حمایت واقعی از تولید ملی چگونه؟

محمدرضا سعدی- هیچ کس نمی تواند با مساله حمایت از تولید داخلی و افزایش کارآفرینی و رونق بازار با استفاده از کالای ساخت داخل مخالفت کند. در تمام دنیا افزایش کار و درآمد برای اقشار تولیدکننده کالا و خدمات، همواره یکی از اهرم هایی به شمار آمده که باعث به پیروزی رسیدن احزاب و چهره های سیاسی در رقابت های انتخاباتی شده است. مثلا همین دونالد ترامپ با استفاده از وعده های شیرین و جذاب کاهش واردات و وضع تعرفه ها برای کاهش واردات به نفع کارگر آمریکایی، بخش مهمی از افکار عمومی و شهروندان ایالات متحده را به طرف خود جلب و آرای آنها را تصاحب کرد. تا اینجا، همه سیاستمداران و اقتصاددانان حمایت از کارگر هموطن و محصول وطنی که رونق تولید کشور را در پی دارد جزو وظایف و ایده‌های حکومتی خود می پندارند و راهکارهای گوناگونی برای تحقق آن تدبیر و تمهید می کنند.
اما در ایران این شعار که از سوی عالی ترین مقام کشور بیان و به تمامی کارگزاران نظام تلاش برای تحقق آن دستور داده شده، چقدر شانس عملیاتی شدن دارد؟ نمایش جذاب دستور دولت برای ممنوعیت خرید کالاهایی که نمونه تولید داخل آن وجود دارد، شاید این امیدواری را باعث شد که تلاش دولت از نخستین روز کاری در جهت تحقق این آرمان قرار گرفته است اما در گذشته که سابقه آن به دولت هاشمی رفسنجانی می رسد نیز چنین تصمیم‌هایی گرفته شد و به مورد اجرا هم گذاشته شد، اما آنچه اکنون وجود دارد با آنچه می خواسته وجود داشته باشد فاصله زیادی دارد.
اگر این ممنوعیت به سرنوشت ممنوعیت های گذشته دچار شود شاید توجیه عقلی چندانی نداشته باشد چراکه در گذشته چنین تصمیم هایی گرفته شده اما نتیجه مطلوبی در پی نداشته است. برای این کار باید رانتی که از محل واردات برای اشخاص اعم از آقازاده‌ها و... و نیز برای برخی نهادها وجود دارد و به فربه تر شدن کسانی که کاسبان تحریم خوانده می‌شدند می‌انجامد، قطع شود. در واقع تا وقتی برای برادران قاچاقچی، خودی‌های رانت خوار و کاسبان تحریم منافعی وجود دارد، ورود کالاهای خارجی قطع نمی‌شود و تولید ایرانی در متن قرار نمی گیرد. البته گاهی برند و نام کالا ایرانی است و روی آن نیز برچسب ساخت ایران نصب شده اما در واقع این کالا در کشورهایی مانند چین و با کارگر و کارخانه چینی تولید و به طور پنهانی وارد کشور شده است و در بازار ایران به عنوان کالای تولید شده در ایران به فروش می رسد. آیا در حمایت از کالای ایرانی این گونه کلاهبرداری ها مورد توجه قرار گرفته است؟
علاوه بر این طی سال گذشته و به دفعات برخی کارخانه های قدیمی کشور دچار بحران یا نابودی شده است. در مقابل آن نابودی ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها به اظهار تاسف اکتفا کرده و توضیح داده‌اند که از این دست اتفاقات در همه جای دنیا رخ می‌دهد! اگر قرار باشد که از کالای ایرانی حمایت شوددیگر نباید با نابودی کارگاه ها و کارخانه های ایرانی چنین برخورد شود. چه اگر کارخانه ها و کارگاه های ایرانی که هم اکنون با بحران روبرو هستند و کارگرانشان به واسطه رانت جویی و سوء استفاده‌های گسترده مدیران انتصابی به تظاهرکنندگان دائمی استان‌ها و شهرها تبدیل شده اند نابود شوند، نه فقط حمایت از کالا و کارگر ایرانی محقق نمی شود بلکه در جهت عکس شعار رهبری عمل شده است.