط این سازمان، گفت: مهم‌ترین اتفاقی که در سال‌جاری نسبت به سالیان قبل رخ داد توجه به بحث ایمنی تردد توسط سازمان بنادر و دریانوردی در مقوله سفر و گردشگری دریایی بود.وی ادامه داد: موضوع شناورها و ترمینال‌های مسافری اتفاق جدیدی نبود و در سالیان قبل هم وجود داشت، اما مساله جدید توجه ویژه به ایمنی ترددها در سال 1397 بود تا مردم متوجه شوند سازمانی نظارتی همچون سازمان بنادر و دریانوردی وجود دارد که ناظر بر مقوله گردشگری دریایی است و بر شناورهای دریایی و سفرهای دریایی نظارت می‌کند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه از 25 اسفندماه سال گذشته تا کنون، بیش از دو میلیون سفر دریایی و دو میلیون گردشگری دریایی انجام شده است، گفت: با توجه به اینکه سفرها و گردشگری‌های دریایی به میزان میلیونی صورت پذیرفته است شاهد افزایش اعتماد در بین مردم در این بخش‌ها هستیم و خدا را شکر می‌کنیم که تا این لحظه نیز حادثه‌ای رخ نداده است. حق‌شناس ادامه داد: ایمنی به دست آمده هم توسط مسافران و هم توسط شناورهای دریایی رعایت شده است. علاوه بر این همکاران سازمان بنادر در شمال و جنوب کشور به خوبی توانسته‌اند نظارت خوبی در این بخش‌ها داشته باشند.
استقبال از جزایر ایران
وی با اشاره به اینکه در سال 97جزایر ایران مورد توجه گردشگران واقع شده است، خاطرنشان کرد: جزیره هرمز یکی از نقاطی است که در نوروز مورد استقبال ویژه گردشگران قرار گرفته است و چندین برابر جمعیتش از آن بازدید کرده‌اند که چنین اتفاقی می‌تواند رونق و آبادی جزایر ایران را در آینده به همراه داشته باشد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه کیفیت سفرهای دریایی و گردشگری دریایی از ابتدای سال جاری افزایش یافته است، اظهار کرد: این اتفاق با رعایت استانداردهای مختلف در سفرهای دریایی و گردشگری دریایی، رخ داده چراکه توجه به ایمنی و سلامت مردم در دستور کار قرار گرفته است.
حق‌شناس افزود: علاوه بر این کنترل شناورهای مسافری یکی از مسایلی است که به آن توجه ویژه شده است تا بیش از ظرفیت مسافری جابه‌جا نشود و ساعت حرکت‌ها نیز زمانی باشد که دریا دارای آرامش است، مساله‌ای که به صورت اکید در خصوص ترددهای مربوط به جزیره قشم در دستور کار قرار داشت.